Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeVision
Jag ska läsa kursen "Avancerad programering i C++". Hur avancerad den egentligen är vet jag ej

Låter som en vettig kurs. Den tar upp standard-C++ och inget operativsystemsspecifikt verkar det som. Men som första programmeringskurs är jag osäker. Man borde nog ha ganska bra vana innan man börar med "avancerad OO" och UML och så.
Förmodligen är det genomtänkt och hela programmet ger en bra inblick och kunskap.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Låter som en vettig kurs. Den tar upp standard-C++ och inget operativsystemsspecifikt verkar det som. Men som första programmeringskurs är jag osäker. Man borde nog ha ganska bra vana innan man börar med "avancerad OO" och UML och så.
Förmodligen är det genomtänkt och hela programmet ger en bra inblick och kunskap.

Det är inte första programeringskursen

Citat:

Årskurs 1
Programmeringsteknik
Prog.-utv.-metodik
Datorsystemteknik
Operativsystem
Analys EA1
Algebra
Diskret matematik
Digitalteknik

Årskurs 2
Ingenjörsvetenskapens grunder
ingående ämnen är matematik, fysik, elektronik, informatik och genusvetenskap
Tillämpad systemkonstruktion
ingående ämnen är datavetenskap, företagsekonomi, interkultur och statistik
Projekt i ingenjörsvetenskapens grunder
Projekt i tillämpad systemkonstruktion

Årskurs 3 och 4
Projekt & processer Programkonstruktion
Datastrukturer & algoritmer
Programvarumått
Analys B1
Programspråk
Programkonstruktion
Tillämpat projektledarskap
Logik
Avancerad programmering i C++
Valfria kurser Datakommunikation & -säkerhet
Perspektiv i datateknik
Kodningsteori
Datakommunikation II
Nätverkssäkerhet

Årskurs 5
Examensarbete

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, du kommer lära dig mycket.
Grymt roligt att plugga.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
På civilingenjörsutbildningen där jag gick läste vi lisp, ada och java som introduktionsspråk för att prova på olika programmeringskoncept. C/C++ och andra språk förutsattes man kunna lära sig ganska snabbt därefter. Ang. Java/C# har jag inte så mycket kommentarer annat än att Java var fruktansvärt slött på gui när jag höll på med det, och att C#-program kan vara svårportade även om Mono gör ett bra jobb med en Linuxport.

Personligen har jag C++ som huvudspråk eftersom jag tycker det är riktigt kraftfullt och snabbt. Även om man lätt kan koda bort sig
Som civilingengör är det viktigt att vara flexibel, så jag tror på skolan med många språk. Då lär sig eleverna välja rätt språk vid rätt tillfälle.

Jo, jag håller med. C++ är ett alldeles förträffligt språk. Förmodligen det mest kraftfulla språk om man kollar till vad man kan göra samt snabbhet. Nu tänkte jag dock mer på spåret webbutveckling och då kommer man inte så långt med C++. Visst, en bra platform för framtida kunskapbyggande men kan man istället ge sig på ett språk som ligger närmare det man kommer hålla på med när man går ut så tycker jag man ska sikta på det istället.

Men visst, ska man ex. bli spelprogrammerare eller bygga mer hårda applikationer så är C++ en bra merit.

Java har haft en del problem med prestanda, men språket i sig är underbart. Och bara man byter till C# senare så får man även bra prestanda. Mono gör, som du säger, ett bra jobb med att porta till Unix system. Annars körs de flesta .NET applikationer på en .NET miljö. Så länge företaget betalar är det bara att tuta och köra. En hemlis, Windows Server är inte alls en så dålig platform som folk tror.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
En hemlis, Windows Server är inte alls en så dålig platform som folk tror.

Nej, den är sämre

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, den är sämre

Äh >_> Prat, Faktum är att IIS6 har mindre rappoterade sårbarheter än Apache

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Äh >_> Prat, Faktum är att IIS6 har mindre rappoterade sårbarheter än Apache

Möjligt att IIS6 har det, men om du räknar in sårbarheterna i Windows i IIS6, och sårbarheter i Linux (eller Free/Net/OpenBSD, eller vad du nu vill) så kommer du se att IIS6 har många fler sårbarheter.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att koda med JAVA på hemsidor?
Det krävs väl något komplemetspråk då(PHP eller ASP.net) eller?

Jag har lärt mig en del JAVA men ajg har inte tänkt tanken om man kan göra webbsidor med det.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Möjligt att IIS6 har det, men om du räknar in sårbarheterna i Windows i IIS6, och sårbarheter i Linux (eller Free/Net/OpenBSD, eller vad du nu vill) så kommer du se att IIS6 har många fler sårbarheter.

Är du säker på det?

Ett vanligt linux för webservers mot windows server 2003 enterprise edition

http://secunia.com/product/5307/
vs
http://secunia.com/product/1174/

Ser ut som att Windows server 2003 vinner där med

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Hur funkar det att koda med JAVA på hemsidor?
Det krävs väl något komplemetspråk då(PHP eller ASP.net) eller?

Jag har lärt mig en del JAVA men ajg har inte tänkt tanken om man kan göra webbsidor med det.

Ja du är rätt ute. JSP = Java Server Pages är sun/javas motsvarighet till exvis ASP och PHP.
Vet inte hur vanligt det är dock. www.dn.se använder i alla fall jsp.

Vilket språk man väljer att lära sig tror jag egentligen inte har så stor betydelse, språken är så pass lika att man - om man är duktig - snabbt lär sig ett av de andra. Jag tror att det är andra faktorer som spelar större roll än vilket språk man just valt att lära sig. Det är ju helt klart fördelaktigt att kunna fler språk, det är sällan man träffar/läser om/hör talas om duktiga programmerare som bara kan ett eller två språk.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

ASP:
http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/avdelning.asp?id=3...
www.aspsidan.se
www.aspwebb.com
http://www.pellesoft.se/

är ett pargrymma ASP sidor. börja med Internetworld.idg.se dom har ca 50 ASP lektioner som går igenom allt tills du är så bra att du kan exprimera fram saker själv.

Visa signatur

Hejsan fan

Permalänk
Medlem

LimeVision,
Det som också är det fina med ASP.NET är att du kan bygga sidor som om du gjorde ett vanligt windowsprogram utan att behöva tänka på det bakomliggande.

Tex, du placerar ut en knapp och ett textfält så kan du i ASP.NET (VB.NET) skriva:
textbox1.text = "Kalle"

medans du i ASP måste skriva typ:
<input type="text" value="<% if request.form("knapp") = "knapp2" then response.write("Kalle") %>">

Och du beöver inte tänka på vad som är inmatat i fälten vid en postback utan det håller den själv koll på.

---

Själv har jag börjat lite lätt med ASP.NET, men med VB.NET som språk... dock håller att på att läsa till mig C# istället då det är betydligt bättre och kan utnyttja .NET-plattformen mest. Enda anledningen att jag började med VB.NET först var att jag redan kan VB och ASP, men upptäckte att skillnaderna är lite för stora nu på sistone så det är lika att byta till C# när man ändå måste lära om (varför inte lära rätt då ).

Permalänk
Medlem

Ok, nu har man fått lära sig att det är ASP.NET som gäller, då frågar man sig givetvist:

"Vart lär man sig ASP.NET?"

Någon som har ett bra svar på den frågan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
LimeVision,
Det som också är det fina med ASP.NET är att du kan bygga sidor som om du gjorde ett vanligt windowsprogram utan att behöva tänka på det bakomliggande.

Tex, du placerar ut en knapp och ett textfält så kan du i ASP.NET (VB.NET) skriva:
textbox1.text = "Kalle"

----

Jag undrar, finns det något annat än - det inte helt gratis - Visual Studio som är vettigt?
Hur är Web Matrix?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du säker på det?

vs

Så kan du tyvärr inte jämföra, för om du kollar vilka saker som den har advisories för på Debian så är det även saker som mozilla-thunderbird (som man knappast installerar på en server), pytoplay (har med spel att göra), dia (för att rita flödesscheman). De advisories som finns för Windows är advisories för saker som följer med i en standardinstallation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: ASP eller PHP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeVision
Har nu definitivt bestämt mig för att utöka kunskapsbanken med ett serverside-språk(tror det brukar kallas så?). Men då till den eviga frågan; vilket språk ska man lära sig? Vilket språk är lättast att lära sig om man som jag bara har erfarenheter av HTML/XHTML/CSS?

