Jens of Sweden -- The final chapter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag undrar när Niklas och Vitoc o alla dom inser att dom antingen är sjukt pantade eller bara ytterst dåliga på att läsa och går tillbaka och läser första posten igen och inser vad hela poängen med tråden var...

Är det mig du menar?
Då ska du nog läsa mitt senaste inlägg en gång till.
Håller med trådskaparen som sagt.

Jag svarade på reaktioner i denna tråden och precis, det stämmer, har inget att göra med första posten.

Edit: Självklart skulle JOS ha upplyst om kvittot men faktum är att det tyvärr är så det fungerar i dagens sverige. Utan kvitto kommer man inte långt. Iom att trådskaparen sa att han inte hade kvitto så skulle självklart JOS ha upplyst honom om att detta krävdes.

Permalänk
Medlem

Regedit AB vs VitoC AB. wooo.... fight of a century

Företaget som har massvis med kunder men inte tjänar några pengar, eller företaget som inte har några kunder men hade tjänat en jäkla massa pengar om dom hade haft det.

=D skulle helt klart välja Regedit AB att jobba på och besöka som kund. win win situation.

haha, förlåt. Jag är lite trött och hade inget konstruktivt att tillägga.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
jag köper allas argument för och emot... men jag kan inte ta åt mig av balobas.. Du har en sådan barnslig attetyd till detta att man börjar fundera på när mor din tryckte ut dig. Du förväntar dig inte att företag ska lyda dig blint...du KRÄVER det. Om företag fick mindre av din variant och mer av sådana som vet vad som gäller vid reklamation så kanske goodwillen skulle vara lite högre. Tyvärr verkar det som om majoriteten är slarviga/glömska och kräver att företag ska ha goodwill bara för att man inte har vett nog och spara ett kvitto !

Men som sagt...... JoS har fortfarande gjort fel som inte informerat OP om detta.

Mr Deeds!
Tycker du ej att du ska blanda in min mamma i detta eftersom hon har tyvärr gått bort.
För det andra varför är det barnsligt. Jag säger bara kort o gott. Jag kräver inte att dom ska göra som jag säger. Utan bara att försöka i bästa sätt gå kunden till lags.
Visst är lagen till för att följas men ibland så måste man tumma på reglerna, annars funkar det inte här i landet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baloba
Mr Deeds!
Tycker du ej att du ska blanda in min mamma i detta eftersom hon har tyvärr gått bort.
För det andra varför är det barnsligt. Jag säger bara kort o gott. Jag kräver inte att dom ska göra som jag säger. Utan bara att försöka i bästa sätt gå kunden till lags.
Visst är lagen till för att följas men ibland så måste man tumma på reglerna, annars funkar det inte här i landet.

Helt klart ett resonabelt svar!

Klart att man ska försöka i den mån det går att hjälpa kunden. Dock skulle jag aldrig hjälpa en kund som kräver att jag gör något jag absolut inte behöver. Har han/hon som sagt ett datum eller andra uppgifter som kan hjälpa så kan man ju kika på det iaf. Har man dock inte tid så får kunden finna sig i att det är den som gjort fel och inte hållt reda på kvittot.

Ang. din mor så var det ett uttryck inte ett påhopp. Det finns inte en chans i världen att jag visste detta. Dock så har jag gått över en gräns och ber därför mycket om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Är det mig du menar?
Då ska du nog läsa mitt senaste inlägg en gång till.
Håller med trådskaparen som sagt.

Jag svarade på reaktioner i denna tråden och precis, det stämmer, har inget att göra med första posten.

Edit: Självklart skulle JOS ha upplyst om kvittot men faktum är att det tyvärr är så det fungerar i dagens sverige. Utan kvitto kommer man inte långt. Iom att trådskaparen sa att han inte hade kvitto så skulle självklart JOS ha upplyst honom om att detta krävdes.

Okej, då måste jag missförstått dig Jag ber så mycket om ursäkt då. Det viktiga var egentligen inte ifall kvitto ska finnas eller ej. Viktiga var som du säger att han upplyste dem om att kvitto saknades och ändå slutar det med att de kräver honom på kvitto.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Helt klart ett resonabelt svar!

Klart att man ska försöka i den mån det går att hjälpa kunden. Dock skulle jag aldrig hjälpa en kund som kräver att jag gör något jag absolut inte behöver. Har han/hon som sagt ett datum eller andra uppgifter som kan hjälpa så kan man ju kika på det iaf. Har man dock inte tid så får kunden finna sig i att det är den som gjort fel och inte hållt reda på kvittot.

Ang. din mor så var det ett uttryck inte ett påhopp. Det finns inte en chans i världen att jag visste detta. Dock så har jag gått över en gräns och ber därför mycket om ursäkt.

Ursäkten godtas!
För att inte detta ska spåra ut helt så kan vi väl hålla oss till ämnet
Vi får följa vad regedit kommer att göra. vad jag vet så har han fått en faktura på 150 kr.
men känner jag honom rätt så kommer han tveka in i det sista med att betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baloba
Ursäkten godtas!
För att inte detta ska spåra ut helt så kan vi väl hålla oss till ämnet
Vi får följa vad regedit kommer att göra. vad jag vet så har han fått en faktura på 150 kr.
men känner jag honom rätt så kommer han tveka in i det sista med att betala.

Den skulle jag heller inte betala. Han har som sagt rätt i denna tråd och borde kontakt KR i sin kommun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Den skulle jag heller inte betala. Han har som sagt rätt i denna tråd och borde kontakt KR i sin kommun.

men det första han borde göra är att bestrida fakturan innan den når sin förallodag, annars kan det bli jobbigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger bara att det lätt var värt varenda krona att få den här tråden liggandes i ett forum som har mer än 233 807 unika besökare / månad för 150 spänn (som jag ännu inte betalat in)
Tack alla ni som bryr er på ett eller annat sätt.

Hur man ska behandla en kund är och kommer förhoppningsvis vara : vill man så kan man!
Kunder kommer vara jobbiga ibland , och en del direkt otrevliga men kanske är det då som viktigast att ÖVERTRÄFFA vad kunden hade förväntat sig.
Jag har handlat hos några företag som genom en ganska låg insats gjort mig mycket lojal. (nej det har inte med kvitton att göra)
Jag bryr inom rimliga gränser inte om en pryl råkar kosta några kronor mer hos dessa företag då de vunnit mitt förtroende.
Motsatsen gäller naturligtvis också.
Tycker att JoS denna gång gick över gränsen för vad jag accepterar och därmed får de finna sig i att denna tråd bumpas upp hela tiden , även av de som tycker jag pratar i nattmössan.

Edit : Sheep , vad kul vi ska ha på vårt kundvänliga företag som alla pratar så gott om .
Edit 2 : Baloba , du är välkommen att jobba med mig och Sheep i vårt kundvänliga företag du också.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk

Off-topic visserligen men angående kundrelationer kan jag dela med mig av mina erfarenheter av att ha jobbat i handeln (bygg- och färghandel). På mitt jobb kunde vi ganska fritt ge rabatt på upp till 20% till våra kunder, speciellt om de handlade mycket.
En otrevlig kund bemötte jag med en fasad av att vara en trevlig och tillmötesgående försäljare. Däremot inte en chans att han fick någon rabatt, hur mycket han än ansåg att han borde ha det.
Den trevliga kunden däremot hade inte några problem att få rabatt. Hur mycket berodde sen på hur mycket han handlade för.
Att kunden alltid har rätt är bullshit, en kund som ser mig som en spottkopp och inte behandlar mig som sin jämlike förtjänar egentligen ingen hjälp. Och tyvärr finns det alldeles för många sådana kunder.
Det värsta är att man i en butik inte kan ignorera dom eftersom man måste tänka på företagets bästa och deras pengar är lika mycket värda som andras.
Men att behöva fjäska för idioter har fått mig att inse att handeln inte är något för mig.
Jag beundrar de som jobbar i butik och klarar av det och trivs med det. Sen finns det självklart puckon i butiken också, men som kund kan jag välja bort de butikerna, som butiksanställd kan jag inte välja bort kunderna.

Vad jag vill ha sagt med detta är att behandla den ni möter i butiken med lika stor respekt som ni vill bli behandlade själv. Den inställning som vissa i den här tråden har om sin "storhet" som kund gör att jag är glad att jag inte längre jobbar i butik.

OT: Om JoS-historien så håller jag medN!klas och låter därför hans ord även uttrycka min åsikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Alltså, vad är det för skitsnack om dålig kundpolicy osv?

Har man inget kvitto så ska man inte förvänta sig att butiken ägnar ~2 timmar till att leta fram det. Svårare än så är det väl inte? En väldigt bra policy. Tror ni att anställda jobbar gratis?

Trådskaparen fick dock inget meddelande om att det skulle bli problem för att kvittot saknade så där håller jag med.

Jag har drivit butik men inte haft några problem med speciellt missnöjda kunder. De som kommit utan kvitto för att byta saker har inte fått möjlighet att göra bytet. De har dock varit väl medvetna om att de måste ha kvitto för att kunna byta men de vill gärna försöka ändå. De som vet om detta blir inte sura eftersom de har sigsjälva att skylla. Möjligen lite besvikna.

De flesta butiker har denna policy. Inget kvitto, inget byte/service/pengar tillbaka.
Vissa butiker har en såkallad goodwill men det är långt ifrån alla. Detta gäller ju enbart om säljaren har en bra dag och att tid finns.

Jag undrar vilken värld vissa här lever i.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att alla håller med N!klas i den posten.

Mycket (allt) av problemen i den här tråden är ju pga missförstånd.
Jag antar att det i N!klas fall finns undantag till dessa så bryska kvittoregler. Om hans butik hade haft elektronisk kvittohantering med sökfunktion t.ex.

Eller om N!klas kände igen personen i fråga och visste att denne faktiskt hade köpt varan där.

Regler och lagar är ju ingen väg till total utopi, det är snarare gränslinjer för att motsatsen inte ska inträffa. Om en tvist uppstår är det lagen man referar till. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att lagen visar på det moraliskt mest korrekta alternativet. Eller för den del det mest gynnsamma alternativet för någon av parterna.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant