Flasha firmware under linux (bios, dvdrw, cdrw)

Permalänk

Flasha firmware under linux (bios, dvdrw, cdrw)

Det verkar som fler tillverkare verkar gå över till att endast ge ut firmware uppdateringar som går att köra direkt under windows istället för den traditionella bootdisketts versionen. Är väldigt trist med tanke på att alla inte har en Windows dualboot tillgänglig eller helt enkelt inte vill ha någon som jag :).

Behövde flasha upp min dvdrw och cdrw och inga av tillverkarna hade bootdisketts versioner (Liteon och Plextor). Det fanns dock ett linuxverktyg för Plextor (pxupdate/cdrecord) men jag fick den inte att fungera. Wine och Vmware fungerar inte heller eftersom de inte har samma typ av tillgång till cdrw/rom och dvdrw/rom enheter som "host" operativet har. Verkade som dualboot vart enda lösningen tills jag hittade BartPE, ett verktyg som kunde skapa en Windows livecd. Det som behövs är en 32bitars Windows cd eller image fil (ex .iso, .bin/.cue) som packas upp till en mapp, precis som med nLite. Själva BartPE behöver köras under Windows/Vmware/Wine. BartPE hittas HÄR. Inga svårigheter med programmet direkt...

Bios eller firmware filen kan man lägga i en mapp som man sedan matar in med BartPE. Alternativt kan man även lägga den/de på ett minneskort eller ett usb-minne vilket jag gjorde (CF). Har flashat båda mina enheter utan problem. FLASHA DOCK ALDRIG ENHETEN MAN KÖR LIVECD'N FRÅN!!!

Andra enheter som typ Pocket PC datorer får man fortfarande flasha i Vmware tyvärr :(.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har flashat min plextor dvd-rw i Linux
Man var dock tvungen att speca devicen explicit eftersom vektyget verkar vara skrivet för 2.2-kernel så den antar att allt är mountat som scsi.
Typ såhär:

./pxupdate-1.39-i686-pc-linux-gnu firmware.bin dev=/dev/hdc

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Jo jag har en 716A och alla rättigheterna var rätt satta men det gick ändå inte (Följde instruktionerna exakt). Det kan ju bero på min kernel eller att jag kör udev.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har också en 716A och har flashat under suse93 och mandrake 10.1. Inga omkompilerade kärnor etc.

Om du har en extra dvd/cd i datorn borde du nog kunna boota upp på mandrake eller suses live-distar och flasha därifrån, så slapp du kludda med dos iaf.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.