Permalänk
Medlem

Asrock DUAL sata2 med 3000+ venice

Hallo allihopp, ja tänkte alla er som ni också sitter med asrock korten, hur det har gått för er med "budget" överklockning

själv e jag ganska så ny på överklockning över huvudtaget men ja gillar det mer o mer nu jag har plockat ihop en burk med mestadels budeget delar för att kunna plocka ur lite mer kräm ur
min setup är

Asrock S939 dual sata2
Athlon 64 3000+ venice
1 sticka 512mb DDR400 pc3200 standard minne billigt skräp
CPU kylaren är Thermaltake Goldenorb 2
som i denna setupen lägger cpun på ungefär 30grader i idle och 40-42 i full load

jag är ganska nöjd , men ja vet inte om ja har gjort allt rätt osv så om nån inte har nått bättre för sig kan dom ju kanske berätta hur jag kan kanske få ennu bättre resultat

jag kör just nu stabilt med
600mhz HT (som jag tror motsvarar x3)
274mhz FSB
HTL blir då 822.29mhz
corespeed : 2465.96mhz

minnet går i 2,5-2-2-8 1T

edit: sitter i tankar att prova med en lägre ELLER högre multiplier och testa hur det kan se ut då men... måste nog läsa lite mer

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

sitter själv på ett asrock mobo.. se signatur.
men som jag förstått så måste jag flasha om bioset för att kunna klocka.

hur var det med ditt kort?

Permalänk
Medlem

jag blev tvungen att upgradera ja till 1.20 eller va det är för att kunna komma
åt "overclocking mode"

UPPDATERING: satte i en till sticka av samma ram
nu upp till 1024mb , 2,5-3-3-6 1T
fick bättre superpi och annat

fortfarande går ram minnet lite långsammare en det igentligen borde göra 174mhz med DDR133
men om jag sätter mig på DDR166 så startar datorn inte inte så insatt i memorydividers och timings nån kanske kan ge mig nått tips

en till sak som stör lite är att HTLn går i 822mhz som är en bra bit under 1000 iaf som det ska va men om ja sätter ht på x4 så blir HTL= 1025mhz och att överskrida 1000 är inte bra vad jag förstått...

så ja kanske har nått toppen ja vet inte riktigt, tips nån?

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen också nybörjare på A64 men

Rekommenderar dig att pröva nån av beta bios filerna som finns på www.ocworkbench.com då de allra flesta som använt den har kommit upp i 300mhz fsb, själv kom jag upp i 350mhz 1mb SPI stabilt (känn på norr/sydbrygge flänsarna bara så dom inte blir för varma) Glutta också lite på vcore modden, den är föredömligt enkel.

Du skall inte vara rädd för att överskrida 1000 på HTL, men jämför vad du får för prestanda. Jag tror inte att 822 har så väldigt mycket inflytande på prestandan. Men testa som sagt. Och om det blir stabilt med en HTL på över 1000 så är det nog helt ok.

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

så efter en lång dags små fifflande så går datorn väldigt stabilt och måste nog säga
att jag känner mig riktigt nöjd med detta system just nu, blev lite besviken att jag fick lov
att gå upp i timings lite grann för att dom jag hade gav errors i prime efter ett par minuter
så det fick tyvärr bli standard timings men ja förväntar mig inte mkt mer av dessa budget minnen

slutresultat:
**********
CPU

FSB 274
Multiplier x9
HT x4
Vcore 1.445
== 2465.96mhz Corespeed
== 1096.38mhz HTLspeed

detta motsvarar i sig en 3900+
måste även ge stor positiv kritik till Thermaltake Goldenorb2
som kyler grymt bra utan någe som helst onödigt ljud
den ligger i puttrar i 1500-1600rpm och håller min cpu i 29 grader idle och 38-39 i load
**********
MINNE
Elexir 512mb PC3200 DDR x2
176mhz 2,5-3-3-8 2T (133 divider)

Asrock S939 DUAL sata2 planka med 1.20 drivers

låter intressant det där med beta drivers Murak känns lite halv osäker sådär
med beta i en bios känns det som men man vet aldrig hur mkt fsb man skulle kunna
brassa på då

