Permalänk
Medlem

styra rgb dioder

Nu är det såhär att jag har införskaffat mig 3 stycket RGB dioder från: www.kjell.com produktnummer: 90540

Men nu kommer en fråga kring styrningen av denna. Jag skulle vilja att den "dimmrade" mellan spektrats olika färger steglöst men jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga. Min morbror sa att man kanske skulle behöva använda en microprosessor för detta men det låter lite för avancerat. Hjälp mig och andra hitta en smidig lösnig på detta. jag tror att denna diod i en lcd display som backlite skulle vara mycket effektfullt

PDF på dioden: http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/81-90/90/90540/infor...

mvh
Jake

Permalänk

Enklast borde bli att använda en liten mikroprocessor med tre PWM-kanaler. Om du använder 8 bitars PWM kan du få ut fler färger än du anar.
Du behöver inte så många kretsar runt t.ex. en AVR eftersom du har matningsspänningen klar.
Titta på: http://www.elfa.se/se/index1.html eller http://www.atmel.com/
Titta på t.ex. mega48 eller tiny2313 (under 30:- +moms)

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

hmm det är ju 4 ben så en pinne är blå, en är röd ,och 1 är grön den sista är jord.
då är det bara och koppla in en potentiometer till varje färg och reglera ljustyrkan och med de ändra till vilken färg du vill. /warpiz

detta ska funka men om jag har tolkat frågan fel så säg till

edit. aha nu fattar jag, som sagt så måste du ha pwm men det är inte så lätt för en som inte kan programera.

Permalänk
Medlem

det där med poentometer har jag ju redan tänkt på men jag vill ju slippa göra det själv den ska "dimmra" av sig själv helatiden

Permalänk

warpiz: Jag tror han vill ha något som sköts automatiskt så han slipper hålla på att ratta fram och tillbaka för att ställa in färg.

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

kan man inte göra 3 st vippor som är inställad på olika tid? det blir i alla fall automatiskt men inte så effektfullt (stavning)

Permalänk
Medlem

exactly! det är det jag vill. Men du mikael kan du inte förklara lite mera hur man ska gå till väga för en persin som inte har koll på vad en avr är förnågot Men du verkar ju ha koll på grejjerna jag vore tacksam om du kunde fortsätta hjälpa mig.

mvh Jake

Permalänk
Medlem

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=3552
Bra läsning, själv sysslar jag med PICar och har ingen erfarenhet av AVR, men de ska tydligen vara trevliga de också:)

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

det där verkar väldigt avancerat om jag ska vara ärlig. Finns det inte någon möjlighet att få dem att ändra färg steglöst på ett sett som en 16-åring skulle kunna klara av ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
det där verkar väldigt avancerat om jag ska vara ärlig. Finns det inte någon möjlighet att få dem att ändra färg steglöst på ett sett som en 16-åring skulle kunna klara av ?

Det behöver inte vara speciellt svårt eller dyrt, allt du behöver är en programerare (du kan bygga en egen för ca 100kr), en MCU (alltså AVR eller PIC) och lite mjukvara som går att ladda ner gratis på lite olika ställen.
PWM som Micael_Karlsson pratar om står för Pulse width modulation och med denna funktion kan du begränsa spänningen genom att skicka den i snabba impulser, bilden under beskriver bättre:

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

ok skulle någon kanske kunna göra en inköpslista eller vad man ska säga

edit: kan man styra de tre benen på dioden med samma microprocessor eller måste man har tre sånna? och efter processorn sätter man en transistor right? och i serie med leden sätter man ett lämpligt motstånd eftersom dom inte kan köras på 12 V? har jag förstått detta rätt? juste vad kan man mer göra med dessa små microprocesorer? det känns ju lite mycket arbete för nåra dioder om man inte kan använda programmeraren till något annat projekt.

Förresten har börjat teknisktlinie på sjödalsgymnasiet igår kommer man att få lära sig hur sånt här fungerar tror ni?

oj det blev en massa frågor

mvh Jake

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
ok skulle någon kanske kunna göra en inköpslista eller vad man ska säga

edit: kan man styra de tre benen på dioden med samma microprocessor eller måste man har tre sånna? och efter processorn sätter man en transistor right? och i serie med leden sätter man ett lämpligt motstånd eftersom dom inte kan köras på 12 V? har jag förstått detta rätt? juste vad kan man mer göra med dessa små microprocesorer? det känns ju lite mycket arbete för nåra dioder om man inte kan använda programmeraren till något annat projekt.

Förresten har börjat teknisktlinie på sjödalsgymnasiet igår kommer man att få lära sig hur sånt här fungerar tror ni?

oj det blev en massa frågor

mvh Jake

Hittar du en mcu med 3 pwm kanaler, så behöver du bara använda en processor.
En transistor är inte nödvändigt. då det räcker med tre motstånd mellan processorn och lysdioden (Värt att nämna är att De flesta processorer drivs med +5V)

Och angående Microprocessorer på teknik så tror jag inte att ni kommer att få hålla på med sådant. Går själv tekniska linjen och känner många som har gått ut, och de har inte kommit ens i närheten av detta. Men det kan ju skilja beroende på vilken kommun man bor i.

Lycka till!

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlotH
Hittar du en mcu med 3 pwm kanaler, så behöver du bara använda en processor.
En transistor är inte nödvändigt. då det räcker med tre motstånd mellan processorn och lysdioden (Värt att nämna är att De flesta processorer drivs med +5V)

Det beror på vilken mikroprocessor man använder, vissa klarar av att driva en LED utan förstärkning mellan uC(=mikrodator) och LED. Ta t.ex. AVR ATmega48 som jag tipsade om so kan den driva 40mA enligt databladet sid 290.

Om du vill testa att labba med AVR tycker jag att du först av allt skall läsa databladet för aktuell processor, jo jag vet dom är långa och tråkiga men allt finns där.

Det du behöver är:
mikrodator
några lämpliga motstånd
lite kopplingstråd
diod
kondensatorer
en bit kretskort

Läs dessa för att få tips på hur du skall koppla in din AVR
AVR040: EMC Design Considerations
AVR042: AVR Hardware Design Considerations

Dessa dokument är mycket intressanta och rekomenderas varmt för att du skall lyckas med ditt bygge!

En uC gör oftast att du slipper massor av andra komponenter speciellt de med intern oscillator vilket är skönt!!

Lycka till!!

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

tack för alla tips men det där med att bygga ihop sakerna är jag inte så orolig för att det ska vara svårt utan det svåra låter som att hanvända programmeraren och programmeraupp microprocessorn :S tror ni att detta kommer att vara det svåraste?

Juste en fråga till. Jag hade en polare som kopplade in sina dioder på växelspänning vilket gjorde att dom tillslut dog borde det inte bli samma sak med en pwm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
tack för alla tips men det där med att bygga ihop sakerna är jag inte så orolig för att det ska vara svårt utan det svåra låter som att hanvända programmeraren och programmeraupp microprocessorn :S tror ni att detta kommer att vara det svåraste?

Juste en fråga till. Jag hade en polare som kopplade in sina dioder på växelspänning vilket gjorde att dom tillslut dog borde det inte bli samma sak med en pwr?

Nej, växelspänning är skiftande plus och minus, PWM i detta fall är en pulserande positiv spänning, och en sådan skadar inte lysdioder det minsta.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

ok jag trodde att dioderna bara mådde dåligt av blinkande men så är inte fallet alltså

Permalänk
Medlem

Följer tråden med spänning. Kan i princip ingenting om sånt här men kommer på tonvis med saker att göra med RGB-dioder

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Att använda PIC eller AVR till detta är way overkill. Men med en så kan man ju göra så mycket mer än bara fade t.ex. rinnande ljus i olika färger och annat kul. Så jag är helt klart för att du bygger nått sånt och skriver nått kul program.

Fast för att bara "flyta" igenom färger så ta en titt på denna länken:
http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/color...

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
ok jag trodde att dioderna bara mådde dåligt av blinkande men så är inte fallet alltså

Det är en av dom stora fördelarna hos lysdioder, att dom klarar att blinkla hur mycket som helst utan att ta skada.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Man skall hålla sig helt och hållet ifrån att använda en MCU/fpga som drivkrets. Rätt som det är så är din MCU/fpga bränd, var alltid nån som brände en MCU/fpga när jag pluggade då de använde dem som drivkrets.

Om du nu vill testa att använda en avr vilket kommer ge dig en massa nöje för andra projekt.

Har ingen koll på om det finns nån AVR med 3 pwm kanaler i, men ta och kolla på
www.avrfreaks.net <-- mycket bra ställe för att få hjälp och hitta information om atmels AVR..

Själv så köpte jag atmels utvecklings kit stk500 där du har all hårdvara som behövs klart. Det gick dock på en tusing, men som sagt man kan bygga en egen programmerare.
Här är nån som byggt en egen programmerare, men finns några olika sätt man kan bygga på. Delvis beroende på vilken metod man använder för att programmera dem.
http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/beginner/index.html

En sak jag la ner ganska fort var att skriva koden i assembler, alldeles för tidsödande och c kompilatorerna är mycket duktiga på att komprimera koden.
Den c kompilatorn jag använder är iccavr från www.imagecraft.com.

Mitt nästa projekt är att bygga en onscreendisplay till min videoswitch så jag ser direkt på tvn vilken videoenhet som är inkopplad, just nu använder jag en LCD för detta. Men möjligt att jag överlämnar MCU till fördel för en fpga för detta projekt.

Om du nu testar detta så kan jag säga att du kommer antagligen få mer smak för många fler projekt. Tyvärr så är elektronik projekt väldigt ofta tidsödande

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

vi får se hur jag gör men microprocessor låter väldigt intressant måste bara fåtag på alla saker jag behöver och sedan kan jag nog få hjälp av min morbror att programmera den om jag har tur! jag kommer posta mina framsteg i denna tråd (om det blir nåra)