Lär dig båda. Kunskap är makt. Om du bara vill/ska lära dig ett av dem, lär dig PHP.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Jag undrar, finns det något annat än - det inte helt gratis - Visual Studio som är vettigt?
Hur är Web Matrix?

Jag använder faktiskt ingen av dem då de var och pillade i min kod för mycket... så för tillfället skriver jag det i Crimson Editor, men den kan tyvärr inte färgkoda ASP.NET kod.

Så jag skulle också gärna vilja veta ett bra program för ASP.NET som färgkodar och gärna har så att man kan placera ut objekten i koden - jobbigt när man inte kommer ihåg hur alla objekt skrivs.

Permalänk
Medlem

För er som vill använda Visual Studio finns det gratisvarienter för varje språk att ladda hem gratis. Ex Visual C# Express. Tror också det finns något som heter Visual Web Developer. Eftersom jag har fullversionen så vet jag inte exakt vad dessa versioner saknar kontra fullversionen men jag tror inte det är något som påverkar en student.

Att dra in hela debatten om vilket OS som är säkrast känns lite irrelevant här. Är det en duktig person som sätter upp miljön så blir den idiotsäker oavsett OS.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Ok, nu har man fått lära sig att det är ASP.NET som gäller, då frågar man sig givetvist:

"Vart lär man sig ASP.NET?"

Någon som har ett bra svar på den frågan?

Är en bra fråga som även jag gärna vill ha svar på

En annan (förhoppningsvis bra) fråga är hur du, weird, motiverar att ASP.NET är bättre än PHP, jag förstår argumentet att företag hellre väljer .NET och att du har bättre erfarenhet, men det säger ju egentligen inte direkt varför det är bättre ur en ren programmeringssynvinkel?

Intressant diskussion

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du säker på det?

vs

Har du kollat lite närmare? I listan över sårbarheter i Debian har de tagit med Mozilla Thunderbird och Firefox, Squirrelmail, Egroupware, Phpgroupeware etc, dvs program som inte har något att göra med själva operativsystemet. Sedna är det även intressant att se hur många advisories som är märkta som "Unpatched". 1 för Debian, men 8 för Windows server 2003.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

PHP helt klart!
Både smartare och effektivare. Du har friheten att göra vad du vill.
Lär du dig ASP.NET så måste du köra windows, både på servern och på din egen, för resten av ditt liv ungefär. Dyrare webhotell och licenskostnader uppöver öronen. No way out.

Att ASP.NET skulle vara mer strukturerat och bättre är bara skitsnack och korståg.

Dock är det som nån sa, det finns mer jobb inom ASP och .NET. Dom flesta företag är nämligen windows-vridna och vill hålla sig till Microsoft rakt igenom.

frihet och kul -> PHP
häftigt jobb -> ASP.NET

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Dyrare webhotell och licenskostnader uppöver öronen.

BS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

BS

Utveckla gärna. Finns det några gratis webhotel där man kan köra ASP.NET? Behöver man inte betala någon licenskostnad för att köra Windows & IIS & ASP.NET?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Utveckla gärna. Finns det några gratis webhotel där man kan köra ASP.NET? Behöver man inte betala någon licenskostnad för att köra Windows & IIS & ASP.NET?

Koda ASP.NET är helt gratis.

Under förutsättning att du har Windows Server 2003 .NET, vilket går loss på
en 12,000 - 45,000 kronor, beroende på hur mycket frihet du vill ha.

Visst kan du wärscha det om du nog är modig nog att köra opatchat.
Men när Vista kommer är de slut på det roliga, då måste alla betala eller dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart finns det gratis webhotel där man kan köra ASP.NET om du går in på loopia.se och surftown.se ser du till exempel att linux och windows priserna inte skiljer sig åt. Om du syftar på hemma bygger är det annan femma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart finns det gratis webhotel där man kan köra ASP.NET om du går in på loopia.se och surftown.se ser du till exempel att linux och windows priserna inte skiljer sig åt. Om du syftar på hemma bygger är det annan femma

Hmm.... på surftown.se kan du ju inte köra ASP.NET på det billigaste alternativet...
Förvisso är kostnaden för att att köra php / asp.net - på exempelvis loopia.se som erbjuder bägge tjänsterna - samma, men det är nog inte helt otroligt att den ena tjänsten subventionerar den andra(dämed inte sagt vilken).

