Palladium i Pentium D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhaPP
[url]
* ni som tänkar att "då byter jag till linux!" kan typ glömma det, Torvalds har sagt att han inte har ngt emot DRM ( http://news.zdnet.co.uk/software/developer/0,39020387,2133872... )

Kanske det. Men det fina med linux är att källkoden är öppen så skulle de få för sig att baka in det så är det bara att ta bort det. Vilket garanterat kommer att hända också.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

Storebror ser dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhaPP
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html
för alla som inte har läst den än

* ni som tänkar att "då byter jag till linux!" kan typ glömma det, Torvalds har sagt att han inte har ngt emot DRM ( http://news.zdnet.co.uk/software/developer/0,39020387,2133872... )
* ni som tänker att "äsch, det är alltid nån som knäcker det" borde faktiskt tänka om. Gör allt för att stoppa det nu istället, så är problemet (nästan) löst.

Personligen är jag tveksam till att man kommer lyckas knäcka det, tänk på att chippet sitter inbakat i processorn. Inget som man öppnar och ritar med blyerts på direkt Ta tex digital-tvkrypteringen (den som com hem och boxer gick över till för ett tag sedan), den nyckeln har dom inte lyckats få fram och känner sig väldigt säkra på att dom inte kommer lyckas heller (efter nåt år upptäckte dom att den var dubbelt så lång ). Sen behöver vi väl inte dra uppdet här med att alla program måste certifieras av MS för att köra osv osv..

det är inte problemet, du kommer kunna stänga av chippet och köra på som vanligt om du vill, men då kommer du inte åt de "säkra" sakerna (kunna läsa vissa word-dokument mm). Det innebär det att du måste reboota och sätta på chippet för att kolla de säkra sakerna och köra programmen som kräver det (typ office troligtvis och många fler). Troligtvis vill man nog ha en separat disk till den så att inte alla mp3:or ryker.
du tror inte att dom har tänkt på det? Jag tror faktiskt att IBM+Intel+AMD+MS nog kan skapa ett nästintill oknäckbart system.

Oj, så mycket svammel. Finns ingenting som heter "digtaltvkrypteringen" Senda
/ Boxer kör Viaccess. Viaccess finns som public men inte just till Boxer. Comslem kör tunnlad Conax i Viaccess. CD kör Conax som inte är Public just nu. Viasat kör en mix av Viaccess och NDS/Videoguard. Både CD och Viasat är väl vad man skulle kalla halvknäckta. Det går att köra cardsharing på bägge systemen. Cardsharing innebär att man är flera och delar på ett programkort över internet.

Permalänk
Medlem

Den lilla ynkliga grupp som verkligen förstår vad NGSCB och TCG verkligen gör är så försummande liten. Jättarna tar hänsyn till den stora massan. Dessa påfund som NGSCB och TCG är väldigt enkla att maskera genom alla möjliga försvarbara grejer. T ex kan Microsoft hävda att NGSCB endast hjälper till mot piratkopiering av deras egna material och mot virus. Inget du direkt kan få en domstol att ändra på över en dag. Det enda jag ser som skulle kunna få dem alls att ändra sig är de stora OEM tillverkarna. Skulle t ex Dell eller Compaq ryta till så skulle nog i alla fall Intel tänka om en gång. Men eftersom Dell inte bryr sig utan förmodligen anser att detta är endast bra så kommer detta inte ske. Möjligtvis så skulle kanske frankrike få någon egen version. Vi alla vet ju hur frankrike ställer sig till amerikanska "påfund" mot deras intressen

Sammanfattat, konsumenter som inte gillar idén med dessa saker har bara en utväg. Det är att börja stålsätta sig mot allt vad nyheter heter. Glöm nya processorer, glöm nya grafikkort, glöm nya häftiga effekter. Vi är fast från och med den dag då IBM, AMD och Intel släpper lös sina nya produkter som innehåller dessa nya ”e-lagar”.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

Jag ser ingen anledning varför man skulle undvika att köpa hårdvara med TPM/TCG teknik. Funktionen kan lätt stängas av iallafall i en vanlig persondator, troligen inte i Xbox360 eftersom det är Microsoft som även har kontroll över hårdvaran. Framtida Windows versioner kommer troligen ändå att kräva denna teknik. Ganska logiskt med tanke på att systemkraven kommer landa parallellt med de nya processorerna. I nuläget så kan man säkert använda sig av ex XP och stänga av funktionen såvida man inte får tag på något som kräver hårdvaruTPM eller DRM.

Kan även tänka mig att något framtida servicepack lägger in stöd för detta. Det är väl ganska logiskt med tanke på att många program kommer ha denna teknik inbakad ex kanske Adobe, Macromedia och andra mjukvarujättars program. Många film-distributörer kommer garanterat använda denna teknik.

Att undvika denna teknik överhuvudtaget är svårt. Den "onda" delen kan man undvika genom att ex bojkotta nyare XP servicepacks, Longhorn eller använda sig av ex *BSD eller GNU/LINUX.
Medie-hårdvaruDRM måste det finnas på systemet ifall man vill lyssna på musik och se på film som stödjer tekniken.

Allt som allt så kommer fenomenet att smyga sig på en ganska sakta.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Men har redan konsollerna detta? Är de det som gör att man inte kan använda pirat grejer... om man inte chippar. Kan man inte chippa en pc :P?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Tricket bör vara att låta EU späna musklerna för oss. Om jag inte fullkomligt missminner mig tvingade dom M$ att släppa en variant av XP utan senaste WMP med hänsyn till konkurrensfriheten. Om EU kunde säljstoppa Longhorn och kräva att alla OS som säljs inom EU måste vara fria från DRM med hänsyn till konkurrensfriheten (Independentbolag som inte har råd/förtroendet att släppa Palladium-signerade produkter)....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Men har redan konsollerna detta? Är de det som gör att man inte kan använda pirat grejer... om man inte chippar. Kan man inte chippa en pc :P?

Jo, men kan komma runt skiten, men inte ta del av det som kräver att skyddet är aktiverat.
Och det kontrolleras mot internet...

En chippad xbox funkar t.ex inte på xbox live...

Permalänk
Medlem

Aha. Men kan man inte utge sig för att använda spärren så att nätet funkar? Man kan ju få firefox att utge sig att vara internet explorer om man vill, för att kunna kolla internet explorer only sidor.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Men har redan konsollerna detta? Är de det som gör att man inte kan använda pirat grejer... om man inte chippar. Kan man inte chippa en pc :P?

Nej. Hårdvaruskyddet i det Xbox (1) vi har idag är ett fritz chip. Det skyddet kan inte stängas av och där handlar det mer om kontroll om själva skivan man stoppar i. Nya Xbox kommer precis som Pentium-D ha skyddet i processorn, såkallat hexium. Ser ingen anledning till att chippa en dator då man enkelt kan stänga av funktionen...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Aha

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

jag undrar när det kommer dyka upp nya idag okända OS och hårdvarutillverkare som inte går med i hela den här organisationen.

Jag tror både mjukvaru- och hårdvarutillverkare sätter krokben för sig själva med hela tekniken, dom kommer sakta men säkert att dö ut...

Sen kan man iofs försöka se små fördelar med det hela också, visst är det otrevligt att dom kan kontrollera allt man gör men fördelen blir ju att företagen som utvecklar/ger ut mjukvara, film, musik osv. inte längre kan skylla sina höga priser på piratkopiering, dom kommer nästan bli tvungna att sänka priserna för att behålla trovärdigheten...

fast helst av allt slipper man ju hela tekniken helt, luktar lite gamla sovjet över det hela :/

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Tänker högt:

Grejen är att datoranvändande Svenssons räknar med att kunna "fixa" viss mjukvara gratis via piratkopiering. Det är inte många som många i sin datorbudget räknar in först 10000 kr till hårdvaran och sen ytterligare 10000 för OS, div program, spel, osv.

