Permalänk
Medlem

Ström Till DFI´s Mobo

Har ett DFI lanparty nf4, och undrar lite om kontakterna....

Jag har en 24pins och en kvadratisk 4pin.

Sedan sitter det ju en molex, lr vad dom nu kallas ungefär vid prollen, behövs den?

Vilka strömkontakter behöver anslutas egentligen?

"molex" visst?
http://images.gruntville.com/images/how-to/psu_sleeve/(34)%20Standard-molex-wiring.jpg

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Du bör ansluta både en Molex (4 pinnar/Likadan som till hårddiskar/cdrom) på moderkortet sen har du också en anslutning till till vänster om den lite nästan lika långt bort som processorn sitter, där ska du ha en strömanslutning också som är likadan som på en floppy är 4 pinnar som sticker upp där.

Se bilden här
http://www.angrygames.com/pics/nf4/build/NF4_build-8.jpg

Här är också en guide för att bygga DFI system
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20832

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Molex kontakten och FDD kontakten är till för att ge extra kräm till moderkortets PCI-E platser. Detta för att inte få problem om man kör te.x SLI. Jag kör med ett grafikkort (gammalt PCI) och det går utmärkt utan FDD kabeln. Men det är ju självklart fördelaktigt att sätta i alla.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

okej, jag kanske ska sätta i dom då...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Jag kör oxå utan och det har fungerat klockren. Har oxå läst att det är bara isf man kör med SLI så man måste ha mer kräm.
Men en sak ha jag märkt att utan den molex kontakten så klockar inte datorn så bra den blir ostabil. Men med molexkontaken i så funkar det utmärkt att ösa på. FDD kontaken har jag kört utan hela tiden så jag kan inte säga nåt där men förmodar att den är rena SLI power inget mer, dock så ger molex kontakten stabilitet endast vid klockning inte i Normalt allstå oklockat. Det har jag kommit fram till genom att forska lite själv.

Permalänk
Medlem

Ska nog klocka lite sen, så då kan den ju lika gärna sitta där

En annan fråga jag måste få klämma in...

Vad heter alla minnesinställningar (timings) i BIOS på DFI?

CAS, tRCD, tRP, tRAS, Command Rate (osv?) i all ära, men hur ska jag "hitta igen dessa i BIOS? (de har ju inte direkt samma namn där)
men jag vet iallafall vilken "sida" i BIOS man gör det i

Att "loopa test 5"....... gör man det i memtest86?
Är det samma som att "bränna in"?

Jag har Corsair TWINX2048...
Jag har provat att känna på dem , oklockade, de blir väldigt varma... är det normalt?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

De flesta heter precis det du skriver. Eller det du skriver är förkortningar som står inom parentes. Dock heter T1/T2 inställningen CPC eller Command per Clock.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

men det finns ju en massa fler...

Ska jag inte bry mig om dessa lr?

tänkte pröva 2,5-3-3-6
lr klarar jag 2,5-2-2-6?
hur stor skillnad är det egentligen?

Behöver jag låsa pci frekvens osv, om jag ökar på FSBn?
(funkar det med auto?)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

PCIn är Låst på DFI korten. Visst gör det skillnad. prova lite olika inställningar och kör sedan 3dmark2001 (där det syns mest) så ser du att det blir skillnad. Glöm inte att kolla med memtest så det blir stabilt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

ok

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10