Permalänk
Avstängd

Använda flera routrar?

Jag undrar om man kan använda flera routrar om man ska lana???

Altså om man tar Router 1 och kopplar in internet i så tar man port 1 och drar en nätverkskabel till port 1 i orouter INTE till internet porten, GÅR DET DÅ SÅ ALLA FÅR INTERNET?????

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

Jo ska funka, men troligtvis behöver du en korsad kabel mellan rautrarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z4nder
Jo ska funka, men troligtvis behöver du en korsad kabel mellan rautrarna.

MEN det fungerar altså??? JAG MÅSTE VERKLIGEN VETA!

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

Jag frågade precis samma sak nyss..
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48199...
Det funkar finfint med en korsad kabel mellan lanportarna.
se bara till att det är olika IP-numer på routrarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
Jag frågade precis samma sak nyss..
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48199...
Det funkar finfint med en korsad kabel mellan lanportarna.
se bara till att det är olika IP-numer på routrarna.

Ursäkta, men korsad kabel ?

Ska inte "dagens" routrar ha auto-recognition oavsett vilken kabel du använder ?

Jag kör tre olika för mitt höga nöjes skull, och kör standardkablar emellan dessa.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

jaha. jag blev tipsad om korsad.. så jag körde på det...
Har inte tesat med något annat.
får väl ta och testa med en vanlig också dårå.

[edit]
Funkar finfint med vanlig kabel också

Permalänk
Medlem

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Profe
Ursäkta, men korsad kabel ?

Ska inte "dagens" routrar ha auto-recognition oavsett vilken kabel du använder ?

Finns nog ingen lag på det så ordet "Ska" är i starkaste laget. Däremot kan man nog förvänta sig det på NAT-boxar (bredbandsdelare) för hemmabruk. För övrigt heter funktionen Auto MDI-MDIX.
Korsad kabel fungerar alltid - säket val.
Rak kabel kan fungera beroende på hårdvara - inte lika säkert val.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
Se bara till att det är olika IP-numer på routrarna.

Ööh, näe.

Dom loggar in på routern som skall vara sist, och inaktiverar dhcp funktionen, sen sätter dom en kabel i en av lanportarna som är sagt och rätt.
Då funkar den som en switch, gör man inte detta så blir det ett jävla liv här sen

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

jasså... så bra, men jag tycker ändå det verkar bra att ha olika IP-nummer så man hittar rätt om man vill in och ändra något.
Så jag tänker inte byta tillbaka.

men jag tycker jag hade såna problem innan jag ändrade IP-nummret. iofs så stängde jag av DHCP i samma veva som jag böt IP-nummer

Permalänk
Medlem

Låt bara en enda router agera DHCP, övriga routrar ska stänga av sina DHCP. Och inte koppla in den på WAN-porten. Då agarerar den precis som en switch.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Varför köra en router ansluten till en routern när det räcker med att uplink:a med en vanligt switch för att få flera portar, såvida inte personen i fråga vill separera datorerna som sitter på den första routern ifrån de andra.

Men som DragonII säger så kan man givetvis även använda routern som en switch om man nu råkar ha två eller fler routrar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Ööh, näe.

Dom loggar in på routern som skall vara sist, och inaktiverar dhcp funktionen, sen sätter dom en kabel i en av lanportarna som är sagt och rätt.
Då funkar den som en switch, gör man inte detta så blir det ett jävla liv här sen

Routern har ju fortfarande en IP-adress på LAN-sidan och det är väldigt obra om denna adress förekommer på fler enheter i nätet. Och skulle det vara samma adress som default gateway (den router som står mot internet) blir det katastrofalt för internetåtkomsten.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte