Till alla som behöver en Router SUPERPRIS!!!

Permalänk
Medlem

Min DGL-4300 har jag inte lyckats crasha eller något sådant, trotts extrem belastning vissa tider. Prisvärd konsumentprodukt som lugnt kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Lägg ner, klankar nu ner på D-Link för dess 604?
Du verkar som en okunnig snubbe som påverkas av rykten. 604:an är ostabil och har värmeproblem.
Men 604:an är inte hela D-Link. Dem har många bra produkter, och denna DGL-4300 är mycket bra.

Och du verkar vara precis likadan. Hur kan du döma mig utan att ens veta vem jag är?
Jag har hjälpt folk med massor av D-link-produkter, har även haft några själv. Mitt förra D-linkmodem strulade som bara fan, har en granne som kör en d-linkrouter. Och nej, det är inte 604:an. Har faktiskt aldrig haft någon kontakt med en 604:a. Dock massor andra produkter. Visst, alla strular inte, men en jävla massa gör det. Jag bryr mig inte om rykten, jag tar reda på det genom egen erfarenhet, så påstå inget du inte vet något om.

Visst, DGL-4300 är säkerligen jättebra, men i mina öron, och endast mina, så klingar inte D-link fint.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Och du verkar vara precis likadan. Hur kan du döma mig utan att ens veta vem jag är?
Jag har hjälpt folk med massor av D-link-produkter, har även haft några själv. Mitt förra D-linkmodem strulade som bara fan, har en granne som kör en d-linkrouter. Och nej, det är inte 604:an. Har faktiskt aldrig haft någon kontakt med en 604:a. Dock massor andra produkter. Visst, alla strular inte, men en jävla massa gör det. Jag bryr mig inte om rykten, jag tar reda på det genom egen erfarenhet, så påstå inget du inte vet något om.

Visst, DGL-4300 är säkerligen jättebra, men i mina öron, och endast mina, så klingar inte D-link fint.

Det ligger något stort i det du säger, D-Link klingar inte i alls mångas öron då dom har för många budgetprodukter. Har snackat med en hel del nätverkstekniker och dom har många nedlåtande saker att säga om D-Link.

På konsumentsidan så är dock DGL-4300 en av D-Links få ganska lyckade produkter.

Permalänk
Medlem

Då är jag en lyckokille som aldrig haft probbs med mina D-Link produkter.
Jag har många kompisar som haft igång sina 604:or i flera år. Och aldrig vart problem. Vi pratar om 15 st kanske.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Då är jag en lyckokille som aldrig haft probbs med mina D-Link produkter.
Jag har många kompisar som haft igång sina 604:or i flera år. Och aldrig vart problem. Vi pratar om 15 st kanske.

Men då har väl alla dina kompisar aldrig kört med den första rev versionen! och heller ingen tung P2P trafik, (jag har prövat 4 olika rev B) men bara den senaste rev modellen har funkat hyfsat, fan man kunde inte ens komma in i inställningarna på skiten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Baah.. Verkar ju inte ens ha WPA.

WPA är skabb ändå så..

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleim
WPA är skabb ändå så..

WPA är väl den enda kryptering för trådlösa LAN som verkligen skyddar från intrång?

Permalänk
Medlem

Ok...det där kanske vore nåt för mig åxå. men va ska man ha för NIC till (PCI) ?....

Är det detta som gäller:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010065446

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
Ok...det där kanske vore nåt för mig åxå. men va ska man ha för NIC till (PCI) ?....

Är det detta som gäller:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010065446

Du ska väl inte ha trådlöst till din stationära PC när du köper en Gigabit router? bättre och köra TP till den och trådlöst till den bärbara

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
Ok...det där kanske vore nåt för mig åxå. men va ska man ha för NIC till (PCI) ?....

