Permalänk

Ny Fujitsu-Siemens Scaleo X dog...

Satt och lirade Doom3 med väldigt höga inställningar.
Testade att se hur mycket den klarade innan det började hacka.
(Körde i 1280x1024 med full AA och AF, high detail.)
Visst fläktarna lät en del när den kylde men det verkade gå bra.

Så sa flickvännen till mig att stänga av för att vi skulle åka hem till henne.
Visst tänkte jag, bara spara så kan vi åka.
*Poff* Sa nätagget och så luktade det bränt.

Sitter här nu och försöker samla ihop alla nuffror och sånt som supporten vill ha.
Bara undrar om man ska acceptera att en nyinköpt dator bara lägger av när man inte gjort något speciellt med den.

Tycker att det borde vara någon kompensation allafall.

Någon som har en idé om varför en dator bara lägger av såhär eller har ni hört talas om andra som råkat ut för liknande?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Re: Ny Fujitsu-Siemens Scaleo X dog...

ja du har aldrig hört talas om att grejjer kan bara gå sönder av sig själv? varför skulle du få kompensation? Det är väll garanti som allt annat man köper.

Det är bara att acceptera det och skicka in den, Inte ovanligt alls att det går sönder även om det är sprakande nytt

Permalänk

Jag har haft den i 5 dagar.
En ny dator som lägger av efter 5 dagar och luktar bränt. Ja, någon har ju räknat fel när de valde nätagg till den.

Iom att det är en hempc så har jag ju 3 års garanti på den.
Dock är det väldigt retligt när de först låter en vänta en vecka för att bildskärmen dröjer, visst den ersatte de med en viewvsonic VP191s och sen lägger den av trots att man inte gör något särskilt med den.

Ska man alltså acceptera att den lägger av bara för att det är garanti?

Det skulle jag inte göra om det var en bil iallafall. Även om en bil har 3 års rostskydd så skulle jag bli sur om hela chassit rostade sönder på 6 månader även om de fixade det gratis.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag har haft den i 5 dagar.
En ny dator som lägger av efter 5 dagar och luktar bränt. Ja, någon har ju räknat fel när de valde nätagg till den.

Iom att det är en hempc så har jag ju 3 års garanti på den.
Dock är det väldigt retligt när de först låter en vänta en vecka för att bildskärmen dröjer, visst den ersatte de med en viewvsonic VP191s och sen lägger den av trots att man inte gör något särskilt med den.

Ska man alltså acceptera att den lägger av bara för att det är garanti?

Det skulle jag inte göra om det var en bil iallafall. Även om en bil har 3 års rostskydd så skulle jag bli sur om hela chassit rostade sönder på 6 månader även om de fixade det gratis.

Lånar tråden lite angående Ny dator = 5 dagar
En kollega på jobbet fick hem sin Hem-pc för ett tag sedan.
Han plockade upp den,riggade in all kablage och skulle starta upp den.

Han fick ett snopet svar ..gnissel och elände sa maskinen.
Moderkortet gick sönder direkt.

Lite offtopic , han jobbar sedan 22 år tillbaka som nätverkstekniker på jobbet.

Permalänk

DreamMaan:
Har råkat ut för precis samma sak!
Mycke tråkigt när man är sugen på en ny burk.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
DreamMaan:
Har råkat ut för precis samma sak!
Mycke tråkigt när man är sugen på en ny burk.

Verkligen.
Han var inte god och tas med på jobbet under några dagar.
Han fick självklart en ny,men att vänta 2-3 veckor för arbetet är drygt.
Det är nackdelen med Hem-pc att man inte får göra något själv.Då gäller inte garantin när det gäller hårdvarufel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan

Lånar tråden lite angående Ny dator = 5 dagar
En kollega på jobbet fick hem sin Hem-pc för ett tag sedan.
Han plockade upp den,riggade in all kablage och skulle starta upp den.

Han fick ett snopet svar ..gnissel och elände sa maskinen.
Moderkortet gick sönder direkt.

Lite offtopic , han jobbar sedan 22 år tillbaka som nätverkstekniker på jobbet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
DreamMaan:
Har råkat ut för precis samma sak!
Mycke tråkigt när man är sugen på en ny burk.

Den första Hem-PC'n jag fick 98 var sån.
En Acer som levererades med en PII 450mhz, 128mb ram och ett Ati Rage Pro 2 turbo 8mb.
Ja just det... och ett bränt moderkort förutom att minnena var av fel typ.
Så förutom att de skickade nya minnen så bytte de ut moderkortet.
Så jag fick 64mb extra minne som kompensation.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Den första Hem-PC'n jag fick 98 var sån.
En Acer som levererades med en PII 450mhz, 128mb ram och ett Ati Rage Pro 2 turbo 8mb.
Ja just det... och ett bränt moderkort förutom att minnena var av fel typ.
Så förutom att de skickade nya minnen så bytte de ut moderkortet.
Så jag fick 64mb extra minne som kompensation.

Det är surt,sa räven.
Men du har garanti och (fri frakt , åtminstone på mitt jobb).
Kontaktar du supporten på Tisdag och gör felanmälan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Det är surt,sa räven.
Men du har garanti och (fri frakt , åtminstone på mitt jobb).
Kontaktar du supporten på Tisdag och gör felanmälan.

Det sura är nog mest att det är min morsa som står för hempc-avtalet och jag bor 9 mil från henne. Tror inte det är fri frakt hemifrån mig

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om det bara är nätdelen kanske du kan byta den själv går att få för några hundralappar. Dvs om servicen tar flera veckor kan det vara ett alternativ för att slippa vara utan dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Om det bara är nätdelen kanske du kan byta den själv går att få för några hundralappar. Dvs om servicen tar flera veckor kan det vara ett alternativ för att slippa vara utan dator.

Det går inte. Sitter ett litet sigill som förhindrar att man pillar i den.
Dessutom behöver jag minst 500w och det går inte att få tag på för några hundra lappar.

Som tur är har jag kvar min gamla P4 men det är ändå frustrerande att bli levererad en produkt som lägger av efter 5 dagar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

hmm är det samma erbjudande som jag kommer få? från Nicator?

btw på nicators hemsida:
Vid egen uppgradering gäller garantier under förutsättning att ingreppet är utfört på ett fackmannamässigt sätt (se punkt 7 ovan).

Antagligen är det inte samma hem-pc erbjudande..

Permalänk

Det är från Nicator.
Dock har fujitsu själva satt på ett fint plastband som förhindrar att man öppnar den.
Ska ta kontakt imorgon. Får kanske slänga ut med en 1000-1200 på ett nytt nätagg till den själv... Dock lite taskigt iom att de själva uppgraderat till 500w noname för att det ska tåla allt jag har i den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Okej
Jag ska få en dator från Nicator i början av juni, till Vattenfall anställda, är det samma då?
För om man går i deras hemsida under "inventeringslistor" så stor det att ingen av datorerna är inventerade.
Alltså, om vi har samma hem-pc erbjudande så är de sega på att lägga upp ny information på deras hemsida.
Jag borde också få min hem-pc snart.. Längtar
Bor i Falkenberg (Halland)

Permalänk

Japp... Får oss på landstinget så dök inventeringen upp samma vecka som de började levereras. De inventerar inte förrän de själva har dem i handen så att säga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Fick ett brev från Nicator idag... De bytade ut Fujitsu Siemens skärmen till en Viewsonic VP 191 S. Riktigt schyst! Den skärmen är mumma!

Permalänk
Medlem

Re: Ny Fujitsu-Siemens Scaleo X dog...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Satt och lirade Doom3 med väldigt höga inställningar.
Testade att se hur mycket den klarade innan det började hacka.
(Körde i 1280x1024 med full AA och AF, high detail.)
Visst fläktarna lät en del när den kylde men det verkade gå bra.

Så sa flickvännen till mig att stänga av för att vi skulle åka hem till henne.
Visst tänkte jag, bara spara så kan vi åka.
*Poff* Sa nätagget och så luktade det bränt.

Sitter här nu och försöker samla ihop alla nuffror och sånt som supporten vill ha.
Bara undrar om man ska acceptera att en nyinköpt dator bara lägger av när man inte gjort något speciellt med den.

Tycker att det borde vara någon kompensation allafall.

Någon som har en idé om varför en dator bara lägger av såhär eller har ni hört talas om andra som råkat ut för liknande?

Det är bara Nätagget som är trasigt....testa att köpa nytt....du kanske vad ska man säga pressade datorn för tufft

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Re: Re: Ny Fujitsu-Siemens Scaleo X dog...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunshine2
Fick ett brev från Nicator idag... De bytade ut Fujitsu Siemens skärmen till en Viewsonic VP 191 S. Riktigt schyst! Den skärmen är mumma!

Japp... de har gjort det med alla 19"arna. Fujitsu kunde inte leverera i tid.
Underbar skärm, viewsonicen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Det är bara Nätagget som är trasigt....testa att köpa nytt....du kanske vad ska man säga pressade datorn för tufft

Det sitter ett platsigill på datorn. Sen att köpa en dator via hempc för 400 spänn i månaden för att efter 5 dagar punga ut 1000 spänn på ett nätagg... Nä, lite onödigt.
Gör datorn det igen när de bytt agg så byter jag ju själv men då vet jag att sigillet kommer att vara borta då den svenska supporten själva tar bort plastbiten när de ersätter nätagget.

Jag vet att jag pressade datorn för hårt.
Men ifall de sätter samman ett system så ska det ju tåla vad jag än slänger på det så att säga.
Annars har de gjort fel när de utformat systemet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag kör lite samma som dig mortifier, en hempc via en familjemedlem som bor en bit ifrån. Ska i veckorna få en Scaleo X och hoppas att min håller bättre än din :(. Ska enligt spec sitta ett 350W agg i burken, vilket känns lite i underkant faktiskt.

Hursomhelst, tidigare så hade jag en Scaleo 800 också som hempc och det var inga problem alls och ringa supporten och kolla om man får byta delar själv, så länge det var fackmannamössigt utfört. Dock så måste du se till att datorn innehåller samma hårdvara som vid leverans om du skickar in den.

Jag har bytt nätagg, grafikkort, processorkyl, hårddiskar osv men inte hört några klagomål alls från supporten när jag var tvungen att skicka in datorn i vintras för att moderkortet brann upp.

Snacka med supporten om du får göra ingrepp själv. Första gången så ringde jag och sa att jag skulle montera in en till hårddisk och det var inga probbs. Ta gärna namnet på den du snackar med om du skulle få problem framöver dock!

Lycka till!

Permalänk

Hmm, ni verkar ha samma komponenter i eran hem-pc som den jag kommer få därför måste jag fråga: Hur mycket låter datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag har haft den i 5 dagar.
En ny dator som lägger av efter 5 dagar och luktar bränt.

Det hände en person som jag känner väldigt väl. Han köpte en helt ny dator från ett företag men bara efter tre dagar så gick nätagget. Han fick åka och lämna in den och få ut en helt ny igen på plats. Inget ovanligt alls.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk

Har fått datorn och den låter mkt men den är snabb!
Jag undrar om man inte får gå in och byta ut fläktar om man har ett sigill där bak på datorn?

Permalänk
Medlem

Får min nya dator imorgon, hoppas jag inte råkar ut för samma sak, skulle vara skit.
Hur går det annars med datorn, flyter det på bra?

Permalänk

Vet många som har samma system men jag vet också att de aldrig kommer utnyttja systemet till max.
En familj använder den till att göra sin familjebudget en annan att surfa och spela sims på.

Antar att det är sällsynt att man köper en sån här dator för att spela doom3 eller liknande

Själv tycker jag datorn låter lite som ett tröskverk.
är osäker på att byta kylningen då jag hört att den processorn ofta presterar sämre när man bytt kylningen då de utvecklar sån intensiv värme.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ska lira BF2, CS.S m.m. Har längtat efter en bra dator ett tag nu..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
Ska lira BF2, CS.S m.m. Har längtat efter en bra dator ett tag nu..

Den är väldigt bra i mina ögon.
Den gamla datorn (se signaturen) sög apa i det mesta...

Sitter för övrigt och väntar på att datorn ska bli klar. Imorgon har det gått en vecka sen de fick den...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jovisst, det är en mkt bra dator.. Men det hade varit ett plus i kanten om man kunde bli av med en del av ljudet.. Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Fick datorn för 10 min sen, har packat upp allt och den ska instaleras, få se om den låter för mig också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
är osäker på att byta kylningen då jag hört att den processorn ofta presterar sämre när man bytt kylningen då de utvecklar sån intensiv värme.

Det där är skitsnack, den som sa det till dig har inte mkt koll
Byta fläkt är i regel inte speciellt avancerat, men processorn är ju en dyr komponent så man får vara försiktig.

Min Scaleo 800 är rätt tyst, har bytt nätdel och processorfläkt i den. Får se vad som sitter i den nya, men det är ett X850XTkort i den som jag är säker kommer låta en hel del

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ca6
Det där är skitsnack, den som sa det till dig har inte mkt koll
Byta fläkt är i regel inte speciellt avancerat, men processorn är ju en dyr komponent så man får vara försiktig.

Min Scaleo 800 är rätt tyst, har bytt nätdel och processorfläkt i den. Får se vad som sitter i den nya, men det är ett X850XTkort i den som jag är säker kommer låta en hel del

Har bytt fläkt i min 2:0ghz också.
Dock är 3,8 annorlunda.
Finns flera tester där de haft problem med kylningen när de bytt till "bättre" kylare då den här processorn går varm... väldigt varm.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if