Permalänk

ASP eller PHP?

Har nu definitivt bestämt mig för att utöka kunskapsbanken med ett serverside-språk(tror det brukar kallas så?). Men då till den eviga frågan; vilket språk ska man lära sig? Vilket språk är lättast att lära sig om man som jag bara har erfarenheter av HTML/XHTML/CSS?

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig php, främst tack vare det mycket stora utbudet av online tutorials och den eminenta manualen.

Därför lägger jag min röst på php.

Permalänk
Medlem

PHP - För den lättillgängliga manualen samt att det finns till flera os. Syntaxen är skönare tycker jag och mer lättbegriplig, dessutom så har jag fått för mig att det finns flera personer som kodar php (och gärna hjälper andra)

Permalänk

Finns det någon sida liknande aspsidan.net fast för PHP? Alltså lite kommaigång-tjafs på svenska... Eller är det lika bra att sätta sig in i manualen med en gång?

Edit: RTFF

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Medlem

phpsidan och phpportalen.

Började lära mig från phpsidan

Permalänk
Medlem

Lär dig ASP.NET med C# så får du jobb sen också...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag kan bara ASP, och jag är nöjd med valet... det funkar på flera plattformar, dock bäst på IIS (windows-server).

För att lära mig använde jag mig av www.aspsidan.se för att ställa dumma frågor och ladda ner saker att trixa med.
Grunderna hämtade jag dock från IDG http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/avdelning.asp?id=3...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Jag kan bara ASP, och jag är nöjd med valet... det funkar på flera plattformar, dock bäst på IIS (windows-server).

För att lära mig använde jag mig av www.aspsidan.se för att ställa dumma frågor och ladda ner saker att trixa med.
Grunderna hämtade jag dock från IDG http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/avdelning.asp?id=3...

PHP fungerar på flest plattformar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion

Vilka fler än ASP? Några plattformar som finns bland större webhotell, eller bara små "ovanliga"?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion

Citat:

Vilka fler än ASP? Några plattformar som finns bland större webhotell, eller bara små "ovanliga"?

Ehm, PHP fungerar på windows samt så gott som alla UNIX-aktiga-plattformar (antagligen alla). Sedan så är det ju Open Source, så om det finns någon plattform som det inte fungerar på så är det ju bara att porta.

Sedan när fungerar ASP på andra plattformar än IIS (och kom inte och påstå att det fungerar bra alls med varken SunONE eller med Mono)

Edit: Just ja, du bör använda PHP. En väldigt bra anledning är den utmärkta manualen på php.net som är helt otrolig. Önskar det fanns en sån för andra programmeringsspråk också.

Dessutom kan du göra väldigt mycket med PHP redan från början utan att behöva köpa massor med tillägg från tredjepartstillverkare. Dessutom måste du inte ha en dyr serverlicens från Microsoft. Dessutom har du PEAR, där du kan ladda ner färdiga klasser för massvis med saker.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex

Håller fullkomligt med dig

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

PHP5 skulle jag välja om jag fick. Främst för plattformsoberoendet (windows/linux/etc.). Ska du inte programmera objektorienterat funkar 4:an bra, men så fort applikationen blir större hamnar man oftast där, och jag tycker 5:an har betydligt smidigare objektmodell.

OT: Tror inte man får mindre jobb om man är en bra programmerare och kan PHP än om man är bra och kan ASP. Kan man koda bra kan man strukturera och då är språket bara ett verktyg att göra det man vill.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

I lördags snckade jag med en webprogrammerare som hade fått jobb i Thailand. Det va ett företag som sysslade med framförallt webbdesign, men han va inte så estetiskt laggd så han skulle bara koda.
Han kunde ASP.net och nästan ingen PHP alls

Det kan ju vara slupen men jag har hört om flera som kan ASP.net som har fått jobb, men aldrig någon som har PHP som specialtié

Jag kan inget av dom, men detta är min erfarenhet
Jag skulle nog välja PHP eftersom det funkar bättre på Linux servrar- Det ska vara linux på servrar, eller åtminstone unix

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Lär dig PHP så får du brudar sen också...

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa hur folk motiverar sina kunskaper i ett språk.

