Till alla som behöver en Router SUPERPRIS!!!

Permalänk
Medlem

beställde en pga det supernajsiga priset och...

jag har BBB telefon, digitalTV samt 10/10Mbit uppkoppling.

Min uppställning är följande:

från ethernetuttaget i väggen har jag en kabel dragen till en telefonidosa med in/ut som leder vidare till en simpel liten netgearswitch.

Från netgearswitchen har jag en kabel dragen till digitalTVboxen, samt en kabel dragen till en DLink604 på wanporten och på den har jag en Xbox samt 3 datorer inpluggade.

Denna uppställning funkar klockrent med 604an och jag har kört den ett bra tag..

Nu när jag vill byta ut min 604 mot denna 4300 så.. funkar det inte speciellt bra, wanlampan blinkar (ska lysa med fast sken vad jag fattar), jag kommer inte åt 4300ans webgränssnitt alls med kabeln från switchen dragen till den, rak kabel för övrigt (4300 ska klara både rak och twistad på wanporten). Men, när jag rycker kabeln från switchen, då kommer jag åt 4300 utan bekymmer. Jag får IPosv på datorerna i LANet men.. kan ej komma vidare.

Har testat köra in 4300 direkt efter telefonidosan och samma resultat, kommer inte åt inställningarna alls via en dator direkt inpluggad i 4300an.

Jag fattar fan noll... det borde ju funka utan bekymmer med att bara byta ut DLink604 mot 4300 och bara köra på men... 4300 och både telefonidosan samt switchen vägrar snacka med varandra som dom ska verkar det som.

Nån som har nån ide alls om vad tusan det beror på? Har firmware 1.3 i min 4300.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag står nu inför ett köp av en trådlös router snart. funderar lite på vad som kan vara lämpligt...

Jag har mest kollat på LINKSYS WRT54G och NETGEAR WGR614. Erbjudandet som tråden handlar om känns inte så bra då jag inte kan spela BF2.

Någon som har något att säga angående dessa 2 (eller 3)? Vilken ska jag sattsa på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Jag står nu inför ett köp av en trådlös router snart. funderar lite på vad som kan vara lämpligt...

Jag har mest kollat på LINKSYS WRT54G och NETGEAR WGR614. Erbjudandet som tråden handlar om känns inte så bra då jag inte kan spela BF2.

Någon som har något att säga angående dessa 2 (eller 3)? Vilken ska jag sattsa på?

om du ska köpa en linksys så ta GS modellen.. kostar några kronor mer,men funkar betydligt bättre. jag kör hyperWRT fireware till min och det funkar klockret.. det är ganka stor skillnad på styrkan i trådlösa mellan d-linken och linksysen som jag har testat mej fram ikväll. D-linken e en helt annan klass mot för gamla d-link tex 604:an,men 4300 e helt klart prisvärd router. men som sakt trådlös funkar inge vidare på d-linken, där är linksysen överlägsen.Ska testa lite mer imorron kväll å se om jag kan få det trådlösa i d-linken att funka bättre med en moddad fireware.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

okej, har felsökt ordentligt nu och kommit fram till vad som orsakar att routern tvärnitar.

Så fort digitalTVboxen från BBB är påslagen och kopplad till samma LAN som DGL4300 så kör den fast av någon orsak, den går att pinga fortfarande men pingen till den ligger på dryga 600, samt att webbgränssnittet kör ner sig totalt. WANLampan på den blinkar som fasen också när digitalTV är up and running.

Nån annan som har liknande problem och klurat ut en lösning?

Jag antar att det har att göra med multicastsändningen till boxen.. men det är lustigt att en gammal DI604 har klarat av det utan problem.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
(4300 ska klara både rak och twistad på wanporten) [/B]

Om jag minns rätt så klarade DGL-4300 routern endast RAK kabel på WAN porten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
Om jag minns rätt så klarade DGL-4300 routern endast RAK kabel på WAN porten

jag kör korsad och det funkar fint fint

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Älska dustins snabbhet. Har fått hem min nu. Fungerar riktigt bra. Wlanet fungerar tre trappor ner, men då har jag sämsta signalstyrkan. Runt om i lägenhetet fungerar det klockrent.

Permalänk
Medlem

går ju inte att köpa

Permalänk
Avstängd

Produkten har utgått. Du kan inte beställa denna.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Gött att man hann med att få ett exemplar då

Permalänk
Medlem

uploada nyss i 6500kb/s med bittorent så routern är inte så pjåkig.

Helt klart att rekomendera men inte till den kräsne som vill ha 100mbit. Men att den fixar 80Mbit troughput kan nog stämma.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Gött att man hann med att få ett exemplar då

Haha, det kan man lugnt säga. Beställde min igår och fick den idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
om du ska köpa en linksys så ta GS modellen.. kostar några kronor mer,men funkar betydligt bättre. jag kör hyperWRT fireware till min och det funkar klockret.. det är ganka stor skillnad på styrkan i trådlösa mellan d-linken och linksysen som jag har testat mej fram ikväll. D-linken e en helt annan klass mot för gamla d-link tex 604:an,men 4300 e helt klart prisvärd router. men som sakt trådlös funkar inge vidare på d-linken, där är linksysen överlägsen.Ska testa lite mer imorron kväll å se om jag kan få det trådlösa i d-linken att funka bättre med en moddad fireware.

tack så mycket för svaret.

Är det något mer än speedbooster som skiljer GS från G? Om inte känns det inte som det är värt dom 120 kronorna extra, jag tror inte jag kommer att använda speedbooster överhuvudtaget. vet hur det är med GC modellen? Den är ju bra mycket snyggare iallafall, men det känns som den kanske inte har lika bra räckvidd. Aja, ska kolla vidare.

edit: Hittade en sida hos linksysinfo med information om hårdavaran i de olika G ich GS versionerna. Det verkar som GS är ungefär likvärdig med de nya G versionerna, men överlag lite bättre (om man bortser från speedbooster).

Permalänk
Medlem

och en sista uppdatering från mig...

Multicast DigitalTV+DGL4300 fungerade inte pga att loggarna körde routern totalt i botten, utan loggning så fungerar det som det ska.

BBB telefoni+DigitalTV+3Datorer i ett lan+DGL4300 funkar mao bra.

DigitalTVboxen måste dock ligga på en egen slinga utanför 4300an.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Är det någon här med DGL4300 och 100/100 MBit som lyckas köra det full duplex genom routern? Eller ens 100MBit upp? Jag lyckas iaf inte få några sådana hastigheter..
Skulle tippa på att jag ligger på 100/20 kanske. (Och då menar jag max upp/ner eller bara upp eller ner).

Eller är det någon inställning jag missat eller som jag borde prova, eller klarar routern helt enkelt inte av mer?

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P€R
Är det någon här med DGL4300 och 100/100 MBit som lyckas köra det full duplex genom routern? Eller ens 100MBit upp? Jag lyckas iaf inte få några sådana hastigheter..
Skulle tippa på att jag ligger på 100/20 kanske. (Och då menar jag max upp/ner eller bara upp eller ner).

Eller är det någon inställning jag missat eller som jag borde prova, eller klarar routern helt enkelt inte av mer?

Testa sätt en burk på WAN-porten och en på någon lanport. Dra något över ftp eller nåt där och se vad du kan maxa.

Permalänk

Jag missade tyvärr detta erbjudandet.... men så sent som igår så kom min pappa hem med en laptop som han ska ha för att jobba hemma med. Problemet är att vi inte vill dra fler kablar till den (har redan två datorer (kabel)). Så då började jag leta efter trådlösa routers och upptäckte denna, tyvärr var det för sent.

Men det kanske går för min pappa att köpa den genom företaget för 1300 kr, är den värd det eller finns det bättre routers?

Jag är supernöjd med den vi har (Netgear RP614, ej trådlös tyvärr)
Nu är det så att jag inte vill köpa något som är sämre än den vi har och som krånglar.... är då detta det bästa valet? Vi har BBB 10/1.
Upptäckte att den har gigabitnätverk, jag har det i min dator också, innebär det en överföringshastighet på 1000 mbit genom nätverket?

Tips välkomnas gärna!

Permalänk
Medlem

Det är då inte något fel på nedladdningshastigheterna.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Jag missade tyvärr detta erbjudandet.... men så sent som igår så kom min pappa hem med en laptop som han ska ha för att jobba hemma med. Problemet är att vi inte vill dra fler kablar till den (har redan två datorer (kabel)). Så då började jag leta efter trådlösa routers och upptäckte denna, tyvärr var det för sent.

Men det kanske går för min pappa att köpa den genom företaget för 1300 kr, är den värd det eller finns det bättre routers?

Jag är supernöjd med den vi har (Netgear RP614, ej trådlös tyvärr)
Nu är det så att jag inte vill köpa något som är sämre än den vi har och som krånglar.... är då detta det bästa valet? Vi har BBB 10/1.
Upptäckte att den har gigabitnätverk, jag har det i min dator också, innebär det en överföringshastighet på 1000 mbit genom nätverket?

Tips välkomnas gärna!

Om du har en router du är nöjd med så finns det ju alltid trådlösa Access Punkter att kompletera med...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Jo, jag har förstått detta "Calle", men när jag kollade på dustin så var det ju samma priser som för en helt ny router och det var ju samma produkter?

Kan du ge ett förslag på en bra som passar min Netgear RP614?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe

Upptäckte att den har gigabitnätverk, jag har det i min dator också, innebär det en överföringshastighet på 1000 mbit genom nätverket?

Tips välkomnas gärna!

Du har 1000mbit mellan de maskiner som har gigabit-nätverkskort.

1300:- är den klart värd.
Dustins erbjudande var otroligt bra (varpå den tog slut direkt).

1300:- är helt ok för det man får.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Lovade att komma tillbaka och säga vad jag tyckte om DGL-4300'an. Den är mycket bättre än min 624+. 4300'an "orkar" mycket mer data, så att jag kan spela när andra surfar t.ex. Fick dock uppdatera firmwaren innan, men nu funkar den helt utan problem. Vi får väl se om nån månad om jag tycker lika då.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Avstängd

om din router brakade ihop för att nån surfade innan så ojoj va kass den måste vara heh .. säker på att det var därför?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Mmm.. fast då är det inte en person som surfar utan resten av familjen (5pers).

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

Någon som kan förklara vad det finns för accesspunkter och det andra jag frågade några inlägg upp?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Jo, jag har förstått detta "Calle", men när jag kollade på dustin så var det ju samma priser som för en helt ny router och det var ju samma produkter?

Kan du ge ett förslag på en bra som passar min Netgear RP614?

Tack!

Vill du fortsätta att köra Netgear så kan jag rekommendera WG602 som är en Access Punkt. Det den gör i praktiken är att agera en brygga mellan routern och din dator. Du kopplar den alltså till en av LAN-portarna på routern så tar APn hand om den trådlösa trafiken och skickar den vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Finns på Inwarehouse med spelet för 1 495:-

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

Förlåt att jag tar upp tråden igen...

Men vilken firmware är det man skall använda?
http://games.dlink.com/products/support.asp?pid=370#firmware

Jag har inte fått hem den än, men beställde från inwarehouse idag så!

Någon som vill köpa BF2 ? (har två)

Permalänk
Medlem

Lägg ut BF2 på tradera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Förlåt att jag tar upp tråden igen...

Men vilken firmware är det man skall använda?
http://games.dlink.com/products/support.asp?pid=370#firmware

Du bör hämta FW från D-links Svenska hemsida så du är säker på att få en version som är avsedd för de produkter som säljs här.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte