Samsung 193P+ minireview

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt palle!

Beställde min faktiskt från komplett...
Men man blir lätt nojjig... tog mej fasen en månad bara att bestämma mig vilken lcd skärm det skulle bli...

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Heh, fin skärm & recension. Men vilket gammalt tangentbord du hade :D:D

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starfall
Du har nog rätt palle!

Beställde min faktiskt från komplett...
Men man blir lätt nojjig... tog mej fasen en månad bara att bestämma mig vilken lcd skärm det skulle bli...

Ok, såg att komplett var lite billigare nu, finns ju så många ställen
Jag tror vi blir jättenöjda, jag har väntat tillräckligt länge nu på TFT.

//Palle

Permalänk
Medlem

Ja asså nu blir jag nojjig med!!

Har letat i flera veckor efter en skärm jag vill ha sen kommer detta upp...

http://www.behardware.com/news/7789/forget-about-the-193p.htm...

De ska sluta producera 193p plus i oktobr för att börja producera 970p....

Det verkade som om 193p plus bara var en övergångs modell för att täppa till gapet mellan två modeller!

Detta tycker jag verkar konstigt eftersom den verkar vara riktigt bra plus att den e mycket snyggare en efterföljaren 970p... det finns en review av denna på denna sida http://www.prohardver.hu/rios3_popup.php?mod=21&id=801 dock e den på Ungeska =(

Jag bli galen ska man slå till på en 193p plus eller ska man nu invänta 970p?

Permalänk
Medlem

193p+ verkar enligt denna review: "193p+ vs 191b" vara en kanonskärm, sjlv ville jag ha en XA7-192i, men det är lotto mellan 3 paneler, varav den bsta inte når upp till 193p+, enl de testaer jag sett är frgerna fantastiska på denna, och den är inte smre än 191b i spel.

får bli en sån dessutom är den otroligt läcker!!!
och en kanongaranti vad jag förstått på P serien med utbyte för en enda död pixel!
Silvriga verkar finast,

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=923489

edit:
Ja då vart det klart XA7-19i avbokad, 1st 193p+ silver beställt :b jobbig väntan nu bara på att posten ska leverera! Kommer med en review lite senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorre80
193p+ verkar enligt denna review: "193p+ vs 191b" vara en kanonskärm, sjlv ville jag ha en XA7-192i, men det är lotto mellan 3 paneler, varav den bsta inte når upp till 193p+, enl de testaer jag sett är frgerna fantastiska på denna, och den är inte smre än 191b i spel.

får bli en sån dessutom är den otroligt läcker!!!
och en kanongaranti vad jag förstått på P serien med utbyte för en enda död pixel!
Silvriga verkar finast,

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=923489

edit:
Ja då vart det klart XA7-19i avbokad, 1st 193p+ silver beställt :b jobbig väntan nu bara på att posten ska leverera! Kommer med en review lite senare

Satt länge som faan i torsdags när jag skulle bestämma vilken skärm jag skulle ha, XA7-192i mot 193P+. Blev en Xerox då eftersom jag tyckte att den passade bättre skrivbordet Sen tyckte jag om man får en bra panel (vilket jag misstänker att man får då Komplett just fått hem en helt ny batch) så är skillanden mot 193P+ som är snäppet bättre marginell. Men men, dagen efter ångrade jag mig iaf efter att ha läst att 193P+ lekte med 191b. Men då var ordern redan släppt för pack och är nu på väg, surt som fan då men nu funderar jag att beställa en 193P+ också och ställa dom bredvid varandra och jämföra bilden och skicka hem den som är sämre... Men jag vet inte än, tror jag inväntar Xeroxen innan jag beställer Samsungen... Det verkar ju dessutom som att man har en chans att man får en 1000:1 panel med Xeroxen, dvs liknande den som på 193P+, så av de panelerna som finns till 192i så är två bra och en mindre bra

Permalänk
Medlem

nöjd!

Hej.

Nu har jag testat min nya 193P+ under helgen, har bara ett
råd att komma med: Köp! Otroligt fin bild och design.
Är ingen proffsspelare, men jag kunde iaf inte se något
som störde när jag provade BF2 demot.

Permalänk
Medlem

Re: nöjd!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabre
Hej.

Nu har jag testat min nya 193P+ under helgen, har bara ett
råd att komma med: Köp! Otroligt fin bild och design.
Är ingen proffsspelare, men jag kunde iaf inte se något
som störde när jag provade BF2 demot.

Jo jag vet, det är em kanon skärm. Saken är ju bara den att XA7-192i också är det, det gäller bara att allt stämmer Det är det som gör det så nojjigt för jag tror att det är ett marginellt hopp i bildkvalitet mellan 192i och 193P+, men det bästa är ju om man ställer upp båda bredvid varandra och jämför. Hmm, får inte Xeroxen förrens på onsdag så resteranade Samsungs lär gå ur lager tills dess, underar om man vågar vänta =/

Permalänk
Medlem

har haft 193p i ett halvår nu och är riktigt nöjd med den. 193p+ ska ju vara ännu bättre, tveka inte, köp.

Har tittat på en massa film på den, och spelat (bf2, far cry, aoe2 &aoe3) utan några som helst problem.

Enda negativa är att det tog sin tid att få rätt kalibrering.'

Permalänk
Medlem

Sitter nu med min splitter nya 193p+ (precis hostat igång den)
Men jag har feta problem med magictune :S får inte färgerna att kalibreras riktigt bra... hur har ni gjort?! Några tips?!

Kolla bilden...
den är lite gråaktigt ton längst upp...
så ska det ju inte va!? kan man kalibrera bort det eller ska jag skicka tillbaka skärmen!? :S

*snurrig* heheh

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk

Men hallå, det är ju webbsidan som är grå upptill!

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Xerox XA7-192i finns med en panel som är en PVA dvs exakt samma som i samsunge 193p+. men den är för afrika marknaden, premium MVA panelerna är de vanliga i europa, jag har lnge varit svag för xeroxen men när jag sett båda skärmarna kan jag inte annat än älska 193p+, den är verkligen läcker!!! med deras garanti är den pixeldödfri i 3 år dessutom! :b

Lite info om Xerox skärmarna och panelerna som används i de:

UPC#746345598054 (europa version)
Premium MVA 8ms samma som i "Viewsonic 191b" <komplett.se?
(TN 8ms samma som i "samsung 913b") mindre vanlig panel men har tydligen förekommit.

UPC#746345598023 (Afrika version / gammal europa version)
ny:Samsung PVA 8ms samma som i "Samsung 193p+"
gammal:MVA/PVA 16ms/20ms, gammal batch men med samma UPC nr, användes bla i gamla 16ms viewsonic 191 / samsung 193p 20ms

Denna batch har av misstag sålts av många norska nätbutiker där de trott att de skickat ut nya PVA paneler, men i själva verket sänt gammla paneler med samma UPC nummer.

den korrekta afrika versionen sägs kunna justerars upp/ned, någon som kan bekräfta?

hoppas att detta reder ut lite av djungeln som xerox skapat!

Permalänk
Medlem

Altså hur kalibrerar man färgen så att det blir bra med den där kalibratorn!? fattar nada...

ska man kalibrera gråskalan!? :S

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk

Starfall: du kan ju börja med att använda en sida som är helt vit och inte är grå upptill.
Alltså: inget fel på den bilden alls.
Dessutom så kan man naturligtvis inte se på en skärmdump om skärmen är fel inställd.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Starfall: du kan ju börja med att använda en sida som är helt vit och inte är grå upptill.
Alltså: inget fel på den bilden alls.
Dessutom så kan man naturligtvis inte se på en skärmdump om skärmen är fel inställd.

hihi förstod det!

men asså när ni ställer in färger och så, ni med 193p+ anväder ni magictune eller natural color?!

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorre80
Xerox XA7-192i finns med en panel som är en PVA dvs exakt samma som i samsunge 193p+. men den är för afrika marknaden, premium MVA panelerna är de vanliga i europa, jag har lnge varit svag för xeroxen men när jag sett båda skärmarna kan jag inte annat än älska 193p+, den är verkligen läcker!!! med deras garanti är den pixeldödfri i 3 år dessutom! :b

Lite info om Xerox skärmarna och panelerna som används i de:

UPC#746345598054 (europa version)
Premium MVA 8ms samma som i "Viewsonic 191b" <komplett.se?
(TN 8ms samma som i "samsung 913b") mindre vanlig panel men har tydligen förekommit.

UPC#746345598023 (Afrika version / gammal europa version)
ny:Samsung PVA 8ms samma som i "Samsung 193p+"
gammal:MVA/PVA 16ms/20ms, gammal batch men med samma UPC nr, användes bla i gamla 16ms viewsonic 191 / samsung 193p 20ms

Denna batch har av misstag sålts av många norska nätbutiker där de trott att de skickat ut nya PVA paneler, men i själva verket sänt gammla paneler med samma UPC nummer.

den korrekta afrika versionen sägs kunna justerars upp/ned, någon som kan bekräfta?

hoppas att detta reder ut lite av djungeln som xerox skapat!