Om jag vore du skulle jag, som någon sa, kika på ASP.NET och C#. Detta ger dig en lätt väg in till ett mycket kraftfullt språk samtidigt som ASP.NET är väldigt enkelt att lära sig som nybörjare. Alternativt kan du lära dig Java men där tror jag det är en större tröskel. Visst, du kan börja med JSP only men det känns lite förlegat. Hur som helst så är Java och C# i princip samma språk med olika bibliotek så om du ska välja språk efter hur cool man är som följer Unix så kan du välja Java.

ASP och PHP är lite som att göra en sida i Dreamweaver som släpptes '98 kontra XHTML Strict. Visst, det blir gjort och ser förmodligen ut exakt som du vill ha det men det ser skit ut i grunden. Speciellt om du kollar på PHP, aldrig sett en sån uppsjö av dåliga exempel som florerar på nätet.

Mina 2 cent.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

ASP.NET har du troligtvis mest användning för om du ska använda kunskaperna ute i arbetslivet. PHP är nog mest användbart om du ska sitta hemma och pula.

Min personliga åsikt är dock att PHP är lättare och roligare att lära sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
ASP och PHP är lite som att göra en sida i Dreamweaver som släpptes '98 kontra XHTML Strict. Visst, det blir gjort och ser förmodligen ut exakt som du vill ha det men det ser skit ut i grunden. Speciellt om du kollar på PHP, aldrig sett en sån uppsjö av dåliga exempel som florerar på nätet.

Jag tror inte att bra designad PHP-kod ser sämre ut än bra designad ASP-kod. Viss finns det dåliga exempel, men det borde inte avskräcka
PHP är nog lika lätt att lära sig som ASP.NET, men smaken är delad.

Fämsta fördelarna med PHP (min åsikt):
* Fritt (inga licenskostnader)
* Plattformsoberoende (funkar på windows, linux, *BSD)
* Enkelt och lätt att lära sig
* Många bra bibliotek (PEAR och SMARTY)

Nakdelar:
* Språket kan se rent fördjävligt ut ibland
* Osäkert om man inte sätter upp det rätt (har du webbhotell har de nog satt upp det rätt)

Visa signatur

void@qnet

Permalänk
Medlem

Läs bibeln så blir du kristen också

Nej jag tycker du ska köra på PHP om du vill trixa lite hemma för att det är skoj

Permalänk

Finns det verkligen inget kommersiellt(stavning?) värde i PHP?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Instämmer.

Sen är det viktigt att skilja på asp och asp.net.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeVision
Finns det verkligen inget kommersiellt(stavning?) värde i PHP?

Visst finns det, om du själv startar en byrå och skriver egen kod. Men många företag som söker folk idag söker kunskaper inom mer strukturerade språk, till viss del även kunder. Även om det är mycket hype så är det viktigt för en del att det görs i ett språk som dem känner ligger i tiden, vilket varken PHP eller ASP gör idag (min mening).

Vart ligger dina ambitioner? Vill du bara lära dig programmera för att kunna göra enklare funktioner till dina hemsidor eller vill du skapa en arbetsgrund? Som sagt, PHP och ASP lämpar sig alldeles utmärkt till mindre projekt där du snabbt vill göra något. Jag skriver många demosajter och privata projekt i ASP men mycket längre än så brukar jag inte dra det. Det är iof en av fördelarna med ASP.NET som är ett enkelt "gör allt på en sida" språk. Lär du dig det så kan du senare gå över till riktig utveckling (som använder sig av ASP.NET dock endast för presentationslagret, ingen logik) senare.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Citat:

Visst finns det, om du själv startar en byrå och skriver egen kod. Men många företag som söker folk idag söker kunskaper inom mer strukturerade språk, till viss del även kunder. Även om det är mycket hype så är det viktigt för en del att det görs i ett språk som dem känner ligger i tiden, vilket varken PHP eller ASP gör idag (min mening).

Vart ligger dina ambitioner? Vill du bara lära dig programmera för att kunna göra enklare funktioner till dina hemsidor eller vill du skapa en arbetsgrund? Som sagt, PHP och ASP lämpar sig alldeles utmärkt till mindre projekt där du snabbt vill göra något. Jag skriver många demosajter och privata projekt i ASP men mycket längre än så brukar jag inte dra det. Det är iof en av fördelarna med ASP.NET som är ett enkelt "gör allt på en sida" språk. Lär du dig det så kan du senare gå över till riktig utveckling (som använder sig av ASP.NET dock endast för presentationslagret, ingen logik) senare.