Är det detta som gäller:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010065446

Ja, det vore ett smart val, om du har en trådlös router från dlink OCH deras nätverkskort så får du full support vilket inkluderar att få det hela att funka

Om du har möjlighet till att köra kabel så rekommenderar jag det, annars så verkar det nätverkskortet vara ett smart val

Permalänk
Medlem

ndjr: jag sa aldrig att jag har en bärbar dator

Jag har en stationär dator som har tillgång till bredbandsuppkoppling...men sen har jag åxå en annan STATIONÄR dator i en annan del av huset (våningen ovanför) som inte har någon bredbandsanslutning....därför tänkte jag köpa en trådlös router + ett trådlöst pci nätverkskort till den andra datorn

...därför undrar jag alltså om det är detta nätverkskort som jag bör köpa:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010065446

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
ndjr: jag sa aldrig att jag har en bärbar dator

Jag har en stationär dator som har tillgång till bredbandsuppkoppling...men sen har jag åxå en annan STATIONÄR dator i en annan del av huset (våningen ovanför) som inte har någon bredbandsanslutning....därför tänkte jag köpa en trådlös router + ett trådlöst pci nätverkskort till den andra datorn

...därför undrar jag alltså om det är detta nätverkskort som jag bör köpa:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010065446

Det kortet verkar ju stöda SuperG så då kan du köra 108Mbps men i verkligheten är det ungefär 46Mbit/s som du kan få ut som max.

Permalänk
Medlem

Precis köpt ett trådlöst nätverkskort till min bärbara och undrar om det funkar ihop men denna routern? Har tänkt att ansluta två datorer via kabel och sen ha den bärbara datorn på trådlöst. Blir det fint eller?

Länk till nätverkskortet:

https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300624

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
Men då har väl alla dina kompisar aldrig kört med den första rev versionen! och heller ingen tung P2P trafik, (jag har prövat 4 olika rev B) men bara den senaste rev modellen har funkat hyfsat, fan man kunde inte ens komma in i inställningarna på skiten!

Det har jag ingen koll på. Kan säkert vara så.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Sötast

Plockade min roooter från posten för nån halvtimme sen nu... får vi se om den är värd sitt pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Plockade min roooter från posten för nån halvtimme sen nu... får vi se om den är värd sitt pris

Hämtade min idag också. Kopplade in allt och det gick smidigt som fan.
Hitills så fungerar allt som inte fungerade på 624+:an..
Ett jävligt mycket snyggare/proffsigare interface än den också.

Bf2 glänsde fint också i originalförpackning.

Återkommer när jag testat mer.

EDIT: Kunde inte hålla mig!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
Hämtade min idag också. Kopplade in allt och det gick smidigt som fan.
Hitills så fungerar allt som inte fungerade på 624+:an..
Ett jävligt mycket snyggare/proffsigare interface än den också.

Bf2 glänsde fint också i originalförpackning.

Återkommer när jag testat mer.

EDIT: Kunde inte hålla mig!

http://www.benyah.com/4300.jpg

Tur att det inte var världens mest jobbiga dioder....

Permalänk
Medlem

Funkar den fint annars då? Dioderna kan man ju tejpa över om man vill slippa dom

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny87
Funkar den fint annars då? Dioderna kan man ju tejpa över om man vill slippa dom

har faktiskt redan satt skydd framför den

Många har sagt att den inte blir varm ens, men min är brännhet (ja det är 1000W dioderna)
Har inte haft några problem alls, men det väntar jag mig inte första dagen heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
har faktiskt redan satt skydd framför den

Många har sagt att den inte blir varm ens, men min är brännhet (ja det är 1000W dioderna)
Har inte haft några problem alls, men det väntar jag mig inte första dagen heller.

Min är varm men långt ifrån brännhet. Har haft den igång sen runt 18.30.
Dioderna var ju fräscha hehe. Super lanrouter.

Permalänk
Medlem

Håller med alla om att den fungerar super. De där med att prioritera trafik verkar dock inte vara så bra. Får nästa sämre då

Men varm är den inte iaf

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Kan vara lite knepigt att ställa in prioriterings funktionen har jag märkt. Speciellt om man kör bittorrent eller DC, då används ju så otroligt många portar... så då slinker det oftast med någon högt prioriterad port som det blir mycket trafik på.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått mitt modem så mitt comhem fungerar, men har ett problem.

