Avlyssning mot terrorism och fildelare

Permalänk
Melding Plague

Avlyssning mot terrorism och fildelare

<font style="font-size: 10pt"><b>Avlyssning mot terrorism och fildelare</b></font> <small class="small">torsdag 24 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
EU diskuterar just nu huruvida all telefon- och Internettrafik ska lagras längre perioder. Tanken bakom detta är att "terrorister" lättare ska upptäckas. I alla fall var den ursprungliga tanken nu.<br /><br />Nu försöker skiv- och filmindustriorganisationen CMBA, Creative and Media Business Alliance, smyga in ett lagförslag så Internettrafiken som lagras inte bara används mot terrorismen, utan även för att hitta fildelare. CMBA föreslår även att avlyssnad trafik ska användas för att sätta dit alla möjliga former av brott. Ju fortare fildelning kan associeras direkt med terrorism desto bättre enligt skiv- och filmindustrin.<br /><br />Kombinerat med ett annat lagförslag, IPRED2, som tvingar polisen att arbeta direkt med mediaföretagen och ge dessa företag tillgång till polisens data, har skiv- och filmindustrin inte bara direkt tillgång till hela Europas internettrafik utan även makt att åttala de som sysslar med, och de som förespråkar, fildelning.<br /><br />Oavsett vad man tycker om fildelning så kan det inte vara bra att ge privata företag möjlighet att avlyssna hela europas Internettrafik. Läs mer om detta hos <a href="http://www.openrightsgroup.org/2005/11/23/music-industry-trie..." target="_blank">Open Rights Group</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ne usch!! FY! Dumma mediaföretag!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

å hur fan ska dom lagra detta då!?

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk

går detta igenom slutar jag använda internet, samt alla telofoner etc.

jag undrar hur världen ser ut om sisådär 20år.

Permalänk
Inaktiv

OMFG säger jag

precis det här man läste om när vissa ville stoppa förslaget, "nej mediaföretagen ska inte få någon makt här" , vissa sa att det kommer dom visst att försöka med, och såklart!

det här är något helt annat än jävla sonys (jaja SONY BMG) kopieringsskydd.

o vad har piracy med terrorism att göra??

The Island*DVDRiP* *LIMITED* BiN LaDeN, eller vad??

dom kan inte stoppa kopieringen, eller ska det bli massarresteringar? nu går det fan för långt

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att de får igenom detta. Den personliga integriteten borde stoppa det.
Borde det inte gå att låna en biblioteksdator eller liknande? eller skriver man upp sig med namn och visar leg nu för tiden? För att vara anonym alltså...

Permalänk

Ungefär samma sak som inlägget ovan.

ja vad har det med Terrorim att göra?

skillnaden på självmordbombare och fildelning är rätt stor från min åsikt?
eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Då blir det vell att man sitter och kryptera allt med 2048bitars (eller vad det var...?) kryptering..... sen kan de ju sitta och försöka koma på vad man gort...

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
dom kan inte stoppa kopieringen, eller ska det bli massarresteringar? nu går det fan för långt

Dom tänker nog bara avrätta några stycken, för att statuera exempel, sedan räknar dom med att alla slutar fildela...

Permalänk
Medlem

Skojigt att se att man fortfarande inte lärt sig av t.ex. nazityskland och sovjet unionen att det krossar demokratin... men den är iofs inte viktigare än att Britney Spears musik inte laddas ned?

Jävla fascister

Permalänk
Medlem

Kryptering, Darknet etc.
Fildelning kommer tillsammans med barnporr.
Ungefär som prostution trycktes in i samma fack som trafficing.

Permalänk
Medlem

Med fildelningen så tror jag bara att de ser en genväg till att få ner den. Eller ett ganska så enkelt sätt att se att det inte står rätt till, och att man då kan kolla den uppkopplingen närmare.

Det kan mycket väl komma att gå igenom tror jag, då folk vill tjäna sina pengar.
Men som jag skrev innan det kan komma att missbrukas så den personliga integriteten inte gäller som den ska.

Om de ska genomföra det så måste väl ändå ett sammarbetsorgan ta hand om det inom EU, alltså någon kommision och inte internetleverantörerna. Visst ISP:na kan ju lagra det men en kommision tar hand om förfrågan från respektive landspolis.

Permalänk
Medlem

Skulle detta mot förmodan bli verklighet så är det bästa sättet att bekämpa det onekligen att göra... ingenting. Alla fildelar idag, om alla fortsätter fildela imorgon spelar det ingen roll vad som står i lagböcker, det är fortfarande våra - folkets - lagar som gäller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Skulle detta mot förmodan bli verklighet så är det bästa sättet att bekämpa det onekligen att göra... ingenting. Alla fildelar idag, om alla fortsätter fildela imorgon spelar det ingen roll vad som står i lagböcker, det är fortfarande våra - folkets - lagar som gäller.