Min ambitionsnivå är hög. Men måste ju även ta hänsyn till at jag inte har tidigare erfaranheter av denna typen av språk. Måste ju ha ett reellt mål. Men du menar att det är bättre att satsa på ASP pga. möjligheten att kunna avancera till ASP.NET?

Visa signatur

Permalänk

Håller med att ASP.NET med C# är roligt och enklast att skaffa jobb med. PHP är ju inte dumt det heller om du inte vill söka jobb, dessutom är open-source alltid trevligt + att php är nog det du får mest och enklast hjälp med.
ASP skulle jag aldrig rekomendera någon att lära sig idag.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Min ambitionsnivå är hög. Men måste ju även ta hänsyn till at jag inte har tidigare erfaranheter av denna typen av språk. Måste ju ha ett reellt mål. Men du menar att det är bättre att satsa på ASP pga. möjligheten att kunna avancera till ASP.NET?

Nej, glöm både ASP och PHP. Gå direkt på ASP.NET. ASP.NET bygger till viss del på ASP men är mycket enklare och tar in en hel del tänk från OO-orienterad programmering och presenterar dig även för stora delar av det ramverk som .NET är. Sedan kan du gå vidare till större lösningar som använder sig av ASP.NET + mer strukturerad bakomliggande logik som delas upp i en massa klasser och olika lager. Fördelen med ASP.NET här är att du inte behöver bli expert direkt men samtidigt inte låser in dig lika mycket som om du skulle välja PHP eller ASP (de språken kommer förmodligen inte utvecklas mer än vad de är idag).

ASP.NET kan innehålla en del logik och därför rekommenderar jag dig att kolla in C# när du letar exempelkod. C# är i princip en kopia av Java fast snabbare och ett annat bibliotek (.NET ramverket). Kan du det finns det inget du inte kan göra, nåja... nästan inget... min cyber-woman-extreme-pleasure har fortfarande några buggar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej, glöm både ASP och PHP. Gå direkt på ASP.NET. ASP.NET bygger till viss del på ASP men är mycket enklare och tar in en hel del tänk från OO-orienterad programmering och presenterar dig även för stora delar av det ramverk som .NET är. Sedan kan du gå vidare till större lösningar som använder sig av ASP.NET + mer strukturerad bakomliggande logik som delas upp i en massa klasser och olika lager. Fördelen med ASP.NET här är att du inte behöver bli expert direkt men samtidigt inte låser in dig lika mycket som om du skulle välja PHP eller ASP (de språken kommer förmodligen inte utvecklas mer än vad de är idag).

ASP.NET kan innehålla en del logik och därför rekommenderar jag dig att kolla in C# när du letar exempelkod. C# är i princip en kopia av Java fast snabbare och ett annat bibliotek (.NET ramverket). Kan du det finns det inget du inte kan göra, nåja... nästan inget... min cyber-woman-extreme-pleasure har fortfarande några buggar

Men hur mycket diffar mellan ASP.NET och PHP5?
ot: I vilket språk gör jag den bästa cyber-woman-extreme-pleasure då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur mycket diffar mellan ASP.NET och PHP5?
ot: I vilket språk gör jag den bästa cyber-woman-extreme-pleasure då?

Var ett tag sedan jag höll på med PHP så jag är inte helt hemma på vad de gjort i version 5 men det är fortfarande i grund och botten ett "flat-design" språk. ASP.NET skall helst användas för presentation med hjälp av inbyggda ASP.NET-taggar men kan även innehålla logik. I princip kan en ASP.NET sida fungera på samma sätt som gammla ASP och PHP. Men som sagt, börjar du med ASP.NET kan du sedan gå över till "rätt programmering" när du känner dig redo. Vad som skilljer språken är väl framför allt syntaxen och att du i ASP.NET kan använda en hel del olika språk (ASP.NET är inget språk i sig). Sedan så lär du dig att använde de viktigaste delarna av .NET ramverket.

Svårt att förklara på ett enkelt sätt, jag vet inte riktigt hur mycket du vet om programmering och de olika skillnaderna. Men vill du vara framtidssäker bör du nog inte sattsa på PHP eller ASP, få företag söker den kompetensen.

Sen går det visserligen att fejka en Enterprise-struktur inom ASP och PHP också. De har försökt att slänga in lite koncept tagna från den världen (t.ex. klasser) men det är som att stoppa in en Ferrarimotor i en Datsun från '84. Visst, det låter mycket men det är fortfarande en Datsun. Enligt mig är det bättre att du lär dig "rätt" från början och sedan kan du med enkelhet programmera i vilket språk som helst då det enda du behöver lära dig då är annorlunda syntax. Förstår du hela konceptet med objekt orienterad programmering och har vana med hur olika kollektioner, iterationer och operatorer fungerar så är resten bara en fråga om ett par veckors läsande.

Allt jag säger nu gäller om du är seriös och vill bygga dig en efterfrågad kompetens. Mina referenser är att jag jobbat med ASP, Java (J2EE), .NET på SEB IT i 6 år och hållt på en del med PHP på fritiden. Jag har nog en mer nyanserad insikt än många, inte alla, hobbyprogrammerare som är här.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Var ett tag sedan jag höll på med PHP så jag är inte helt hemma på vad de gjort i version 5 men det är fortfarande i grund och botten ett "flat-design" språk. ASP.NET skall helst användas för presentation med hjälp av inbyggda ASP.NET-taggar men kan även innehålla logik. I princip kan en ASP.NET sida fungera på samma sätt som gammla ASP och PHP. Men som sagt, börjar du med ASP.NET kan du sedan gå över till "rätt programmering" när du känner dig redo. Vad som skilljer språken är väl framför allt syntaxen och att du i ASP.NET kan använda en hel del olika språk (ASP.NET är inget språk i sig). Sedan så lär du dig att använde de viktigaste delarna av .NET ramverket.

Svårt att förklara på ett enkelt sätt, jag vet inte riktigt hur mycket du vet om programmering och de olika skillnaderna. Men vill du vara framtidssäker bör du nog inte sattsa på PHP eller ASP, få företag söker den kompetensen.

Sen går det visserligen att fejka en Enterprise-struktur inom ASP och PHP också. De har försökt att slänga in lite koncept tagna från den världen (t.ex. klasser) men det är som att stoppa in en Ferrarimotor i en Datsun från '84. Visst, det låter mycket men det är fortfarande en Datsun. Enligt mig är det bättre att du lär dig "rätt" från början och sedan kan du med enkelhet programmera i vilket språk som helst då det enda du behöver lära dig då är annorlunda syntax. Förstår du hela konceptet med objekt orienterad programmering och har vana med hur olika kollektioner, iterationer och operatorer fungerar så är resten bara en fråga om ett par veckors läsande.

Allt jag säger nu gäller om du är seriös och vill bygga dig en efterfrågad kompetens. Mina referenser är att jag jobbat med ASP, Java (J2EE), .NET på SEB IT i 6 år och hållt på en del med PHP på fritiden. Jag har nog en mer nyanserad insikt än många, inte alla, hobbyprogrammerare som är här.

Fårverkligen tacka för att du tar dig tid att svara så utförligt. Jag kommer nu till våren att påbörja min utbildning till civilingenjör i IT och vet att jag där kommer plugga mycket C++. Kommer jag ha någon fördel av att då kunna ASP.NET?
Du har i alla fall övertygat mig. ASP.NET får det bli, det låter rimligast.
Återigen; tack för att du tog dig tid!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fårverkligen tacka för att du tar dig tid att svara så utförligt. Jag kommer nu till våren att påbörja min utbildning till civilingenjör i IT och vet att jag där kommer plugga mycket C++. Kommer jag ha någon fördel av att då kunna ASP.NET?
Du har i alla fall övertygat mig. ASP.NET får det bli, det låter rimligast.
Återigen; tack för att du tog dig tid!

Inga problem, jag var i samma sitts som du för ett par år sedan och fick då själv goda råd från andra.

C++ är ett bra språk att lära sig om man vill förstå programmering. Dock beror det lite på hur avancerad kursen är och hur bra lärare du har. Vissa blir experter direkt efter en C++ kurs (plus lite tid att programmera) och andra fattar ingenting. C++ och C# har ganska lika syntax annars så du lär känna igen grunderna utan problem. ASP.NET använder sig till viss del av C# så där har du lite nytta av det, men resten av ASP.NET (som i princip består av kontroller, eller taggar) tror jag inte du får så mycket hjälp av att ha läst C++. Men, som sagt, C++ är ett objekt orienterat språk och en bra grund. Skulle jag dock ha möjligheten att välja skulle jag istället idag ge mig på ett "nytt" språk direkt. Mest för att C++ inte används mycket till webbutveckling och oftast så gör man helt betydelselösa exempel på sådana kurser (typ skriv ett eget GUI). Kul att kunna, men kanske inte värdens nytta av det (som webbutvecklare).

Men om inga andra alternativ ges så är C++ bra, du kommer få goda kunskaper inom programmering och inte låsa dig. De alternativ jag skulle välja framför C++ är C# eller Java, men frågan är om dagens skolor kommit så långt i utvecklingen. Kommer ihåg att jag pluggade ett språk som hette Kompis, det var runt '95 '96 och jag tror språket var utvecklat 10 år innan. Men man vet aldrig, kanske har skolorna ryckt upp sig lite senaste tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På civilingenjörsutbildningen där jag gick läste vi lisp, ada och java som introduktionsspråk för att prova på olika programmeringskoncept. C/C++ och andra språk förutsattes man kunna lära sig ganska snabbt därefter. Ang. Java/C# har jag inte så mycket kommentarer annat än att Java var fruktansvärt slött på gui när jag höll på med det, och att C#-program kan vara svårportade även om Mono gör ett bra jobb med en Linuxport.

Personligen har jag C++ som huvudspråk eftersom jag tycker det är riktigt kraftfullt och snabbt. Även om man lätt kan koda bort sig
Som civilingengör är det viktigt att vara flexibel, så jag tror på skolan med många språk. Då lär sig eleverna välja rätt språk vid rätt tillfälle.

Visa signatur

void@qnet

Permalänk
Citat:

Inga problem, jag var i samma sitts som du för ett par år sedan och fick då själv goda råd från andra.

C++ är ett bra språk att lära sig om man vill förstå programmering. Dock beror det lite på hur avancerad kursen är och hur bra lärare du har. Vissa blir experter direkt efter en C++ kurs (plus lite tid att programmera) och andra fattar ingenting. C++ och C# har ganska lika syntax annars så du lär känna igen grunderna utan problem. ASP.NET använder sig till viss del av C# så där har du lite nytta av det, men resten av ASP.NET (som i princip består av kontroller, eller taggar) tror jag inte du får så mycket hjälp av att ha läst C++. Men, som sagt, C++ är ett objekt orienterat språk och en bra grund. Skulle jag dock ha möjligheten att välja skulle jag istället idag ge mig på ett "nytt" språk direkt. Mest för att C++ inte används mycket till webbutveckling och oftast så gör man helt betydelselösa exempel på sådana kurser (typ skriv ett eget GUI). Kul att kunna, men kanske inte värdens nytta av det (som webbutvecklare).

Men om inga andra alternativ ges så är C++ bra, du kommer få goda kunskaper inom programmering och inte låsa dig. De alternativ jag skulle välja framför C++ är C# eller Java, men frågan är om dagens skolor kommit så långt i utvecklingen. Kommer ihåg att jag pluggade ett språk som hette Kompis, det var runt '95 '96 och jag tror språket var utvecklat 10 år innan. Men man vet aldrig, kanske har skolorna ryckt upp sig lite senaste tiden.

Jag ska läsa kursen "Avancerad programering i C++". Hur avancerad den egentligen är vet jag ej:

Citat:

Kursen fokuserar på programmering i C++ ur ett avancerat perspektiv. Exempelvis tas minneshantering, överlagring av operatorer, arv, polymorfism, avancerad objekthantering, t ex bestående objekt och objektkopiering samt Standard Template Library (STL) upp, ur ett mer avancerat perspektiv. Några konstruktionsmönster (Design Patterns), och delar av UML tas upp och tillämpas, bl a används ett CASE-verktyg. Tillämpningen av kontraktsbaserad programmering (Design by Contract) fördjupas. Kunskaperna befästs genom ett flertal laborationsövningar.

Jag vet också att jag kommer ha möjlighet att välja vissa kurser själv och jag vet att skolan erbjuder kurser i Java. Så om jag får chansen att välja java så tar jag den.

Visa signatur