Citat:
Ursprungligen inskrivet av maDa
Varför tycker alla PHP's syntax är så hemsk egentligen?
Det lilla jag sysslade med ASP så tycker jag det va hemskt omständigt.
Hej
Jag kan givetvis inte svara för alla, utan bara för mig. Jag påstod aldrig att det var PHP syntaxen jag irriterade mig på. Syntaxen i sig är inte så komplicerad, den är ju en blandning av C och Perl, som är relativt etablerade syntaxmässigt (när det gäller Perl så kanske det är lite diskutabelt). Det enda jag personligen irriterar mig på är att jag ska behöva skriva de där f-rbannade dollartecknena framför variabler, men det är bara en vanesak 8-).
Att koda ASP med VBScript förstår jag att man tycker är omständligt. Basic-syntax är något som många utvecklare verkar ha något instinktivt skydd mot, vilket jag också känner igen. Basic känns omsidigt om mycket omständligt i sin form (mycket text för lite logik).
Det jag sa att jag störde mig på i PHP är dess inkonsekvens och ostrukturerade utvecklingstakt. Att till exempel använda PHP på en windowsburk hemma för att utveckla en sida som sedan ska ligga i produktion på en Linuxburk är ett äventyr. Vissa funktioner i PHP beter sig annorlunda på olika platformar.
En annan detalj som irriterar mig är den långt ifrån kompletta dokumentationen. Dokumentationen på vissa metoder säger bara vad metoden gör, men knappt hur den beter sig beroende på vilka datatyper man skickar in. Ofta så säger 'user comments' i dokumentationen på websidan minst lika mycket som den "professionella dokumentationen".
För att fortsätta att konkretisera MIN kritik (vissa tycker inte att dessa detaljer är så viktiga, och det är ingen som påstår att de har fel helelr) så är själva utvecklingsmetodiken runt platformen php lite "slarvig" jämfört med vad jag är van vid. Man lägger till funktioner och klasser i mängder, och listar ut på efterhand att bara hälften av dem var bra. Det tyder ju tyvärr på att man inte alltid tänkt igenom det man inför i språket, vilket givetvis inte framstår vidare seriöst. Platformen är väldigt "levande" och man får se upp mellan varje x.y-release noga för att inte få ens applikation att sluta fungera (vilket då gör att efter en uppgradering så får man uppgradera sin applikation vilket gör att den inte nödvändigtvis längre fungerar på en äldre version).
Sedan saknas det ju vissa saker också. Att ett modernt språk inte har en generellt API för att anropa databaser känns ju som ett enormt kliv bakåt. Visst, det finns tredjepartsprodukter för det till PHP, och några av dem är snygga, men det är ett API som borde följa med språket, så att det blir enhetligt.
Förlåt om jag låter hetsk mot PHP 8-). Jag tycker om PHP till viss del också, det går enkelt och snabbt att göra små dynamiska webbsidor. Det är när man försöker gå ett steg längre, när kvalitet och underhåll börjar spela roll som jag tycker PHP känns mycket olämpligt.
Som sagt, mycket av detta är mina personliga åsikter, och jag vill INTE starta ett flamewar om vilket språk som är bäst. Se detta som en vägledning till trådens ämne, ASP eller PHP (eller JSP!)?
//C