Permalänk
Medlem

Northwood klockning

Nu har jag skrämt upp min andradator, en 2.8Ghz P4 med Nortwoodcore, till 3400Mhz. Det verkar stabilt och bra och fullload ligger på precis 50grader med 9500LED kylaren i den farten. (gamla kylaren 56grader full load vid 2.8ghz lol)

Jag har höjt v-core från 1.525v till 1.6v och nu vill jag höra om vad den inofficiella gränsen är på en sådan cpu? Har googlat en hel del men inte fått fram något bra.
Vad gör man då om inte rådgör med expertisen här inne

Kan man bränna cpu'n rakt av även om tempsen inte är farligt höga t.ex?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

ja jag tror northwoods gräns går vid 1.7 volt
efter det så kan den dö oavsett kylning, kan funka bra ett år, kan funka bra i 5 min

Permalänk
Medlem

Ok tack. Då får man väl stanna vid 1.65 volt för säkerhets skull då.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk

Jag kör min 2.4ghz norhwood på 1.7volt+ den körs i 3.5ghz utan problem.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Jag kör min 3.0C NW på 1.65V(ger i praktiken 1,61V i mitt fall) @3,75G
Konstigt nog var min boxade Cpu märkt med "max 1.65V" på lådan.
Jag kan köra på 1,7V, men överklockar jag samtidigt så bootar inte burken.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!