amd cpuer har problem med 1080 upplösningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Kör själv med AMD 3200+ och då ingen SSE 3

Funkar perfekt med H264. Kör då i 720p efter 1080 är way over my display.

vet dock att min polares XP 2500+ mer eller mindre dödas.

Haha, det måste vara den sämste benchmarken man kan göra.
Du säger att 720p fungerar när det snackas om 1080.
Du måste ju testa 1080 för att se om h.264 1080 fungerar.
Min Powerbook kan spela 720p med lite tweaks, men jag kan garantera att den inte klarar 1080. Inte ens som ett fungerande bildspel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Kör du 1080p utan framedrops?

Hur kollar man det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Re: amd cpuer har problem med 1080 upplösningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
Jag har provat att spela upp okomprimerad 1080i .ts filer och tyvärr på varje amd cpu även olika athlon64 som jag och mina kompisar har provat det på så hackar bilden och cpu går upp i 100% medans P4 klarar uppspelning av det 3 ghz. Har läst att det verkar vara nått problem mellan windows och amd som orsakar detta. Däremot så verkar komprimerade 720p och 1080i ha lättare att bli uppspelade. Ni andra som har upptäckt detta får gärna skriva era erfarenheter ska snart bygga htpc

Windows Media Player (wmplayer.exe) är många gånger mycket dålig på att utnyttja dom resurser som finns i processorer. Jag testade att spela upp en DivX film i wmplayer, sen i VLC som har stöd för alla instruktionsuppsättningar och skillnaden var stor i processoranvändning. i wmplayer så var det 50-60% och i VLC så var det 13%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är alltså så att SSE3 används ordentligt vid avkodning av 1080p-clips?

Hur stor är skillnaden? Jag menar, många utan SSE3-support verkar klara sig ganska bra.

SSE instriktionsuppsättningsserien ger betydligt mer på Intel processorer så dom inte har lika kraftfull FPU som AMD's processorer har. AMD's processorer är i nästan alla gånger oberoende av optimerad kod för instruktionsuppsättningar.

Till er allihopa, Windows Media Player är dåligt optimerad som jag skrev ovan, så kör t.ex VLC som har stöd för alla instruktionsuppsättningar

För er som undrar så är VLC en Media spelare som är mycket bra med sitt "rena" utseende, avancerade inställningsmöjlighet och låga processoranvändning, och ni finner den här:

http://www.videolan.org/vlc/

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: amd cpuer har problem med 1080 upplösningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Windows Media Player (wmplayer.exe) är många gånger mycket dålig på att utnyttja dom resurser som finns i processorer. Jag testade att spela upp en DivX film i wmplayer, sen i VLC som har stöd för alla instruktionsuppsättningar och skillnaden var stor i processoranvändning. i wmplayer så var det 50-60% och i VLC så var det 13%.

SSE instriktionsuppsättningsserien ger betydligt mer på Intel processorer så dom inte har lika kraftfull FPU som AMD's processorer har. AMD's processorer är i nästan alla gånger oberoende av optimerad kod för instruktionsuppsättningar.

Till er allihopa, Windows Media Player är dåligt optimerad som jag skrev ovan, så kör t.ex VLC som har stöd för alla instruktionsuppsättningar

För er som undrar så är VLC en Media spelare som är mycket bra med sitt "rena" utseende, avancerade inställningsmöjlighet och låga processoranvändning, och ni finner den här:

http://www.videolan.org/vlc/

Jag skulle faktiskt rekommendera mplayer också.
http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/dload.html

Ska man spela h.264 är mplayer fint för det. Bättre än quicktime på min dator

Permalänk
Medlem

Hur får man VLC till att köra WMV HD filer?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Fungerade alldeles underbart med min x2 3800+ iaf

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ffdshow framför VLC eftersom det använder directshow vilket gör att det funkar i alla program..

Båda programmen byger på samma bas , nämnligen ffmpeg.

Permalänk
Medlem

såja, efter många om och men så installerade ajg apples quicktime+itunes som är ett paket(idioter). Jag lyckades köra 480 sat 720p laggfritt, på vissa 720 kunde det lagga till lite, processoranvändningen låg på ca 80-100% jämt :D.

1080 däremot var inget att tänka på, det visas typ var tionde bild eller nåt sånt stora hack altsså.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

1080 funkar bra i Quicktime men inte i odugliga vlc

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Kan nån direktlänka till ett klipp som går att ladda ned från Quicktime siten?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Finns det inte något sätt att göra så att grafikkortet jobbar för fullt eller är det det som kallas hårdvaruacceleration? i så fall gör ett 7800GT mycket för att underlätta för cpun? Sli kanske kan hjälpa till ännu mer?

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Finns det inte något sätt att göra så att grafikkortet jobbar för fullt eller är det det som kallas hårdvaruacceleration? i så fall gör ett 7800GT mycket för att underlätta för cpun? Sli kanske kan hjälpa till ännu mer?

Jag visade i mitt tidigare inlägg att hårvaruacceleration sänkte CPU kraften mellan 20% å 40%. Aktivera det å kolla din CPU användning så kommer det att sjunka. Kan tänka mig att 7800Gt gör det ännu mer.

Permalänk
Medlem

1080i/p ser underbart ut.
Får väl enstacka hack men sen har jag väldigt mycket igång i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Jag hämtade hem filmerna som länkas till ovan i tråden. Har en fråga angående kvaliten. Har två system, en 3000+ och en x2 3800+, det går att spela upp filmerna ryckfritt på bägge systemen men jag upplever att bilderna blir lite suddiga på min 3000+ (och ibland även på 3800+) när bilden rör sig, liknande någon form av motion blur. Är det en begränsning i filmerna eller i mina system?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Jag hämtade hem filmerna som länkas till ovan i tråden. Har en fråga angående kvaliten. Har två system, en 3000+ och en x2 3800+, det går att spela upp filmerna ryckfritt på bägge systemen men jag upplever att bilderna blir lite suddiga på min 3000+ (och ibland även på 3800+) när bilden rör sig, liknande någon form av motion blur. Är det en begränsning i filmerna eller i mina system?

Det låter som att någon att någon videoshader ligger och processar framsen i filmen, kolla ditt grafikkort. Både ATi och nVidia har ju videoshaders i form av t.ex AVIVO och Purevideo.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Hur många är det i den här tråden som igentligen kan se 1080i/p video i full upplösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Hur många är det i den här tråden som igentligen kan se 1080i/p video i full upplösning?

Om jag kopplar in en tilll skärm så ska det inte bli några problem. Annars får jag ju bara med halva bilden

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Hur många är det i den här tråden som igentligen kan se 1080i/p video i full upplösning?

Alla med en 24" WS.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Alla med en 24" WS.

Det är det jag menar, tror inte alla som skriver i denna tråd har det.
Fungerar bra på 23" också.

Hur gör du när du spelar, drar du ned kvaliten eller kör du i någon annan upplösning än native?

Permalänk
Medlem

Funkar på min 17" SUN Workstation-skärm i 85 Hz.
1920x1080, fast man får trycka ihop bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Funkar på min 17" SUN Workstation-skärm i 85 Hz.

Fungerar väl på alla CRT-skärmar
Imponerande dock att den klarar 85hz på en 17 i den upplösningen

Permalänk

Hejsan, tänkte fylla på med ännu lite OT.
Vad är det speciellt/bra med H.264 gämfört med .ts?
Enda jag lyckats klura ut är att det är jobbigare att spela upp fast det är mindre mängd data?

/tjalve

Visa signatur

P5B dlx| E6600 @ 3200 mhz | Geil 2048 mb PC6400 | x1800xt | 2x250gb | Hiper 530W | Chieftec Mesh |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sidan som någon länka med massor klipp på var väldigt lätta saker, jag kan på min XP-M med radeon 9100 utan problem med inga framedrops köra 1080p .ts matrixklippet som visst bara är på 14Mbit/s. ftp://dvdcenter.hu/HDTV/MatrixReloaded_HDTV_1080p_multi_HDL-S...

För att flika in med en kul anekdot; jag uppmärksammade att där var dubbla audiospår inbakade i Matrix-klippet. Nyfiket pillade jag på ljudinställningarna, varpå Laurence Fishburne började tala flytande Tyska med en mjäkig, generisk, Gestapoaccent. Hilarity ensues, kort och gott.

Inga framedrops här för övrigt. Helt sanslöst bildkvalitet i klippet!

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing