Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Observera att jag skrev "kommer funka"! Har inte provat m0n0wall än, bara cfos.

har ipcop traffic-shaping?

Japp IPCop har traffic shaping sen 1.4.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

då var man igång,,, lyckades få tag på en MMX 200MHz då jag insåg att jag behövde min 500 till webserver...

ska bara fixa reda på två lite bättre nätverkskort

ser ut som om det blir m0n0wall eftersom folk rekomenderar det

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

min polare använder m0n0wall, han har aktiverat traffic shaping men han har fortfarande problem med att ack-paketen inte kommer fram tillräckligt snabbt.

Måste man göra nått mer än att aktivera det? Det finns ju inställningar med "pipes" m.m. Hur gör man med dom?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

du måste ju konfigurera rätt ... suck, rtfm kanske?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
suck, rtfm kanske?

Och med det menar du???

Edit: Ursäkta om jag inte kan så mycket om m0n0wall, fick reda på för några dar sen vad ACK-paket va för nått, så jag är nybörjare på det här med traffic shaping

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

där av passar det ju utmärkt att läsa så mycket som man hittar!

jag kan rekommendera att du börjar här http://www.m0n0.ch/wall/

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ok, jag fattar rtfm=read the fucking manual sorry

jag har läst på sidan, men om du har läst allt som står där kanske du kan berätta för mig direkt hur jag ska göra för att prioritera ack-paketen, jag fattar hur man kan göra en egen pipe för ack-paketen, men när det inte skickas nåra ack-paket kommer väll den bandbredd som är tilldelad den pipen att stå tom, då kan man ju lika gärna använda netlimiter. Hur får man den dynamisk (hoppas det är rätt uttryckt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
ok, jag fattar rtfm=read the fucking manual sorry

jag har läst på sidan, men om du har läst allt som står där kanske du kan berätta för mig direkt hur jag ska göra för att prioritera ack-paketen, jag fattar hur man kan göra en egen pipe för ack-paketen, men när det inte skickas nåra ack-paket kommer väll den bandbredd som är tilldelad den pipen att stå tom, då kan man ju lika gärna använda netlimiter. Hur får man den dynamisk (hoppas det är rätt uttryckt)

Jägartipset är att använda sök-funktionen

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31129...

Alldeles utomordentlig förklaring (har inte läst skiten)

Ingen som är sugen på att lägga en print screen på en prioritering av t.ex ladbrokes port, eller kanske nån spelport.

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för hastigtet på processorn om man har Telia 2000??
Har en P2 350mhz men det känns lite overkill för min banbredd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av res
Vad rekommenderas för hastigtet på processorn om man har Telia 2000??
Har en P2 350mhz men det känns lite overkill för min banbredd?

Nu tror jag det är berättigat att använda uttrycket rtfm!;) Det står på m0n0walls hemsida. Du vill ha en throughput som är större än din sammanlagda bandbredd (upp+ner). Tror dom räknar så iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Nu tror jag det är berättigat att använda uttrycket rtfm!;) Det står på m0n0walls hemsida. Du vill ha en throughput som är större än din sammanlagda bandbredd (upp+ner). Tror dom räknar så iaf.

Jag har kollat hemsidan, tänkte mera på om nån har egen erfarenhet... står ju minst 486 på hemsidan om jag inte läst helt fel. Har absolut ingen aning om vad det kan krävas för dator för 2mbit.

Visa signatur
Permalänk

En P2 350 räcker gott som fwburk. Sen beror ju allt på vilka tjänster du kör på burken, är det ren nat:ning är det inga problem men lägger du på shaping, proxy etc så ökar ju kraven. Själv kör jag IPCop på en P200 och det funkar utmärkt!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det har uppkommit två nya frågor:

Eftersom jag ändå har ett 32 mb cf kort som ändå ligger och dräller så tänkte jag att jag kunde använda det, men jag undrar var man hittar en IDE-CF adaptor?

fråga två, varför vill man ha mer än två nätverkskort i routern?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
Det har uppkommit två nya frågor:

Eftersom jag ändå har ett 32 mb cf kort som ändå ligger och dräller så tänkte jag att jag kunde använda det, men jag undrar var man hittar en IDE-CF adaptor?
http://oboyplanet.ath.cx/upload/ide-till-cf.jpg

fråga två, varför vill man ha mer än två nätverkskort i routern?

CF->IDE adapter är nog enklast att köpa på ebay, här t ex:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41994&...

