Permalänk

Enkel lokal DNS server

Hur kan jag göra en enkel dns server som bara servar ett litet lokalt nät. Det ända jag vill är att datorerna i nätet ska veta vad dom andra heter. Då på samma sätt som om jag hade ändrat /etc/hosts. Helst inte nått jätte stort som bind.

Permalänk
Medlem

Googla på nscd, 'name service cache daemon'.

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Medlem

http://thekelleys.org.uk/dnsmasq/doc.html är inte så dum. Inkluderar även en enkel dhcpd. dnsmasq sköter DNSen i m0n0wall.

Permalänk
Medlem

Re: Enkel lokal DNS server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kurgaz
Hur kan jag göra en enkel dns server som bara servar ett litet lokalt nät. Det ända jag vill är att datorerna i nätet ska veta vad dom andra heter. Då på samma sätt som om jag hade ändrat /etc/hosts. Helst inte nått jätte stort som bind.

Bind på en tex Debian Linux är ju inte alls svårt sätta upp.

Apt-get och ändra i sin zon.

Permalänk
Medlem

Precis. ISC bind är inte särskilt krångligt att installera, tar väldigt lite plats och knappt några systemresurser alls. Man kan göra det väldigt komplicerat för sig, men använder man bara grundläggande funktioner är det inte alls svårt. Sen har man ju alla mer exotiska funktioner redo den dagen man behöver dem. ISC Bind är ju också den överlägset vanligaste DNS-servern på nätet, och lättast att hitta hjälp/info till.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Precis. ISC bind är inte särskilt krångligt att installera, tar väldigt lite plats och knappt några systemresurser alls. Man kan göra det väldigt komplicerat för sig, men använder man bara grundläggande funktioner är det inte alls svårt. Sen har man ju alla mer exotiska funktioner redo den dagen man behöver dem. ISC Bind är ju också den överlägset vanligaste DNS-servern på nätet, och lättast att hitta hjälp/info till.

Precis igen. Dessutom fungerar den som sig bör. Många leksaks-DNS:er gör massa skumma fel som RFC:erna förbjuder.

Permalänk

Okej nu har jag dragit igång bind men det vill inte fungera precis som jag vill.
jag vill att om jag tex skriver telnet mm så ska jag telneta till mm från alla datorerna mitt NATade nät. Nu fungerar det om man man skriver mm.local.fluff (inte provat på någon annan än routern än).

options {
directory "/var/named";
/*
* If there is a firewall between you and nameservers you want
* to talk to, you might need to uncomment the query-source
* directive below. Previous versions of BIND always asked
* questions using port 53, but BIND 8.1 uses an unprivileged
* port by default.
*/
// query-source address * port 53;
};

acl "interna" { 172.10.4.0/16; 127.0.0.0/24; };

view "internt" {
match-clients { interna; };
zone "local.fluff"{
type master;
file "master/local.fluff";
};
};

logging {
channel "dnslog" {
file "/var/named/log/dns.log";
severity info;
print-category yes;
print-severity yes;
print-time yes;
};
channel "querylog" {
file "/var/named/log/query.log";
severity info;
print-category yes;
print-severity yes;
print-time yes;
};
category "default" { "dnslog"; };
category "general" { "dnslog"; };
category "database" { "dnslog"; };
category "security" { "dnslog"; };
category "config" { "dnslog"; };
category "xfer-in" { "dnslog"; };
category "xfer-out" { "dnslog"; };
category "notify" { "dnslog"; };
category "network" { "dnslog"; };
category "update" { "dnslog"; };
category "dispatch" { "dnslog"; };
category "dnssec" { "dnslog"; };
category "resolver" { "querylog"; };
category "client" { "querylog"; };
category "queries" { "querylog"; };
};

zone filen
$ORIGIN .
$TTL 3600 ; 1 hour
local.fluff IN SOA spacelab.local.fluff. hostmaster.local.fluff. (
2005012500 ; serial
43200 ; refresh (12 hours)
7200 ; retry (2 hours)
604800 ; expire (1 week)
86400 ; minimum (1 day)
)
NS spacelab.local.fluff.
A 172.10.4.1
$ORIGIN local.fluff.
spacelab A 172.10.4.1
mm A 172.10.4.244
fornax A 172.10.4.230
files A 172.10.4.2
connex A 172.10.4.235
deimos A 172.10.4.231
jupiter A 172.10.4.232

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kurgaz
Okej nu har jag dragit igång bind men det vill inte fungera precis som jag vill.
jag vill att om jag tex skriver telnet mm så ska jag telneta till mm från alla datorerna mitt NATade nät. Nu fungerar det om man man skriver mm.local.fluff (inte provat på någon annan än routern än).

Det har inte med BIND att göra utan hur din maskin sköte sökningar.

Skriver man "telnet mm" så kommer maskine att lägga på dom sökdomäner man satt upp för att se om någon av dom ger svar tillbaka.

I *nix världen styrs det av filen /etc/resolv.conf, prova att skriva in följande rad i /etc/resolv.conf:

search local.fluff

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Tack så mycket