Permalänk
Medlem

Utelåsning av ohyra

Min kompis har problem med sin bror. Min kompis har sagt åt honom att han absolut inte får använda datorn efter ett x antal missbruk.

Vi behöver idéer att låsa ut honom ur datorn. Vi har tagit bort hans användarkonto, satt lösen på bios, ändrat bootnings schemat såhan inte kan använda skiva för att använda datorn, och på några fler sätt. Men han lyckas alltid att ta sig in i datorn varje gång genom felsäkert läge. Ett sätt vi vet hur han tar sig in är med hjälp av ett program som han har på skiva.
Vi måste få ordning på honom innan min kompis tvingas att sälja sin dator.

Snälla vi behöver hjälp att få ordning på denna ohyra i systemet...om jag nu får kalla han det. Vilka synpunkter eller idéer ni nu ens har så är de välkommna av både mig och min vän. tack på förhand

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk

Jag skulle tippa på en produkt som heter Nicklock skulle lösa ert problem med den kan man låsa hårdiskarna och jag tror även den går att använda till cdromen.

Information

http://stockholm.almi.se/ArticlePages/200402/18/2004021816535...

Här är en länk till en åteförsäljare

http://www.mycom.se/produkt/nicklock_harddiskvaljare_for_2st_...

Permalänk
Medlem

Tror ett annat operativ skulle sätta stopp på ett ganska rejält sätt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Vi ska se om det funkar...förhoppningsvis så kommer hans bror inte att våga att öppna datorn för omkoppling..

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk
Medlem

Provat med våld?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Provat med våld?

Det hjälper inte, ska jag säga dig. De ha varit i slagsmål några gånger p.g.a. just detta.

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senchoo
Det hjälper inte, ska jag säga dig. De ha varit i slagsmål några gånger p.g.a. just detta.

hahahaha våld löser våld;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senchoo
Det hjälper inte, ska jag säga dig. De ha varit i slagsmål några gånger p.g.a. just detta.

Då har han inte gjort det ordentligt.
Min ene bror hotade & försökte slå ner mig med ett askfat i glas... det kostade honom 2 brutna revben.. behöver jag säga att han slutade att hota mig omgående!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då har han inte gjort det ordentligt.
Min ene bror hotade & försökte slå ner mig med ett askfat i glas... det kostade honom 2 brutna revben.. behöver jag säga att han slutade att hota mig omgående!

HAHAHA ASG!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då har han inte gjort det ordentligt.
Min ene bror hotade & försökte slå ner mig med ett askfat i glas... det kostade honom 2 brutna revben.. behöver jag säga att han slutade att hota mig omgående!

ohh..brutalt:P

Permalänk
Medlem

Säg till BIOS att köra med password vid varje boot...
EDIT: och löd fast CMOS reset...

Permalänk
Medlem

skruvis ditt nick passar dig...

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

vad gör era föräldrar? lär den olydiga brodern att respektera andras prylar..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vilka hemska relationer din kompis måste ha till varandra i sin familj, har inte deras föräldrar lärt dem att ha respekt för varandra?
Det låter helt förjävligt iaf

Har tyvärr ingen lösning på ditt(erat) problem, förutom kanske att ha en strömbrytare som man behöver använda nyckel till istället för den vanliga knappen. Är ju en liknande lösning som den rabidrodent föreslog, men billigare

Permalänk

hmm, ett paintball gevär skulle göra susen tror jag eller en powerknapp med 20.000 volt i

Visa signatur

i5

Permalänk
Avstängd

ja vet vad du gör du häller svinstark syra på musen du lär han inte komma tillbaka

Visa signatur

// Borttagen av Ulvenstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <<WAB>>
ja vet vad du gör du häller svinstark syra på musen du lär han inte komma tillbaka

då fräter du juh ner musen :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Säg till BIOS att köra med password vid varje boot...
EDIT: och löd fast CMOS reset...

Klockrent. No way in hell att han tar sig förbi det! Löd också fast batteriet för säkerhets skull

Permalänk
Medlem

password för BIOS, ta bort boot från CD....... lås fast chassisidan så han inte kan öppna det (finns byglar med fäste för hänglås)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obsessed
Vilka hemska relationer din kompis måste ha till varandra i sin familj, har inte deras föräldrar lärt dem att ha respekt för varandra?
Det låter helt förjävligt iaf

Har tyvärr ingen lösning på ditt(erat) problem, förutom kanske att ha en strömbrytare som man behöver använda nyckel till istället för den vanliga knappen. Är ju en liknande lösning som den rabidrodent föreslog, men billigare

Relationerna i hans familj är ganska bra förutom att hans brosa vet aldrig när man ska sluta och jävlas. därför måste vi lära han en läxa att man aldrig håller på med folk som är kompisar med mig hehe

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk

Men, det går ju sätta lösen så att man inte kan starta datorn med POWER-knappen. Utan måste skriva in ett lösenord. Det kanske vore något.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ha-ha-ho-hi
Men, det går ju sätta lösen så att man inte kan starta datorn med POWER-knappen. Utan måste skriva in ett lösenord. Det kanske vore något.

Jovisst, men det där fungerar inte på alla datorer...

Permalänk
Medlem

Ta bort någonting viktigt varje gång han går därifrån, typ strömsladden, eller varför inte hela nätagget. Andra gulliga saker man kan göra är ju att ta bort power on knappen från moderkortet, altså dra ut sladden som går från knappen till mobot.

Slå lite mer bara för skojs skull. Det förtjänar han.

Permalänk
Avstängd

slå ett slag från mig me

Visa signatur

// Borttagen av Ulvenstein

Permalänk
Medlem

Skaffa lås till rummet där datorn står?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paradoxy
Ta bort någonting viktigt varje gång han går därifrån, typ strömsladden, eller varför inte hela nätagget. Andra gulliga saker man kan göra är ju att ta bort power on knappen från moderkortet, altså dra ut sladden som går från knappen till mobot.

Slå lite mer bara för skojs skull. Det förtjänar han.

vi hade tänkt att ta väck lite sladdar från insidan av datorn men min kompis orkar inte bära omring en massa sladdar i sin jacka. Och om han gömmer sladdarna så kommer hans idiot till brosa välta hela lägenheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Skaffa lås till rummet där datorn står?

Dörren går inte att låsa. Vet inte varför, men det enda jag vet är att det inte går att göra de.. =/

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk
Medlem

enklaste måste väll vara att koppla ur powerknappen och sen ställa in "hot key" i bios

Permalänk
Medlem

Men smörj in musen och tangentbordet med kyckling fett!
Då kommer ha inte vilja använda datorn!
Bra va?!

Permalänk
Medlem

antagligen har han inte egen dator va ??

lås in musen eller tagentborfdet i ett kassaskåp

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
antagligen har han inte egen dator va ??

lås in musen eller tagentborfdet i ett kassaskåp

Då kommer han nog bara köpa sin egen mus och tangentbord... han e desperat ska jag säga dig... och så e han typ 19 och arbetar =/ men ändå e han så barnslig.

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced