Nätverksproblem (fildelning) hjääälp

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem (fildelning) hjääälp

Hejsan
Har ett trådlöst nätverk med två datorer som delar internetanslutning. Använder ingen router utan fiberkabeln går in i "första" datorn. I förstadatorn sitter ett Asus wlan-kort som följde med moderkortet, och har konfigurerat det att fungera som soft-AP med hjälp av medföljande programvara. I andra datorn sitter ett Sweex-kort som jag konfigurerat med XP's Wireless Zero Config. Internetdelningen fungerar utan problem, och båda datorerna ser varanda. Problemet är att andradatorn inte kan connecta till förstadatorn och komma åt utdelade mappar, men på andra hållet går det hur bra som helst.
Får detta felmeddelandet när jag försöker komma åt förstadatorn "<datornamn> is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions". Har suttit hela dagen o försökt hitta nån inställning jag missat, men blir snart knäpp :/ Så om nån har nåt förslag vore jag ytterst tacksam!

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem

Precis samma fel som jag har, kan se datorerna med inte komma åt delade filer. Det allra enklaste sättet att lösa fildelningsproblemet är att du sätter upp en FTP-server på en av datorerna och sedan connectar med den andra via serverdatorns interna ip-nummer. Då kan du ju både ladda ner från och ladda upp till serverdatorn.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Var såklart pinsamt enkelt, brandväggen var inställd på att inte lita på lan'et, men ändå är det vissa mappar som andradatorn nekas åtkomst till. Men inte så allvarligt, bara att flytta filerna till en annan mapp. Men vad händer när jag öppnar brandväggen (mcafee) för lan'et, när man sitter på HSB-bolina? Är mina delade mappar öppna för alla? :/

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.