Utan routern i(DGL-4300) så kan jag tanka via ftp i hög hastighet från en polares server. Kopplar jag in routern hamnar jag i modemhastihet, ibland upp i 20 KB/s.

Men även fast routern är i eller ej så kan jag tanka från sunets ftp i normal hastighet(8 Mbit).

Hur kommer sig detta, någon som har en aning ?

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått routern att prioritera ACk paket så att bandbredden inte försämras vid hög blastning på upload på en ADSL lina?

Nu kör jag Cfosspeed på min dator men jag skulle vilja ha ACK prio på min andra dator också.

I övrigt har jag inget att klaga på, trafikprion verkar funka bra och jag kan utan problem ringa och köra en torrent samtidigt(IP telefoni).

Permalänk
Medlem

Jag har fått min dlink i dag och rent prestanda-mässigt så presterar den riktigt bra. Då har jag också en 100mbit lina så jag har lite att pressa med.

Men jag har problem. Ett problem som jag haft även på min första router (dlink 704). Det är så att vi är två datorer på vårt nätverk. Och min dator blir disconnectad då och då lite random. Medans jag inte kommer åt nätet eller routern(ping 192.168.0.1) så kommer den andra datorn åt nätet hur bra som helst.

Nu senast då jag tappade nätet så skulle en kompis skicka en fil via miranda och precis då så dog nätet och när jag startade om datorn så hade jag något mystikst ip eftersom att jag inte kom åt dhcp servern.

Jag kör windows 2000 och har ingen mjukvarubrandvägg igång.

Finns det någon förklaring till varför jag ibland bara tappar nätet?

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Nu har ni lurat mig att köpa en jag också:))

P.S Hade redan gått i tankarna att köpa BF2 för onlinespelandets skull,men nu fick man ju med det på köpet:-)

Tackar trådskaparen hjärtligt för tipset:)

MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Sötast

Jag skulle inte låtit mig bli övertalad, säger det än en gång. ALDRIG DLINK IGEN

Kvittar VAD jag gör på routern, den måste rebootas... om jag rebootar så släpper den WAN DHCP = Sitt gärna å vänta i 20minuter på nytt ip.

VARJE gång jag gör en lite idiotinställning så ska den reboota och släppa mitt IP.... STATIC WLAN = NIX , jag kan icke få routern att låsa static isp på min psp.

Dlink624+...... den routern jag hatade i månader önskar jag nu tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag skulle inte låtit mig bli övertalad, säger det än en gång. ALDRIG DLINK IGEN

Kvittar VAD jag gör på routern, den måste rebootas... om jag rebootar så släpper den WAN DHCP = Sitt gärna å vänta i 20minuter på nytt ip.

VARJE gång jag gör en lite idiotinställning så ska den reboota och släppa mitt IP.... STATIC WLAN = NIX , jag kan icke få routern att låsa static isp på min psp.

Dlink624+...... den routern jag hatade i månader önskar jag nu tillbaka.

Det låter ju snarare som ett problem med din ISP än med routern. Det brukar inte vara några problem att få tillbaka IP:n direkt om man har samma MAC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag har fått min dlink i dag och rent prestanda-mässigt så presterar den riktigt bra. Då har jag också en 100mbit lina så jag har lite att pressa med.

Har du BBB 100/100 ? vad får du för up/down speed med TP testet MED och UTAN routern?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Det låter ju snarare som ett problem med din ISP än med routern. Det brukar inte vara några problem att få tillbaka IP:n direkt om man har samma MAC.

Har inte det problemet med varken den gamla routern eller datorn.

Att routern ens släpper alla dns/dhcp och ip inställningar är ju verkligen sjukt.

Jag skrev ett supportbrev till dlink och dom tyckte det var så pass omfattande att dom bad mig ringa dom och prata live istället.. herregud :/