Det som kommer hända är att de nya skydden blir relativt tandlösa och att man kan gå runt dem - så att situationen blir ungefår som idag ... eller så kommer folk sluta använda datorn till att spela på & gå över till spelkonsollerna. Datorn blir en skrivmaskin/surf/kommunikations-grej snarare än en spel/"multimedia"-maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Tänker högt:

Grejen är att datoranvändande Svenssons räknar med att kunna "fixa" viss mjukvara gratis via piratkopiering. Det är inte många som många i sin datorbudget räknar in först 10000 kr till hårdvaran och sen ytterligare 10000 för OS, div program, spel, osv.

Det som kommer hända är att de nya skydden blir relativt tandlösa och att man kan gå runt dem - så att situationen blir ungefår som idag ... eller så kommer folk sluta använda datorn till att spela på & gå över till spelkonsollerna. Datorn blir en skrivmaskin/surf/kommunikations-grej snarare än en spel/"multimedia"-maskin.

helt plötsligt försvann meningen med att köpa nya grafik kort samt ny dator oftare än vart 3:e år:P

och som någon sade tidigare, storebror ser dej:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så verkar windows longhorn vara väldigt häftigt så det vore synd om man inte skulle kunna använda det...

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Realtids 2048 bitars kryptering skall tilläggas.

Ursäkta min fråga men va menas med det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumpa
Om MS marknadsandelar kvarstår så är det dessutom svårt att byta till något annat OS (linux mfl) såvida man inte accepterar det sparsamma utbudet av spel och program.

Jag finner utbudet av program/applikationer* till BSD betydligt mer tillfredställande (och lättillgängligare(!)) än till Windows.

För alla er andra som skräms av Palladium, TCPA, TCG, NGSCB och Microsofts ständiga hot om att inkräkta på era datorer, så finns det en enkel, säker, snabb och kraftfull lösning, nämligen FreeBSD > http://www.freebsd.org

Mycket nöje.

* Spel undantaget, givetvis.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Men man kan ju spela win spel i bsd om man använder whine och whinex

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhaPP
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html
för alla som inte har läst den än

* ni som tänkar att "då byter jag till linux!" kan typ glömma det, Torvalds har sagt att han inte har ngt emot DRM ( http://news.zdnet.co.uk/software/developer/0,39020387,2133872... )
* ni som tänker att "äsch, det är alltid nån som knäcker det" borde faktiskt tänka om. Gör allt för att stoppa det nu istället, så är problemet (nästan) löst.

Linux är open source. Det är bara att plocka bort stödet för DRM ifall de lägger in det väl? Är väldigt tveksam till att alla distrubtioner skulle hänga på bara för att torvalds är lite positiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
....

Detta kanske är det första riktiga startskottet för Palladium, eller "Next-Generation Secure Computing Base for Windows" som det heter nuförtiden.

"Next-Generation Computer Stupidity" skulle jag vilja kalla det. Klart som fan att mindre folk kommer köpa kort eller processorer med sånt skit inbyggt...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Kan någon lite snabbt förklara för mig vad folk ska göra med alla mp3-spelare de har köpt. Är det bara att skrota dessa eller fortsättningsvis ha dem runt halsen, fast som smycken?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Kan någon lite snabbt förklara för mig vad folk ska göra med alla mp3-spelare de har köpt. Är det bara att skrota dessa eller fortsättningsvis ha dem runt halsen, fast som smycken?

Lyssna på musik som de gör nu. Redan nu kan det vara problem att rippa låtarna på den nyinköpta cd-skivan, men har man väl konverterat låten till mp3 så är det inga problem längre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har inte ni gnällspikar vetat om detta i bra många år nu? Ni snackar om att byta till Linux och byta till Mac, men ni bara gömmer er en liten stund. Ni visste om allt om valde att blunda och fortsätta köra Windows och köpa Intel. Nu är det förbannat försent. Det är bara att knäböja och suga - och tycka om det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Kan någon lite snabbt förklara för mig vad folk ska göra med alla mp3-spelare de har köpt. Är det bara att skrota dessa eller fortsättningsvis ha dem runt halsen, fast som smycken?

