Permalänk
Medlem

Haha, är jag den enda som misstänker att "Svenska tack!" betyder att han vill ha en detaljerad beskrivning om vad som gör BeOS, därav Haiku, så speciellt?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Varför måste allt vara fritt?

Måste och måste, beror på vad du menar med måste. Jag säger bara att det är om ett program är fritt och om det inte är det. Varför det är så har diskuterats i andra trådar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

engelska kan jag läsa men vissa ord är komplcerade .. såa satan ..

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
engelska kan jag läsa men vissa ord är komplcerade .. såa satan ..

Det där var väldigt grundläggande och enkel engelska.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Babblefish!

Babelfish översätter ändå inte engelska till svenska.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
men orginal-beos har/hade snyggare fönterpaneler, de tonade knapprutorna i haiku ser skräp ut.
(och zeta är flera tiopotenser värre..)

edit:
hur beos ser ut/hur haiku borde se ut:
http://blog.petterhj.net/images/guidesign/good_themeing.png
från: http://blog.petterhj.net/entry.php?id=26

Tycker knapparna ser skit ut på den andra "borde"-bilden. Ser typ ut som Gnome *rysa*. Alltid gillat BeOS utseende.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

ja, lite finslipning behövs ju.

btw, är någon sugen på en bärbar mac? http://haikunews.org/1128

ett eftermiddagshack är allt som krävs...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Hej. Nu så drar jag igång en tråd här igen... Man ska ju inte slänga upp nya hur som helst...hehe..
Det är så här, för ett par år sedan så testade jag BeOS och jag blev helt såld på det. Det var snabbt, underbart GUI och jag trivdes helt enkelt. Dock lite svårt att få igång nätverket.. Så nu är jag sugen på att dra in det i datorn igen och fixa allting & låta det vara mitt desktop OS. Hur är det med säkerhet i BeOS? Ska man köra en separat brandvägg eller ska man göra som en del folk gör i OSX, skippa brandvägg (det kan man tydligen)?

Visa signatur

Heavy Metal is the law!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiles
Hej. Nu så drar jag igång en tråd här igen... Man ska ju inte slänga upp nya hur som helst...hehe..
Det är så här, för ett par år sedan så testade jag BeOS och jag blev helt såld på det. Det var snabbt, underbart GUI och jag trivdes helt enkelt. Dock lite svårt att få igång nätverket.. Så nu är jag sugen på att dra in det i datorn igen och fixa allting & låta det vara mitt desktop OS. Hur är det med säkerhet i BeOS? Ska man köra en separat brandvägg eller ska man göra som en del folk gör i OSX, skippa brandvägg (det kan man tydligen)?

Alltid brandvägg Btw, Dom som kör OSX utan brandvägg = inte smarta. Har alltid igång den på min.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

BeOS wtf? aldrig hört talas om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
BeOS wtf? aldrig hört talas om det

Fy!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
BeOS wtf? aldrig hört talas om det

Du måste vara helt utanför datorvärlden.

Har du inte hört om Be har du säkert inte hört om NeXT och NeXTstep heller. Datorsystemet som WWW byggdes på.

Permalänk
Medlem

Okej. Då blir det till att trixa i helgen då med andra ord!

Jag har nyligen införskaffat en Mac Mini, är rätt så ny med OSX, men satan vilket underbart OS! Blev dock sugen på att leka med min gamla, åldriga PC så BeOS är kalas för det! OSX och BeOS ska leva med varandra i symbios! Utöver OSX så kan jag med mina små erfarenheter säga att BeOS är det bästa jag testat. Finns ju ett par BSD varianter, men så pass mycket kunskap har jag inte för att testa det.

Visa signatur

Heavy Metal is the law!

Permalänk
Medlem

enlisy kommer att vara nästa stora genombrott

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du måste vara helt utanför datorvärlden.

Har du inte hört om Be har du säkert inte hört om NeXT och NeXTstep heller. Datorsystemet som WWW byggdes på.

Nej jag är långt ifrån utan för datorvärlden och Internets OSet är väl unix/poisx

Men det är väl typ ingen som kör BeOS?

Permalänk
Medlem

De gammla UNIX'arna, särskilt BSD-aktiga var väll nästan de som satte störst spår i internet. DNS, TCP/IP och allt kommer därifrån.

Tänker på 4.x BSD Lite, Solaris, m.m..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Nej jag är långt ifrån utan för datorvärlden och Internets OSet är väl unix/poisx

Men det är väl typ ingen som kör BeOS?

Blanda inte ihop internet med http/www, det är två skilda saker.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Lunke jag vet men BeOS är i alla fall inget vanligt os som man vet om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De gammla UNIX'arna, särskilt BSD-aktiga var väll nästan de som satte störst spår i internet. DNS, TCP/IP och allt kommer därifrån.
Tänker på 4.x BSD Lite, Solaris, m.m..

Eller NeXT (4.x)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
svenska tack

Min proffsiga översättning (2 minuter):

Haiku, tidigare känt som OpenBeOS, är ett open-source projekt, dedikerat åt
återkskapningen, och utökningen av Be Operativsystemet. Målet är att det ska vara
kompatibelt med BeOS, både på källkodsnivå och binär nivå, så att mjukvara skriven och
kompilerad för BeOS ska kunna kompileras och köras utan modifiering i Haiku.

Läser man inte Engelska i skolan nuförtiden?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

När är de klara med det då? Testade BeOS för första gången idag, himla trevligt må jag säga. Men jag vill ju ha en "clean" installation av det, inte så som jag har det nu. Att jag bootar en image från disken.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Läser man inte Engelska i skolan nuförtiden?

Jo men de bara saker som "teamflash", "pcw", "gl hf" och sånt de lägger på minnet...

Permalänk
Medlem

Bränn imagen på skiva, skapa en startdiskett så att bootloadern för BeOS drar igång sen är det bara att tuta och köra, dvs följa det som står på skärmen. Dock så var det ett par år sen jag skickade in det i datorn, men såvitt jag kan minnas så var det i stort sett så det gick till. Inga direkta konstigheter.

Visa signatur

Heavy Metal is the law!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiles
Bränn imagen på skiva, skapa en startdiskett så att bootloadern för BeOS drar igång sen är det bara att tuta och köra, dvs följa det som står på skärmen. Dock så var det ett par år sen jag skickade in det i datorn, men såvitt jag kan minnas så var det i stort sett så det gick till. Inga direkta konstigheter.

När jag skulle bränna BeOS så var man tvungen att bränna två filer på skivan. En liten fil och en stor som var själva imagen.
Man skulle även bränna det på ett speciellt sätt för att få det att fungera.
Kommer dock inte ihåg hur man skulle bränna det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Man får med ett litet program som skapar en startdiskett när man hämtar ner imagen. Där gör man startdisketten. Sen minns jag inte det du säger att man behöver bränna två filer. Jag kan dock ha fel. Jag vet iaf att jag behövde göra en startdiskett eftersom jag inte kunde få skivan att boota direkt.

Visa signatur

Heavy Metal is the law!

Permalänk
Medlem

har någon kollat in Eye os?
http://www.eyeos.org/

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
har någon kollat in Eye os?
http://www.eyeos.org/

Det har jag inte testat, men jag tycker det är lite ironiskt att ett os med "eye" i namnet har en websida jag knappt kan titta på utan att få ont i huvudet...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?