Permalänk

Skumt ip fel.

I går så brakade mitt internetuppkoppling ner i samband med att tv-kanalerna försvann (samma bolag) Efter en tid så kom kanalerna tillbaks, men inte internet. Alla lampor lös som vanligt på modemet och kontoret sa jag hade kontakt med dom. Skummast med det hela va att jag hade fått ett helt nytt ip nummer. Vilket dom bytt förut. Men så va inte fallet. Nu åtgärdade kontoret något när jag ringde för att något hade "hakat" upp sig. Och jag fick mitt gamla ip tillbaks. Men dom förstod inte var det nya ip'numret dök upp nånstans. Jag såg det både på TCP, DC & whatismyip. Så lite skumt ändå? Jag trodde det givetvist va ip konflikt eller något i samband att dom hållt på och rotat i skåpet när tv kanalerna försvann. Men det trodde dom inte. Så va kan det ha varit?

Permalänk
Medlem

Antar du menar Comhem. För det hände samma sak för mig igår. Internet tvärdog och exakt alla kanaler på tvn försvann. Men Internet kom tillbaka ca 10 min efter tv-kanalerna.

Permalänk
Medlem

Och det ipnummret började inte på 169.x.x.x möjligtvis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rainman
Och det ipnummret började inte på 169.x.x.x möjligtvis?

Hur skulle han då ha kunnat komma åt whatismyip?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verbcal
Antar du menar Comhem. För det hände samma sak för mig igår. Internet tvärdog och exakt alla kanaler på tvn försvann. Men Internet kom tillbaka ca 10 min efter tv-kanalerna.

Nä inte comhem Ett lokalt kabel/tv företag. Dör tv-kanalerna så dör internet med eftersom det går på samma lina?

Nope... 169 va det inte, men det är åtgärdat nu ialla fall.

Dom bytte ju ip nummer förra året så jag trodde det va det samma, men icke

Permalänk
Medlem

Nej, ibland dör enbart tv-kanalerna eller enbart internet.

Permalänk
Medlem

Normalt sett så dör bredband samtidigt som tv men inte alltid, om du efter avbrottet hade en helt annan ipadress/dns inskriven i tcp/ip så kan det vara nått virus. Finns nått virus som ställer om dnsen tex.

Annars vet jag dock inte, bara för att tv/bredband dör skall inte dessa inställningar ändras.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Normalt sett så dör bredband samtidigt som tv men inte alltid, om du efter avbrottet hade en helt annan ipadress/dns inskriven i tcp/ip så kan det vara nått virus. Finns nått virus som ställer om dnsen tex.

Annars vet jag dock inte, bara för att tv/bredband dör skall inte dessa inställningar ändras.

Om nåt virus ställer om ip adressen i TCP/IP kommer man inte heller åt whatsmyip.com

Helt enkelt. Du har antagligen dynamisk ip adress och det kan ändras. Har du router eller datorn på ofta så byter du aldrig ip adress. Sen efter "stoppet" så delade DHCP:n ut en annan ip.

Visa signatur

///STOLLEN