Jag har kollat lite efter gratis webhotel för asp.net, men inte hittat något. Om det hade funnits + att det funnits ett gratis vettigt IDE att jobba med så hade jag varit sugen fixa lite. Pysslade lite med ASP.NET/C#/VisualStudio under mitt exjobb och tyckte det var smidigt.
Är verkligen ASP.NET ett reellt alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm.... på surftown.se kan du ju inte köra ASP.NET på det billigaste alternativet...
Förvisso är kostnaden för att att köra php / asp.net - på exempelvis loopia.se som erbjuder bägge tjänsterna - samma, men det är nog inte helt otroligt att den ena tjänsten subventionerar den andra(dämed inte sagt vilken).

Jag har kollat lite efter gratis webhotel för asp.net, men inte hittat något. Om det hade funnits + att det funnits ett gratis vettigt IDE att jobba med så hade jag varit sugen fixa lite. Pysslade lite med ASP.NET/C#/VisualStudio under mitt exjobb och tyckte det var smidigt.
Är verkligen ASP.NET ett reellt alternativ?

http://lab.msdn.microsoft.com/express/vwd/default.aspx
Är inte denna gratis IDE från MS bra nog för dina behov? Själv gillar jag starkt att man kan testa sina sidor totalt nu utan att behöva slänga upp en server vid sidan om som är igång hela tiden.

Sen för att hitta gratis webhotell som erbjuder asp.net kan jag rekomendera att du följer denna länk:
http://www.somee.com/FreePackage.aspx

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

http://lab.msdn.microsoft.com/express/vwd/default.aspx
Är inte denna gratis IDE från MS bra nog för dina behov? Själv gillar jag starkt att man kan testa sina sidor totalt nu utan att behöva slänga upp en server vid sidan om som är igång hela tiden.

Sen för att hitta gratis webhotell som erbjuder asp.net kan jag rekomendera att du följer denna länk:
http://www.somee.com/FreePackage.aspx

Sweet!
Den duger förmodligen. Har du eller någon annan någon erfarenhet av det? Det är en beta, vad innebär det i praktiken? Hur länge kommer jag att kunna köra det? Vilka begränsningar finns? Informationen de ger är rätt fattig tycker jag.

Tyvärr så lär det inte bli något ASP.NET programmerande förrän efter jul skulle jag tro. Måste formatera Windows pga att fläkten körs så irriterande mycket, så jag pallar inte sitta i Windows om jag inte är tvungen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sweet!
Den duger förmodligen. Har du eller någon annan någon erfarenhet av det? Det är en beta, vad innebär det i praktiken? Hur länge kommer jag att kunna köra det? Vilka begränsningar finns? Informationen de ger är rätt fattig tycker jag.

Tyvärr så lär det inte bli något ASP.NET programmerande förrän efter jul skulle jag tro. Måste formatera Windows pga att fläkten körs så irriterande mycket, så jag pallar inte sitta i Windows om jag inte är tvungen.

"The Express products are an expansion of the Visual Studio product line to include lightweight, easy to use, and easy to learn tools for hobbyists, students, and novice developers who want to build dynamic Windows applications, Web sites, and Web services."
Det är alltså det express kommer vara, Tyvärr är Visual Studio 2005 fortfarande i beta form och därför även express produkterna Dom kommer senare kosta 49$ för varje express man väljer att köpa. Prisvärt om du frågar mig men det kommer säkert saker som man kan använda sig av för att ta sig förbi registreringen Sålänge dom är i beta är dom dock helt gratis att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du är rätt ute. JSP = Java Server Pages är sun/javas motsvarighet till exvis ASP och PHP.
Vet inte hur vanligt det är dock. www.dn.se använder i alla fall jsp.

Javautveckling på webbsidan är förhållandevis vanligt hos företag. JSP är en del av webbutvecklingsdelen i Java 2 Enterprise Edition (J2EE), vilken är den stack av specifikationer/tekniker som vanligtvis används för "företagsutveckling". Den andra delen är Servlets, vilket är mer strikt en kodmodul som "skriver ut" html-kod (eller liknande) till webbläsaren. Om man har insikt i företag så är Java enormt stor, både runt webbutveckling, systemutveckling och applikationsutveckling. Det är ju något som man inte ser som vanlig privatperson, eftersom väldigt få "slutkundsprogram" är skrivna i Java. Någonstans har jag läst att man uppskattar att slutkundsprogram är ungefär 20% av alla applikationer som finns, vilket visar att bara för att C++ (som exempel, jag vill inte starta ett flamewar) är det vanligaste språket vid slutkundsprogram är det inte nödvändigtvis det språk som är vanligast.

Många företag som ställer väldigt höga krav på drift, använder system i Java, bara för att de erbjuder många fördelar. I teknikstacken J2EE som JSP och Servlets ingår så finns direktiv hur JSP-sidor och servlets MÅSTE betee sig vid en klustrad miljö, som behövs vid en feltolerant eller för att kunna öka behandlingstakten. Ett exempel på det är specifikationer på hur sessiondata replikeras mellan olika noder i ett kluster. Sedan hur själva replikeringen utförs är lämnat till applikationsservern, som då gör detta på olika sätt beroende på inriktning i just den (men trots olikheterna så ska de bete sig på samma sätt).

Jag bifogar här en länk till ett inlägg som jag gjort tidigare, som förklarar lite mer ingående vad JSP och Servlets är. Hela den tråden kan för övrigt vara lite intressant för trådskaparen. JSP & Servlets

.Net-platformen är också riktad mot företag som har vissa strängare "krav" på webbplatformen, men den är inte lika mogen, och en .net-lösning är inte i närheten av lika portabel som en Javalösning.

PHP har sin charm, det kan jag hålla med om, men det är också ett ganska enerverande språk för den som vill hålla kvalitet på ett webbsystem. Ett problem är API:et som är i ständigt flux, helt plötsligt så ska man använda någon annan metod än den man använde förut, för att man kom på att det var visst inte så bra att göra på ett visst sätt. Vissa funktioner beter sig också olika på olika platformar. Det står i dokumentationen för en viss datummetod att den returnerar 0-6 för vilken dag i veckan det är och 0 står för måndag FÖRUTOM på vissa version av Solaris, då 0 är söndag. Om man tagit sig mödan att dokumentera det, kan man då inte istället ta och ordna så att funktionen beter sig likadant oavsett där man kör?

Nu ska jag vara lite provocerande: PHP är som serverspråk som Mysql är för databashanterare. Det är en populär produkt som är lätt att komma igång med, men när man får lite större krav så finner man den ganska oseriös och bristande på ett stort antal områden.

Citat:

Vilket språk man väljer att lära sig tror jag egentligen inte har så stor betydelse, språken är så pass lika att man - om man är duktig - snabbt lär sig ett av de andra. Jag tror att det är andra faktorer som spelar större roll än vilket språk man just valt att lära sig. Det är ju helt klart fördelaktigt att kunna fler språk, det är sällan man träffar/läser om/hör talas om duktiga programmerare som bara kan ett eller två språk.

Jag har hört det här argumentet många gånger förut, men jag köper det inte helt ut. Det är lätt att lära sig syntaxen. En person som kan C kan lära sig Java och .NET-syntaxen relativt snabbt, och därifrån gå till C++ relativt enkelt. Det är däremot en stor skillnad från att förstå syntaxen till att förstå hela konceptet runt miljön. Att lära sig klassbiblioteket, språkmönster, vad som är bra design och prestandaklokt är något som tar lång tid, oavsett vilka språk man har hållt på med från början. Jag började koda C och C++ för MÅNGA år sedan, jag lärde mig Javasyntaxen ganska snabbt när det var dags för det (någon lurade in mig i ett Javaprojekt på jobbet, har inte tittat tillbaka sedan dess), men det har tagit lång tid att lära sig att göra bra system "på rätt sätt".

Bara för att man har gjort en Hello World applikation i ett språk betyder inte att man behärskar språket bra, vilket jag tycker man ska göra för att påstå att man "kan" ett språk.

Men visst är det så att ju fler språk man har bekantat sig med, desto lättare är det ju att ta in information om ett nytt språk. Dessutom har ju olika språk olika tankesätt, så har man hållt på med ett gäng språk så har man ju en bredare känsla för systemutveckling.

//C