Ljudkort med digital ut till HTPC

Permalänk

Ljudkort med digital ut till HTPC

Tänkte höra om det var någon som hade erfarenhet av Trusts ljudkort. Funderar nämligen på att köpa ett sådant till min HTPC för att få digital överföring till min surroundförstärkare.
Jag är medveten om att det mesta Trust tillverkar sågas vid anklarna av diverse hårdvarutestare, men har själv en Trust 19" CRT-skärm som jag är mycket nöjd med.
Tänkte kanske deras ljudkort också kunde vara prisvärt?

Jag kommer ihåg skillnaden i fyllighet på ljudet när jag bytte upp mig från ett SB16 till ett SB Live 1024 (500 kronorskort) för många år sedan. Jag vill självklart ha bra ljud från HTPCn eftersom den är tänkt att användas till musik och film (såklart ) och vill därför inte gå på någon nit med ljudkortet.
Anslutningen jag har tänkt använda mig av är Digital Coaxial så därför är det ju viktigt att ljudkortet har den anslutningen, vilket inte alla tycks ha.

Men jag hittade detta kort hos SHG och tänkte att det kanske var prisvärt?
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=730151

Tack på förhand!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

Tjena Stoffe.

Jag har ett Trust 514DX 5.1 ljudkort i min HTPC burk. Har inte lyckats fått ut någon ren dolby digital signal ur kortet. Kör den med optisk kabel in i surrondförstärkaren o den visar bara prologic. Kan väl inte säg att jag har jobbat så hårt på att få igång det. Verkar som man måste använda windvd som förljer med kortet om man ska få dolbydigital. Tycker i alla fall att kortet är prisvärt för det lilla man fick betala för det.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=17403&ref=Pricerunner&td...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att använda optisk överföring för att förhinda att ljudkort eller förstärkare skadas.
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=68911

Om du bara har digital coaxingång på förstärkaren och optisk utgång på moderkort/ljudkort så kan du använda en omvandlare för det.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk
Medlem

Jag har Trusts 7.1 kort och kör digital ut (ej optisk) till förstärkaren. DTS och Dolby Digital fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

jag hade nog köpt ett Audigy 2 istället inte för att jag vet något om Trust.

Permalänk

Tack för alla fina synpunkter!

Fogel70 -> Bra att du sa det om optisk. Jag har varit emot det pga besvärligare kabeldragning, men att det finns fördelar med det hade jag inte en tanke på. Ska fundera på saken.

Dhanjel -> Hur upplever du själva ljudet? Fylligt och bra, eller tamt?

InFlames -> Självklart har jag tänkt i samma banor som du, men det skiljer en del i pris på de där korten om man ska ha med digital utgång.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

En nackdel med optisk är ju att kabelfan är dyr som attan om man vill ha lite längd på den samt att man inte kan böja den som man vill runt hörn. Men har datorn och stärkaren olika jordpunkter är det ju det absolut bästa sättet att överföra en signal.

Har en optisk kabel i min uppsätting faktiskt. Från Xboxen till stärkaren mest för att xboxen inte levererar nån annan digital ljudsignal

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Tack för alla fina synpunkter!

Fogel70 -> Bra att du sa det om optisk. Jag har varit emot det pga besvärligare kabeldragning, men att det finns fördelar med det hade jag inte en tanke på. Ska fundera på saken.

Dhanjel -> Hur upplever du själva ljudet? Fylligt och bra, eller tamt?

InFlames -> Självklart har jag tänkt i samma banor som du, men det skiljer en del i pris på de där korten om man ska ha med digital utgång.

Jag tycker det är helt ok, hör ingen skillnad på det och det från min dvd-spelare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Jag tycker det är helt ok, hör ingen skillnad på det och det från min dvd-spelare.

Då duger det säkert till mig.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |