Plajstation 2 lasern

Permalänk

Plajstation 2 lasern

Såg i en annan tråd att många skriver att ps2:ans laser är kass osv, då oftast i samband med chippning. Detta är inte helt sant!
Hur ofta går lasern sönder på en ochippad ps2:a? Precis...

Chippen tvingar lasern att läsa hårdare = livslängden förkortas dramatiskt.

Permalänk
Medlem

säger inte du imot dig själv?

Permalänk
Medlem

jaha vad bra då med upplysningen, varför skrev du inte det i den andra tråden för?? Sen var det första modellen av PS2 som Sony hade dåliga lasrar till. Köper du en ny PS2 idag är det säkert bättre laser på den än vad de va för 3 år sen.

Varför skulle chippen tvinga laserna att läsa hårdare? källa?

Permalänk
Medlem

skitsnack.
det som sliter mer på laser efter chippning är att vissa använder billig media.
det är därför lasern slits mer. Använder man bra media som verbatim eller ritek så är det inga problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

källan är en moddare som innan hjälpte folk med chip till ps2an.. Kanske var det medvetet att ha denna konstruktion för att göra svårare för att kunna chippa? Kontentan var att förslitningen inte berodde på kvalitén eftersom den fungerar bra till det den är avsedd för, vilket inte innefattar hårdvaruförändringen som ett chip innebär. Att det är helt annorlunda med xbox kan säkert någon flika in..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
skitsnack.
det som sliter mer på laser efter chippning är att vissa använder billig media.
det är därför lasern slits mer. Använder man bra media som verbatim eller ritek så är det inga problem.

Hur kan olika skivor slita på en laser? Hänger inte med i hur det skulle gå till så förklara lite mer tack och gärna en vettig källa

Permalänk
Medlem

ok, vissa gamla chip slet på ps2ans laser. t.ex. neo2. Nya chip gör det inte.
problemet idag ligger i att man använder dålig media. sa la-chip buggen i nya maskiner. fast det är ju itne direkt laserns fel.

2fst:

därför att lasern måste jobba mycket mer för att läsa skivorna.
jag har hängt på ps2 mod forum i flera år så min källa kommer därifrån.
www.ps2ownz.com
www.swemods.com
www.psxcare.com

edit:
Du kan testa själv. kör nero cd/dvd speed (testar hur bra det går att läsa en skiva. jämför resultaten med t.ex en bränd verbatim och men princo skiva.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

det kan inte vara att sony kör med så lågkvalitativa komponenter som möjligt i sina spelkonsoller?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

http://web02063.prolocation.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3371 intressant läsning där det är tydligt bevisat att det inte bara är media som spelar in i bilden. Vet folk som har XBOX som chippade sin i början och han kan idag inte läsa några om helst skivor med den, original eller ej. En krysslåda utav version 1.6 tar däremot stryk utav att bli chippad. Använder man billiga chip såsom Alladin XT, Apple X mfl så sliter man utav helvete på den. Det hela är en kopparbana som skall aktivera chippet och mata den med spänning. I alla andra versioner så fanns det en annan koppling som gick att använda. Skillnaden mellan 1.6 och resten är att det gick att bara skicka en kort puls för att chippet skulle gå igång, medans 1.6 skickar en konstant spänning. Kopparbanorna är inte direkt designade för att ha ett konstant flöde utav 5 volt, varav de kommer att pajja förr eller senare.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
ok, vissa gamla chip slet på ps2ans laser. t.ex. neo2. Nya chip gör det inte.
problemet idag ligger i att man använder dålig media. sa la-chip buggen i nya maskiner. fast det är ju itne direkt laserns fel.

2fst:

därför att lasern måste jobba mycket mer för att läsa skivorna.
jag har hängt på ps2 mod forum i flera år så min källa kommer därifrån.
www.ps2ownz.com
www.swemods.com
www.psxcare.com

edit:
Du kan testa själv. kör nero cd/dvd speed (testar hur bra det går att läsa en skiva. jämför resultaten med t.ex en bränd verbatim och men princo skiva.

Oki inge duktig på hur en PS2:a fungerar när man chippat den eller inte, har min för att spela spel på och fördröja tiden, så länge den funkar är jag nöjd och det har den gjort ett bra tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
http://web02063.prolocation.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3371 intressant läsning där det är tydligt bevisat att det inte bara är media som spelar in i bilden. Vet folk som har XBOX som chippade sin i början och han kan idag inte läsa några om helst skivor med den, original eller ej. En krysslåda utav version 1.6 tar däremot stryk utav att bli chippad. Använder man billiga chip såsom Alladin XT, Apple X mfl så sliter man utav helvete på den. Det hela är en kopparbana som skall aktivera chippet och mata den med spänning. I alla andra versioner så fanns det en annan koppling som gick att använda. Skillnaden mellan 1.6 och resten är att det gick att bara skicka en kort puls för att chippet skulle gå igång, medans 1.6 skickar en konstant spänning. Kopparbanorna är inte direkt designade för att ha ett konstant flöde utav 5 volt, varav de kommer att pajja förr eller senare.

det gäller ju pstwo. Där ger chippen för mycket ström fast det fixar man ju till med motstånd när man installerar dem.

vad det gäller xbox så är jag tyst. kan inget om den konsollen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
det gäller ju pstwo. Där ger chippen för mycket ström fast det fixar man ju till med motstånd när man installerar dem.

vad det gäller xbox så är jag tyst. kan inget om den konsollen.

Jag antog att samma sak gällde PS2, men säger du att så inte är fallet så är det väl så. Jag är mer utav en Xbox kille än en PS2 Nisse, så jag har säkert fel. Den slår dock hål på myten att endast skivmedia spelar in i bilden.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum