Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafisk server-dist/grafiska verktyg

Permalänk
Medlem

Grafisk server-dist/grafiska verktyg

Hej!

Väldigt luddig topic... Jo har en server nu med Debian Sarge. Ingen WM eller något utan kör allt via CLI. Men har nu tröttnat lite och vill ha det lite enklare. Finns det någon WM som är inriktad på server, alltså lättdriven och har många grafiska vertyg till Nätverk, Apache, Samba med mera. Hm hoppas ni fattar, kände själv att det blev rörigt

MVH

Permalänk
Medlem

Det finns tyvär inte så många GUI-konfig-program till Linux och dess tjänster vad jag vet... Hänger med lite i Gnome och KDE till ett fåtal grejor..

Däremot finns det webbaserade gränssnitt för att kontrollera.. t.ex webmin eller clarkconnect (som är en hel dist) Samba har ett web-interface som ja själv brukar använda. till MySQL använder jag phpMyAdmin.

Anyways så tycker jag GUI är onödigt till en server. käkar mest massa minne och du kan ställa in mer i detalj i en config-fil... men de klart, de går snabbare att välja lite saker och klicka OK

Permalänk
Inaktiv

Lite tips:

m0n0wall, SME server

Fast det klart då måste du ju byta dist

Permalänk
Medlem

ClarkConnect fungerar klockrent. Du har dessutom möjligthet att SSH:a till burken och sedan också editera configfiler. Smidigt och enkelt.

Du styr burken via ett webbgränssnitt.

http://www.clarkconnect.org

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Webmin är ypperligt om man vill ha gulliga ikoner. Använder det själv när jag måste in och rota i mer esoteriska inställningsmöjligheter, i övrigt fall föredrar jag att köra via SSH.

apt-get install webmin, eftersom du kör Sarge. Sen sköter den resten själv.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Clarkconnect har jag testat men tyckte det var för begränsat. Webmin är inte heller det jag söker. Aja får väl köra vidare med CLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Clarkconnect har jag testat men tyckte det var för begränsat. Webmin är inte heller det jag söker. Aja får väl köra vidare med CLI

Om de verktyg du vill använda finns i X-version kan du ju bara installera dem på servern och köra dem över SSH på din workstation.