Fler än två nätverkskort kan vara aktuellt om man vill köra ett DMZ (extern tillgängligt nät som inte har någon förbindelsen med det interna nätet) eller ett separat WLAN. Kan också vara aktuellt om man vill ha fler interna nät.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
CF->IDE adapter är nog enklast att köpa på ebay, här t ex:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41994&...

Fler än två nätverkskort kan vara aktuellt om man vill köra ett DMZ (extern tillgängligt nät som inte har någon förbindelsen med det interna nätet) eller ett separat WLAN. Kan också vara aktuellt om man vill ha fler interna nät.

bra, nu fastnade du på min nästa fråga

använder man ett vanligt nätverkskort som accesspoint då?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av res
Jag har kollat hemsidan, tänkte mera på om nån har egen erfarenhet... står ju minst 486 på hemsidan om jag inte läst helt fel. Har absolut ingen aning om vad det kan krävas för dator för 2mbit.

En 486a funkar säkert, men skrapa fram valfri Pentium så räcker det och blir över. Förresten så är bra nätverkskort a och o.

Permalänk

Man kan använda vissa WLAN nätverkskort som accesspunkt, bland annat det kortet jag har i min gateway, ett Netgear MA311. Man måste använda en speciell drivrutin kallad HostAP. Så man får googla lite innan man köper ett nic som man ska ha till det.

Edit: wlan kort med Prism II, prism 2,5 och prism GT skall fungera.
Edit2: http://susning.nu/HostAP

Permalänk
Medlem

vad är det för vanliga nätverkskort man ska ha och vart hittar man dom till ett bra pris?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
CF->IDE adapter är nog enklast att köpa på ebay, här t ex:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41994&...

inga återförsäljare? (i sverige)

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
vad är det för vanliga nätverkskort man ska ha och vart hittar man dom till ett bra pris?

Leta reda på nåt 3COM 3C905 PCI kort så då du bra prestanda till en billig penning. Brukar finnas på tradera.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Leta reda på nåt 3COM 3C905 PCI kort så då du bra prestanda till en billig penning. Brukar finnas på tradera.

Går det inte bra med ett från teknikmagasinet för en hundring? Det lär väll ändå inte bli nån skillnad på överförningshastighet eller liknande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Man kan använda vissa WLAN nätverkskort som accesspunkt, bland annat det kortet jag har i min gateway, ett Netgear MA311. Man måste använda en speciell drivrutin kallad HostAP. Så man får googla lite innan man köper ett nic som man ska ha till det.

Edit: wlan kort med Prism II, prism 2,5 och prism GT skall fungera.
Edit2: http://susning.nu/HostAP

undrar om det blir ett separat nätverk (wlanet)
eller om det hänger samman med det andra interna nätet? (kan vara bra eftersom jag har filserver osv i det interna)

Du kör på ett Netgear MA311 och m0n0wall, och det fungerar fint?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

soft0, nej jag kör inte m0n0wall, jag kör FreeBSD 5.3 på den datorn.

Wlanen blir ett eget nätverk ja.

Permalänk
Medlem

det var ju inget kul

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Men det är inget problem att komma åt det ena nätverket från det andra. Det har olika ip-serier men det är ju inget problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Men det är inget problem att komma åt det ena nätverket från det andra. Det har olika ip-serier men det är ju inget problem.

jaha, så dom är inte fristående från varandra?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

För att klara en symetrisk lina på 14Mbit/s och ca 100 användare bakom routern, vad behöver man för CPU/minne för det?

Tänkte ta med min m0n0wall router och använda på nästa lan, men lite osäker om den klarar belastningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av res
Vad rekommenderas för hastigtet på processorn om man har Telia 2000??
Har en P2 350mhz men det känns lite overkill för min banbredd?

Själv kör jag, som tidigare nämnt, Mandrake MNF och det verkar en hel del tyngre att rodda runt jmf med m0n0wall (tror jag). DNS cachning, Shorewall, 2 intrusion detection system (Prelude och Snort), 2 gig webcachning samt historik och graf-funktioner osv.

Iaf, den routern körs på en P166 MMX och jag maxar ut min Bostream VDSL lina med 13/9.
A och O är PCI nätverkskort. När jag körde ett surt ISA kort som WAN kort så fick jag inte högre än 2/2 typ.

Permalänk
Medlem

har försökt mig på att confa traffic shaping nu,, finns det nåt vettigt sätt att testa om/att det fungerar?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds