Permalänk
Medlem

Router + hub = Kollisioner i massor

Har nyss kopplat in en gammal 10 MBits 3com hubb (3Com Officeconnetc TP4I) i vår router (en Netgear DG834GT). Förhoppningen var att det skulle vara snabbare än vårt hittills använda WLAN. Vi har två hus, ett där routern står och ett där vi nu alltså har hubben. Skitenkelt säger ni nu, ta kablen från hubben och sätt in i datorn! Men tyvärr så är det bara en kabel in och två datorer :-/ Allting går relativt smärtfritt när man bara sitter och surfar/spelar/etc. Men när man börjar dra saker mellan datorerna i hubben och/eller datorerna i det andra huset så blinkar en stor "ALERT" symbol på hubben och en lampa där där det står collisions blinkar frenetiskt.

Är själv inte helt säker på vad detta innebär men det går i varje fall väldigt långsamt och att "ALERT" tänds verkar ju inte alls bra. Finns det något att göra åt saken?

Datorerna kör mestadels WinXP men även Ubuntu och Debian används (dvs vi kör dualboot på dom).

Kan man på göra något åt saken eller är det bara köpa nytt som gäller?

PS: En av portarna kan man välja MDI eller MDIX på, vad betyder det? DS

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Byt ut hubben mot en switch. En hub gör att alla anslutna datorer ingår i samma kollisionsdomän, och du kommer inte kunna utnyttja i närheten av nätverkskortens teoretiska kapacitet. Med en switch hamnar varje dator i sin egen kollisionsdomän.

Permalänk
Medlem

Ok så det är bara nytt som gäller då. Gör det någon skada på hubben att använda den så här? Har nämligen ont om cash just nu Blir inte nyköp förren om cirka en månad isåfall.

Undrar fortfarande över MDI/MDIX delen, nån som har en förklaring?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Kopplade in en hub temporärt till min 100Mbit internetanslutning när jag just hade fått igång servern. Det märktes direkt att internet blev segt (nåja, relativt segt mot 10Mbit) och när jag hade igång bittorrent lyste kollisionslampan konstant. När jag laddade över filer till servern (som satt i samma hub) via scp gick det inte fortare än 10-20 kB/s. Det var förhoppningsvis sista gången jag använde en hub.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Ok så det är bara nytt som gäller då. Gör det någon skada på hubben att använda den så här? Har nämligen ont om cash just nu Blir inte nyköp förren om cirka en månad isåfall.

Nej, hubben tar inte skada, det är så den fungerar. Det går inte att komma runt.

Har du inte råd med en 5portars switch för 129:- ?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=36239

Citat:

[i]Undrar fortfarande över MDI/MDIX delen, nån som har en förklaring? [/B]

Kortfattat: MDIX använder man om man kopplar ihop 2 utrustningar och behöver korsad kabel men inte har en korsad kabel tillgänglig. I moderna hubbar/switchar/routrar (typ efter 1996-98) sker denna omkoppling automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw

Har du inte råd med en 5portars switch för 129:- ?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=36239

Men om man inte vill ha en billig 10/100 switch utan snarare en halv-bra gigabit switch så blir det lite dyrare. Båda datorerna i hubben sitter med gigabit kort så det känns lite tråkigt att inte utnyttja det.

Anledningen till att vi använder denna hubb just nu är att mitt WLAN kort tycks vara inkompatibelt med nånting i datorn vilket leder till tillfälliga frysningar till och från (troligen pga programvara i datorn). Sen så tycker tyvärr inte linux om våra WLAN-kort heller så fast lina är enda lösningen tills vi löst ovanstående problem

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Men om man inte vill ha en billig 10/100 switch utan snarare en halv-bra gigabit switch så blir det lite dyrare. Båda datorerna i hubben sitter med gigabit kort så det känns lite tråkigt att inte utnyttja det.

Nej, då hamnar prislappen strax över 500:- dessvärre..

Men en 10/100 switch är en klar förbättring jämfört med er nuvarande hub trots allt