Lagar reflekterar den samhälleliga normen - eller snarare den samhälleliga moralen ^^ Word! Om någon dock skulle åka fast och få feta böter/skadestånd är iaf jag berädda att sponsra med en hunka eller så... I.a.f. så länge de gör så där ^^

Permalänk
Medlem

Säger bara: 1984

Permalänk
Medlem

sjukt... ....

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Nog har EU varit meningslöst sedan begynnelsen och inte fyllt sin från början planerade roll alls. Men om de nu väljer att samarbeta med dessa bolag för att skapa en POLISSTAT är det helt åt helvete! Någon som mins franska revolutionen? Kanske dags igen. Människans daltande med politik har klart och tydligt gått för långt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

orka bryr sig, världen är på ett sätt eller på ett annat, ingen av sätten är "rätt"eller "fel"... världen bara är... vem har sagt att integriteten är en "rättighet" man har som människa? FN? Samma organ som har Kina som ett av länderna med vetorätt? Jävla skit alltihop. Jag bryr mig inte ett dugg, är glad att jag bor i sverige så man slipper det värsta skiten som finns i världen. Skulle det gå så långt som att de försöker rå på min innersta väsen så tänker jag slåss tills jag dör och då spelar det ännu mindre roll hur det går för världen, hur som helst vinner jag =D

Permalänk

Nej, nu får dom fan ge sig! Fildelare i alla länder, förenen eder!

Permalänk
Medlem

fildelare eller inte... asså detta blir mer o mer som dåliga framtidsfilmer, där alla människor e mer som robotar och har inga liv!!!

Permalänk
Medlem

Vad komer det snart? övervaknings kameror i hemmet?
Inplanterade cips som säger vart man är hella tiden?

Börjar trötna på allt det här... får vell bygga en rymdraket och leta efter en bätre värd att leva på, någon som vill följa med?

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Säger bara: 1984

Snarare 2007.
Det gode George Orwell var tidsoptimist tack och lov.

Detta är verkligen oroväckande. Först var målet att bekämpa terrorism, sedan att komma åt fildelare, nästa steg är väl att hålla koll på vilka sidor man surfar till som i Kina.

Bekämpa terrorism kan man bara göra genom att ta bort orsakerna till att folk ansluter sig till sådana organisationer.

Ett av dom bra sakerna som sades om internet var.
"Att det blev lättare för människor runt om i världen att se och ta del i andra kulturer, samt att få nya intryck och utbyta information och åsikter lättare och snabbare. Därmed kommer spänningar och hat mellan olika folkslag och kulturer att minska"

Kanske anser vissa makthavare att sådana spänningar och hat skall öka .

Tyvärr är det som alltid pengarna som styr.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Då vet vi iaf vad hologramdiskarna kommer att användas för, men seriöst sagt så tror jag nog att detta inte riktigt ännu slår igenom. Riktigt ännu är dock inte tillräckligt.

OM DETTA GÅR IGENOM:
Skaffa laptops å snålåk på folks trådlösa nätverk i framtiden så kanske ni inte blir fast så snabbt.
Har faktiskt funderat på om man skulle dra en sisådär 10st till nån med 100Mbit/s internet och låta alla tanka för fullt i ett par dagar. När isp:n börjar undersöka saken sitter man själv och spelar harpan på en win98 dator med mäktigt stor 4Gb hdd.

Hah blir ju trevligare att bli fast för att langa crack än att tanka ett par album i den värld skivbolagen strävar för.

Visa signatur

Kramp datorn af 2k4 atm.

Permalänk
Medlem

"Tyvärr är det som alltid pengarna som styr."

Tyvärr och tyvärr, utan pengar hade vi ju inte kommit någonvart (läs stenåldern/miljöpartisternasdröm ). Därför har man myndigheter som säger nej till dumma ideer samt invånare som protesterar högljutt!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte att gå igenom, och om det otroligt nog skulle gå igenom p.g.a. idioter eller mutor så behöver inte sverige genomföra detta.
Jag skulle tro att detta förslag skulle bli bojkottat av de flesta medlemsstater om det gick igenom.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ganska lustigt detta och i ungefär samma veva publiceras detta

Som tydligt visar att "skiv"-bolagen kanske skulle börja rikta in sig på att sälja via andra medium än dom som säljer dåligt, istället för att jaga fildelare :S

Permalänk
Medlem

Detta är iiiiinget...vänta bara o se vad som kommer! Vi SKA övervakas! Så är det bara.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Det låter väl inte för farligt. Information wants to be free? eller nått sånt
Jag skulle ha något emot att bli övervakad.