Permalänk
Medlem

Flasha om Packard bell dator?

Mim polare behöver flasha om sitt bios, han har ett ASUS P5S800-VM, men det är från packard bell. Och har massa funktioner i bios som är låsta och så vidare. Finns det något sätt att flasha om det till original? Kanske någon som har gjort det? Hur gjorde den personen då? Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, hoppas de är lugnt.

Jag har också en burk från HP.

Undrar hur säkert det är att formatera om den, göra ändringar i partitionerna och installera ett nytt (icke-hp) operativsystem?

För jag får en känsla av att det kan vara hårdvarustyrt vilken mjukvara jag kan ha. Dessutom har burken massa andra kusliga grejer för sig då den t.ex inte går att komma åt på nätverk eftersom där är ett lösenord? Formatering är ett måste.

Må alla förinstallerade PC's brinna i helvetet!

Permalänk

MM förstår att ni vill byta. svetty har juh faktiskt helt ok komponenter som ex. Formatering funkar juh alltid, men får ni till d alls på nåt sätt så är de juh en lämplig lösning. Vid flashning får ingenting gå fel speciellt inte när de gäller märkesdatorer. Ta reda på exakt va d är för moderkort, ladda ner lämpligt flashtool för moderkortet lr liknande. Känner man att de borde funka så kör på. Men skiter d sig så skiter d sig rejällt om man inte har tur. Ta de lugnt å försiktigt så borde de funka.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kan det hjälpa att bara cleara cmos? Blir det inte återställt till tillverkarens original då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Kan det hjälpa att bara cleara cmos? Blir det inte återställt till tillverkarens original då?

Jag är inte helt säker, men jag _tror_ att det inte hjälper.
Men du kan ju testa, ingenting kan hända direkt

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Nej precis, det var det som jat tänkte. Men om det inte funkar, går det inte att ladda ner en updatering, liksom ersätta bioset, utan att flasha om det helt?

Permalänk
Medlem

Att det är hårdvarustyrt har jag svårt att tro. Jag har instalerat nya OS på 2 st märkesdatorer och det har funkar utmärkt. Så att bara formatera och lägga in det "riktiga" windows ska funka. Det som kan vara klöddigt är att få tag på nya drivrutiner till moderkortet och chipsetet. På nån dator jag har formaterat var jag tvungen att lägga in Compaqs egna windows för att få rätt med drivrutinen för nätverkskortet. Ni får prova att formatera och se vad som händer. Om det inte funkar så får ni köra sånna löjliga återställningsskivor som återställer den till det skick den var i när ni fick den.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Vad gäller Packard Bell så är dem från helvetet, det är ren ondska.. Men vidare till din fråga ang låsta funktioner i BIOS. Låter faktiskt lite konstigt, vi har en äldre Packard Bell i vardagsrummet som har några år på nacken och den har inga låsta funktioner.

Har du tittat hos ASUS om dem har något programverktyg tillgängligt för att uppdatera alt. flasha om BIOS. Ta en titt hos Packard Bell om du vet modellnamn/nummer på datorn och se om det finns någon annan information tillgänglig: http://support.packardbell.com/se/download/

När det gäller HP och deras dolda partitioner och annats skit som man får förinstallerat så kan jag berätta att jag köpte mig en Bärbar från dem och jag startade helt sonikt upp datorn, satte in min windows XP-skiva och startade om. Sedan tog jag bort alla partitioner och skapade en ny och installerade XP utan problem. Tur att HP skickar med alla drivrutiner på en separat skiva! Fungerade helt perfekt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Tyvär så hjälper det inte att formatera, detta har gjorts runt 3 ggr på datorn, men det hjälper inte, startup bilden visar en HP logo, detta är en av sakerna som vi vill ha bort. Sedan angående låsta funktioner: Man kan inte klocka, dessutom så är inte datorn särskillt stabil, p.g.a. att hp:S bios verkar vara fel för moderkortet, så datorn kan låsa sig med jämna mellanrum. Jag anser att min kompis ska köpa ett nytt moderkort, för jag tror att det skulle vara lättare. Någon som har nån bättre idé?