det är väll så att du inte kommer att kunna kopiera DRM skyddad musik hur som helst, men hur många har DRM skyddad musik? DRM skyddad musik får man när man köper musik online på t ex apple music store... Tror inte att nån kommer att köpa en mp3 spelare som bara spelar upp DRM skyddad musik heller.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Avstängd

inget är omöjligt, förutom att förhindra

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

men om någon modiferar nästa os, tex. longhorn, så att den inte byr sig om hela palladium grejen, kan det inte funka då? jag menar det går ju inte att installera XP idag, utan att verifera, och även ringa till microsoft etc. har jag hört (själv kör man med andra alternativ).

hur som helst, kommer det verkligen vara Hårdavarulåst, eller är det bara fråga om rätt programvara..?

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det hela rätt? att all programvara kommar att kontrolleras mot internet? De som inte har internet eller bredband då? ska man slänga datorn då? låter som regeringen får se till att hålla sitt löfte. Bredband till alla.

Permalänk
Hedersmedlem

Många pratar om att plocka bort den delen av koden i linux eller att hacka windows.. ni har inte läst på om hur det är tänkt att funka.

Jag har inte läst så jättemycket heller men vad jag förstått så arbetar hårdvaran och mjukvaran aktivt med varandra och över internet för att kontrollera och verifiera allting.

Du sätter på datorn. TCPA chippet kollar att all hårdvara som är ansluten har rättigheter att arbeta i denna datorn. Hittar den ett kort som är okänt eller som inte är tillåtet så blockeras det eller så vägrar det starta datorn.
Kort som godkänns kan vara kontrollerkort som kommunicerar krypterat mellan hårddisk och sig själv, grafikkort som skickar ut krypterad och skyddad signal till en monitor. Enheter som blockeras kan t.ex vara en hårdvarusniffer som läser av tangenttryckningar.

När chippet fått klartecken så startar operativsystemet. Det upptäcker att TCPA är aktivt och laddar in sina skyddade delar. Om det skulle vara ett operativsystem som inte är godkänt så laddas det inte för TCPA chippet kräver att man kör ett säkert system så att inte användaren kan starta första bästa linuxdist och börja böka med hårdvaran på lågnivå och försöka knäcka skydden.

Det finns såklart fördelar med detta. Företag kan ange att allt material som görs på deras datorer endast kan funka på deras datorer innanför deras nätverk. Tar du med dig dokument på laptopen och åker ifrån jobbet så funkar det inte att öppna filerna längre.

Det som jag ser som riktigt dåligt är den totala kontroll som kan införas i systemet. Det kanske blir bra men det kan också bli väldigt dåligt. Allt hänger på hur de som vill använda DRM funktionerna agerar.

Vill ett musikföretag sälja låtar för 10 kr som bara kan spelas i din godkända DRM aktiverade Windows Mediaplayer och inte ens kopieras till den bärbara musikspelaren så är det dåligt. Om det däremot säljs en låt för 2 kr som både du och leverantören vet bara kan spelas upp på din ägda hårdvara, i detta fall den stationära, nätverksspelaren, bärbara musikspelaren och i bilen och endast där så blir det ju rätt bra.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RythmDivine
Tricket bör vara att låta EU späna musklerna för oss. Om jag inte fullkomligt missminner mig tvingade dom M$ att släppa en variant av XP utan senaste WMP med hänsyn till konkurrensfriheten. Om EU kunde säljstoppa Longhorn och kräva att alla OS som säljs inom EU måste vara fria från DRM med hänsyn till konkurrensfriheten (Independentbolag som inte har råd/förtroendet att släppa Palladium-signerade produkter)....

Gällde inte det Win Server 2003?
Att de inte fick implementera wmp där, jag menar rätt onödigt på ett sånt OS hur som helst.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Så om några år sitter man fortfarande på sin gamla xp processor, och en extrempatchad 2.6.11 kärna