Intresssant, men vad är skillanden mellan en panel för Afrika och Europa? Nu är det troligtvis MVA panelar iaf som Komplett har men intressant att veta. Sen mailade Xerox igår och bara att maila sitt serienummer till dem så berättar de vilken panel man har... Får se, skillnaden mellan MVA panelen och PVA är ju som sagt marginell (intalar jag mig ) och enligt både mig och brosan och egentligen alla jag har frågat är Xeroxen snyggare så troligtvis lär jag behålla, är lite form före funktion av mig (även om 193P+ också är väldigt snygg) Om den inte visar sig att den är lika kass som kahns skärmar. Nåja här har vi posten iaf:

Citat:

Försändelsen körs just nu ut till mottagaren

Permalänk
Medlem

Hmmm, nu har jag haft skärmen ett tag och tyvärr är jag inte lika nöjd längre. Kanske är jag för petig, men jag har ett par saker att klaga på:

1) Betraktningsvinklar:

Man får en acceptabel bild från nästan vilken vinkel som helst, men perfekt är bilden bara precis rakt framifrån. Det räcker med en vinkel på ~10 grader för att kontrasten försämras och färgtonen ändras. Om jag tittar noga kan jag t.o.m. se att färgtonen skiljer sig mellan mitten av skärmen och sidorna (på normalt avstånd).

2) Eftersläpningar:

Med de flesta färgkombinationer lägger jag inte märke till några alls, men vissa (speciellt mörka gråa, bruna, svart...) kan ge väl synliga "trails".

Har tagit lite bilder för att försöka illustrera, de är tagna med manuella inställningar och stativ så att de inte ska lägga till något som inte finns på skärmen:

http://area26.no-ip.org/linked/193p_plus/

Vad tror ni experter? Har jag för höga krav? Finns det *någon* TFT som ger bättre respons och bättre betraktningsvinklar?

Permalänk
Medlem

Kör du med DVI?

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

kommande samsung 970p 6ms PVA panel som kommer att ersätta 193p+, samma skärm snabbare panel, enligt mig lite fulare men det r smaksak!! :b

Permalänk
Medlem

Måste säjja att efter man har ställt in skärmen som det ska är allting helt underbart! Är faktiskt nöjd med skärmen

Lite krånglit att ställa in färgerna dock (enligt min mening)
men resultaten är grymm!!!

piiiz (snackar om 193p+

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorre80
kommande samsung 970p 6ms PVA panel som kommer att ersätta 193p+, samma skärm snabbare panel, enligt mig lite fulare men det r smaksak!! :b

Jo precis, funderade nästan på att invänta den skärmen istället, tills jag fick se den
Så ruskigt ful fot till den skärmen så det är ett slag på Samsung, designern måste fan ha supit till när han designade den. 193P+ däremot ger ett betydligt smidigare intryck...

Permalänk
Medlem

ok har just packat upp min 193p+ och inga döda pixlar, jippi!!

den är helt otrolig!! jag har ersatt min 22" FD trinitron skärm och jag är supernöjd!! vilka färger och jag har inte ens kalibrerat den ännu!

ska återkomma med en liten review när jag får låna brorsans kamera.

Permalänk

Samsungskärmarna verkar ju asbra men så sumpar dom det genom att ta bort alla knappar så man måste ställa in den med ett program. Även den nya ersättaren 970p saknar knapparna

Finns det någon bra skärm med responstid <8ms, 16,7 miljoner färger med knappar och OSD?

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Viewsonic 191b (/s) 8ms kommer ju få en ersättare snart, hade namnet i en annan tråd.

samsungs färgkalibrering har för övrigt 12031923123 olika inställningar, jag börjar få huvudvärk, önskar att jag hade haft en kolorimeter! :b

Permalänk
Medlem

Precis fått hem min skärm idag, beställde den eftersom den nya versionen är så grymt ful. Aja, ni som haft den ett tag nu, vilka inställningar har ni funnit bekvämast/bäst?

M.V.H
Robert Persson

Permalänk
Medlem

jag kör custom med kontrast 72% brightness 48%
sen så tog det en timma att finjustera kalibreringen så gott jag kunde gentemot en färgmall.

man kan hämta en sån i en färgbutik och justera efter de, funkar hyfsat om man inte har en colorimeter.

magictune e störig, men åandrasidan när det väl är inställt så slipper man pilla mera

Permalänk
Medlem

Även jag har fått min 193P+ och jag är mycket nöjd hittils, inga döda pixlar, körde ett program som heter Sheck screen som var väldigt användbart och jag hittade inga fel. Har inte kalibrerat den ännu.
En annan sak, jag kör 1280x1024 och skall det vara 60 Hertz? Det går nämlingen inte ändra, jag kör DVI.

//Palle

Permalänk
Medlem

http://www.prad.de/en/monitore/shownews_faq311.html

guide för kalibrering,

sen vad gäller 75hz så kan man ställa in det i inställningar till skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorre80
http://www.prad.de/en/monitore/shownews_faq311.html

guide för kalibrering,

sen vad gäller 75hz så kan man ställa in det i inställningar till skrivbordet.

Efter man har kalibrerat, för nu går det ej att ändra?

//Palle

Permalänk
Medlem

settings > advanced > flik:Monitor > checkbox: hide modes that this monitor cannot display > välj 75hz i menyn.