Permalänk
Medlem

c: fylls upp...

Ngt skumt händer med partition c: Helt plöstligt står d att c: är fullt å att diskrensning behövs. Om jag startar om windows så finns 6gig ledigt. Partitionen är på 12gig. Spara ej filer på den, utan c: är vigd åt windows. Har kört nod32 med senaste virusdefinitionerna utan att hitta ngt. Även kört Ad-aware å spyboot utan att hitta ngt.
I sequoiaview ser det ut såhär:

http://tinypic.com/fodiip.jpg

och då har jag startat om datorn så de 6gig:en e lediga....
Vad kan vara fel?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Virus, trasig HDD eller något annat

www.trendmicro.com /housecal

*något annat; återkommer till det när du kört housecall

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem

Ett radikalt förslag är att använda en vettig filhanterare (t.ex. Total Commander) och titta efter vad man har på disk..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

den sökningen hittade inte hlr ngt....

http://tinypic.com/fodurm.jpg

har även kört maxtors diagnostiksprogram PowerMax utan att hitta ngt fel på disken....

Såhär ser det ut i total commander:

http://tinypic.com/foehwj.jpg

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Har du Bootvis installerat?

Permalänk
Medlem

Titta vilken disk du har swapfilen på, eller om du aktiverat viloläge.

Permalänk
Medlem

Banten, japp jag har Bootvis installerat. rool, kan du förklara lite närmare vad swapfil är och hur jag kollar det? Likaså med viloläge, är lite novis på det så att säga

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

jag tror också på swapfil.
jag tror att det är när windows skapar "temp" mappar för att ha temporära filer som vissa program eller windows "delar" är beroende av. tror det är nåt i den stilen :P. swapfilen ska man kunna begrännsa eller helt stänga av om jag inte missminner mig.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ok hur gör man det då?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samme22
Banten, japp jag har Bootvis installerat.

I Bootvis, gå in i menyn "Trace", välj "Stop tracing" (om den inte är gråad). Starta sedan om datorn.

Om du kunde välja "Stop tracing" betyder det att Bootvis kruppat ur, och fyller din C: med "osynliga" loggar.

Permalänk
Medlem

i rooten på C: ligger det en fil som heter "pagefile", men den är dold som systemfil. FÖr att kunna se den så måste du gå in i mappalternativ -> Visning och bocka ur att dölja systemfiler...

Min ligger som exempel på 1,5GB

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ok, kan man flytta den till en annan partition elr? swapfilen

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

du kan ju minska den. Kolla egenskaperna på Den här datorn -> Avancerat -> Prestanda + Inställningar -> Avancerat -> Ändra...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ok, vad är lämplig storlek på den?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

när jag hade 512Mb ram så körde jag 1024Mb (fixerad storlek) page file. Nu när jag har 1024Mb så har jag 512Mb page file.

Man borde ha totalt 1,5 Gb minne (fysiskt + virutellt) för XP.

Permalänk
Medlem

Förnärvarande låg växlingsfilsstorleken på 768mb. Jag har 512mb i ramminne. bör jag ändra storleken?

Visa signatur

Life is to important to take serious