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Du har en fin överclock nu, det skall sägas, speciellt för de pengarna du lagt ut

Du skall inte vara rädd för beta biosarna, ingen har fått sin planka bränd eller nått sånt. Vad du skulle komma upp i är som vanligt näst intill stört omöjligt att förutspå. Men troligen minnst 300 och om du har tur upp mot 350. Rekordet ligger på 400 ( ! ) Men det är og mest för att det är lite roligt att överklocka.. om du är nöjd med det du har och datorn fungerar bra så byt inte.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

jasså så pass mkt som 300 i fsb?

genom det måste man ju kunna få en rätt massiv överklockning
behöver man inte voltmodda då? för ja maxar volten nu på denna
på 1.445 , kanske går att trycka ur mer med beta bios?

ytterst frestande

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Räkna inte med så mycket mer mhz på prollen bara för att du byter bios, 400-500 mhz oc med sågottsom original volt är bra. Men ja om du har tillräkligt med volt till prollen, tex med volt modd, så kan man fläska på ganska fint. För din del blir väll 9x300 lagom många 3000+ klara det på luft med tillräklig volt (typ 1.55v som man får med voltmodden) Men jag kanske inte skall lura på dej den innan jag testat själv =P

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

29 grader idle?
det var duktigt.. min ligger på 36 idle och 41 full load.
har iofs budgetkylare tr2-m6 med papst 80mm fläkt på.

inom vilken spännvidd bör tempen ligga på en a64?

Permalänk
Medlem

jo man kan ju inte låta bli å älska hösten/vintern för överklocknings egenskaperna
börjar bli kyligt innomhus och elementen har inte riktigt gått på ennu

men jag kan verkligen rekomendera Thermaltake Golden Orb 2, ja tror t.om sweclockers
skrev om en rescension på den för inte allt för länge sen, verkar prestera precis lika bra som Zalman fläkten som alla tjatar så mkt om men Zalman kostar 500kr +
Thermaltake ligger på knappa 300kr

helt klart värt pengarna
hittade: http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=731&cid=...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FOs]Draedon
29 grader idle?
det var duktigt.. min ligger på 36 idle och 41 full load.
har iofs budgetkylare tr2-m6 med papst 80mm fläkt på.

inom vilken spännvidd bör tempen ligga på en a64?

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

sry för at jag lånar tråden lite men ser BIOS 1.20 till Asrock dual anorlunda ut i menyerna än orginal BIOS???

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3000+ @ 2,47GHz ; 274FSB, ASrock 939Dual-SATA2 BIOS 1.20, Leadtek GeForce 6800NU @ 406/889 ; 1.4V ; 12/1.6, 768MB Twinmos PC3200 2,5-3-3-6

3dMark01: 22089 | 3dMark03: 11016 | 3dMark05: 3766

Permalänk
Medlem

Stiliga resultat ju. Har inte klockat så tok mycket ännu, min första a64 en venice 3200+.
En lite kul grej när jag satt och testade, kom in i windows öppna cpu-z, och blev väldigt överraskad av vad den rapporterade:

Kan vara värt att påpeka att ja inte satte den FSB:n, tror ja försökte på 240 eller något. Tror inte ja behöver påpeka att det var lika stabilt som ett korthus i en sandstorm:D
Tog ett kort med mobilen, då den hängde sig direkt.

Kör i 2.3, på 1.45v, kanske går med lägre. Men jag har inte orkat göra några tok-seriösa försök, har haft en del problem med mitt 6800GT och Ulis drivisar.

Edit:
andersson_tobias: Nej, det ser likadant ut, har för mig att en meny längst på CPU grejen är ny, den har med minnet att göra.
Jag flashade till 1.20 direkt, har tänkt pröva några beta bios, men itne orkat.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Argh pope! Det måste vara nått fel, inte ens med BETA bios kan man ställa FSB över 400mhz. Eller så blev det fel så att det verkligen är 474.1mhz.. om så så är det ju ett världsrekord..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Vet, det blev lite underligt där, att den ens kom till Win, med mina budget minnen förvånar mig. Intressant är att frekvensen stämmer med FSB och multi.

Blev väldigt fundersam och försökte få en riktig screen på den, men den hängde sig som sagt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.