3D-tråd (visa era bilder här)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Fina bilder :), vilket program använder du?

3ds Max. Renderat med mental ray.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Försökte mig på lite rundade former idag, resultatet blev en pall. Blev väll hyffsad, skulle behöva ändra lite småsaker men orkar inte rendera om bilden. Nu lät jag den stå på i 1,5h, skulle behövts kanske 1h till så den inte är lika brusig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Försökte mig på lite rundade former idag, resultatet blev en pall. Blev väll hyffsad, skulle behöva ändra lite småsaker men orkar inte rendera om bilden. Nu lät jag den stå på i 1,5h, skulle behövts kanske 1h till så den inte är lika brusig.

http://img83.imageshack.us/img83/5371/stolmediumzr8.jpg

1.5h för den där? Du bör nog lära dig lite mer om rendering Vilket program/renderare använder du?

Permalänk
Medlem

jag är skitdålig på 3D... tror jag har för lite tålamod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
1.5h för den där? Du bör nog lära dig lite mer om rendering Vilket program/renderare använder du?

Renderar i Maxwell Render. Renderingstiderna är väldigt långa. En snubbe som gjorde den här bilden: http://img83.imageshack.us/img83/3228/cam2finaldt7.jpg lät den stå på i 48h, och den är fortfarande lite brusig. Det finns andra renderings program som arbetar mycket snabbare, tex artlantis arbetar säkert 10ggr snabbare, men man får knappast lika realistiska bilder.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att testa en renderingsfunktion i en väldigt simpel miljö, t.ex. en kub inne i en annan kub (eller en box i ett rum så att säga), för att se hur skuggor osv kommer att bete sig. Syns det ingen skillnad, så använd inte funktionen som gör att det tar en halvtimme extra.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Har jobbat med en bil som jag byggt på ett tag nu. Det jobbiga är att få lacken o skuggor att se realistiska ut.
Använder vray för att rendera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bojje2k
Har jobbat med en bil som jag byggt på ett tag nu. Det jobbiga är att få lacken o skuggor att se realistiska ut.
Använder vray för att rendera.
http://aapb.aa.funpic.org/hemmabygge.jpg

Hur kan du förstöra en så fin bil med den j*vla lens flare:en!!??

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Hur kan du förstöra en så fin bil med den j*vla lens flare:en!!??

Smaken är som baken vet du väll.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Renderar i Maxwell Render. Renderingstiderna är väldigt långa. En snubbe som gjorde den här bilden: http://img83.imageshack.us/img83/3228/cam2finaldt7.jpg lät den stå på i 48h, och den är fortfarande lite brusig. Det finns andra renderings program som arbetar mycket snabbare, tex artlantis arbetar säkert 10ggr snabbare, men man får knappast lika realistiska bilder.

en rendering kan ta hur lång tid som helst, frågan är om det finns skäl för det. Din rendering hade kunnat se bättre ut med mkt kortare tid, antar att du har nå global illumination eller nått i din bild, som drar ut på tiden, men den effekten syns inte alls och därför har du slösat tid. Ska du låta en rendering ta evigheter ska du få ut nått av det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
en rendering kan ta hur lång tid som helst, frågan är om det finns skäl för det. Din rendering hade kunnat se bättre ut med mkt kortare tid, antar att du har nå global illumination eller nått i din bild, som drar ut på tiden, men den effekten syns inte alls och därför har du slösat tid. Ska du låta en rendering ta evigheter ska du få ut nått av det

Ja jag hade aktiverat "physical sky" antar att det är samma sak som global illumination. Själva rummet som pallen står i är bara av 2 väggar och tak. Hela taket satte jag som en ljuskälla, men det blev inte bra, så istället för att behöva öppna modellering programet och sätta in fler objekt som ljuskällor så använde jag physical sky istället. Var antagligen därför det tog lång tid eftersom den då behövde rendera ljuset på utsidan av rummet. Så du har rätt, jag hade säkert kunna halvera renderingstiden och fått allt mycket snyggare om jag inte varit så lat och okunnig :), och som du sa, jag behöver lära mig mer om rendering, jag håller precis på att lära mig progammet, och sen den där bilden har jag lärt mig en massa nya saker.

Blir bara lite irriterad på din spydiga kommentar som du skrev innan, istället för att bara säga att jag är en idiot kunde du även sagt hur jag kunde blir bättre, så jag inte behöver vara en idiot längre Lite konstruktiv kritik kanske du har hört talas om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bojje2k
Har jobbat med en bil som jag byggt på ett tag nu. Det jobbiga är att få lacken o skuggor att se realistiska ut.
Använder vray för att rendera.
http://aapb.aa.funpic.org/hemmabygge.jpg

Säger mer eller mindre som "save", dvs att du inte bör ha med det intensiva ljuset samt "linsringen" du har. Detta är såklart bara Min åsikt.

Om du tänkt dig att ha kvar ljuset som du har det så vill jag råda dig till att titta över skuggorna än en gång, då de går i fel riktningar i jämförelse med ljuset. Antar jag?

Ut över detta. En Grymt fin bil har du konstruerat! Riktigt bra jobbat.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen

Blir bara lite irriterad på din spydiga kommentar som du skrev innan, istället för att bara säga att jag är en idiot kunde du även sagt hur jag kunde blir bättre, så jag inte behöver vara en idiot längre Lite konstruktiv kritik kanske du har hört talas om?

Var inte alls menat som spydigt, sa inget specifikt eftersom du nog behöver lära dig lite mer om allt.
Tycker du det är skoj med ljussättning/rendering så gör väldigt enkla scener (framförallt utan texturer) och sätt dig o lek.. lär dig gärna att göra sjyssta bilder i enklare renderare, med bara vanliga spotlights (3 point lightning kan du googla på om du är intresserad).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bojje2k
Har jobbat med en bil som jag byggt på ett tag nu. Det jobbiga är att få lacken o skuggor att se realistiska ut.
Använder vray för att rendera.
http://aapb.aa.funpic.org/hemmabygge.jpg

Väldigt snyggt modellerat. Dock är det ju extremt svårt att få en realistisk utomhusscen, och är det realism du är ute efter så tycker jag att du ska placera bilden i någon typ av studioscen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där med lensen tycker jag oxå förstör en del men jag har som sagt använt vray och jag ville bara prova hur vrays lens flare såg ut. Jag har tänkt att göra ett slags garage att ha bilen i så bakgrund/gräs ska bort inom snart framtid.

Edit:
Jag tog bort den nu, håller helt o hållet med på att det blev mycket bättre....

Högerklicka o ta visa bild så blir den inte lika pixlig eftersom swec skalar ner den automatiskt

Permalänk
Medlem

Bojje2k: ser helt klart bättre ut du kan ju alltid testa o gå ut o fota en gata o sen försöka passa in bilden där

leker lite med en cola flarra jag.. mest för att testa lite ljussättning och rendering.. så långt ifrån klar:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Bojje2k: ser helt klart bättre ut du kan ju alltid testa o gå ut o fota en gata o sen försöka passa in bilden där

leker lite med en cola flarra jag.. mest för att testa lite ljussättning och rendering.. så långt ifrån klar:
http://www.pixel-illusion.com/wipgallery/flarra1.jpg

'
Snygg som fan, mycket imponerad att du har lyckats med så bra material till flaskan.
Ska nog prova o fota gatan utanför mig o fixa in bilen på ngt snyggt sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
leker lite med en cola flarra jag.. mest för att testa lite ljussättning och rendering.. så långt ifrån klar:
http://www.pixel-illusion.com/wipgallery/flarra1.jpg

Snyggt, både modellen och texturen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
en rendering kan ta hur lång tid som helst, frågan är om det finns skäl för det. Din rendering hade kunnat se bättre ut med mkt kortare tid, antar att du har nå global illumination eller nått i din bild, som drar ut på tiden, men den effekten syns inte alls och därför har du slösat tid. Ska du låta en rendering ta evigheter ska du få ut nått av det

Du verkar inte riktigt veta hur maxwell funkar.

Allt i maxwell tar låååång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jawo
Du verkar inte riktigt veta hur maxwell funkar.

Allt i maxwell tar låååång tid.

har aldrig testat maxwell, men om resultatet blir sämre än vad det kunnat blivit med max inbyggda renderare eller så, så är det väl dumt att använda maxwell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
har aldrig testat maxwell, men om resultatet blir sämre än vad det kunnat blivit med max inbyggda renderare eller så, så är det väl dumt att använda maxwell?

Av vad jag förstår så är det dumt att använda Maxwell för många vanliga tillämpningar, eftersom man ofta inte behöver den "extraordinära" realism man kan få ut med den, om man verkligen kan använda den, samt om man låter den hållas i dagar.

Bilden som Happen visade, den med pallen, är ett typexempel. Man kan uppnå samma resultat, och naturligtvis även mycket, mycket bättre, t.o.m. med Max's egna Scanline-renderare, på bara en bråkdel av tiden.

På den amatörnivå som de flesta av oss befinner sig på är det knappast renderarna som sätter gränserna för hur snygga bilderna blir.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Av vad jag förstår så är det dumt att använda Maxwell för många vanliga tillämpningar, eftersom man ofta inte behöver den "extraordinära" realism man kan få ut med den, om man verkligen kan använda den, samt om man låter den hållas i dagar.

Bilden som Happen visade, den med pallen, är ett typexempel. Man kan uppnå samma resultat, och naturligtvis även mycket, mycket bättre, t.o.m. med Max's egna Scanline-renderare, på bara en bråkdel av tiden.

På den amatörnivå som de flesta av oss befinner sig på är det knappast renderarna som sätter gränserna för hur snygga bilderna blir.

Visst är det så, när man ska rendera simpla moddeleringar är inte Maxwell det bästa valet. När jag skulle välja renderare till mina Sketchup moddeleringar valde jag maxwell eftersom jag tyckte bilderna blev bäst med det och de flesta andra använder det, så det finns bra support. Inom en månad tror jag att jag kommer kunna använda Maxwell fullt ut, och då är det objekt med mycket detaljer som ska renderas. Jag tycker det är bättre att välja en komplex renderare från början och använda den hela tiden, än börja med en enkel renderare i början och sedan byta till mer avancerade renderare med tiden. Jag vet inte hur avancerad Maxwell är jämfört med andra renderare, men jag tycker att det går snabbt att lära sig funktionerna. En stor nackdel är dock manualen, den är alldeles för undermålig. Många gånger har jag behövt göra upp mot 10 renderingar av samma objekt för att se hur en viss funktion fungerar istället för att man bara kunde skrivit det i manualen.

Just nu håller jag på att rendera ett kök, och tycker resultatet är väldigt bra om man tar hänsyn på att jag bara använt programmet några dagar. Köket är bara kanske 70% klart men jag renderar det ändå för få en uppfattning om hur det kommer se ut. Jag är nog klart med hela köket imorrn, och då kanske jag lägger upp en bild om jag hunnit rendera det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
och de flesta andra använder det

Jag tror att du har helt, helt fel. Jag har under en längre tid läst på bl.a. Animate.se, där det hänger väldigt duktigt folk, många av dom jobbar professionellt med 3ds Max och 3d överhuvudtaget, och den allra vanligaste renderaren verkar vara vray, fäljt av Brazil och mental ray. Förstår inte riktigt var du har fått det intrycket av.

Jag är ju också en nybörjare, och är långt ifrån tillräckligt erfaren för att kunna dra egna personliga slutsatser om de olika renderarnas kvalitet, men de intryck jag får är att Maxwell används ganska försiktigt, just p.g.a. renderingstiderna. Den må vara mer matematiskt korrekt eller whatever, men jag har inte sett någon rendering gjort med Maxwell som inte har sin motsvarighet (kvalitetsmässigt) med någon annan renderare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tror att du har helt, helt fel. Jag har under en längre tid läst på bl.a. Animate.se, där det hänger väldigt duktigt folk, många av dom jobbar professionellt med 3ds Max och 3d överhuvudtaget, och den allra vanligaste renderaren verkar vara vray, fäljt av Brazil och mental ray. Förstår inte riktigt var du har fått det intrycket av.

Jag är ju också en nybörjare, och är långt ifrån tillräckligt erfaren för att kunna dra egna personliga slutsatser om de olika renderarnas kvalitet, men de intryck jag får är att Maxwell används ganska försiktigt, just p.g.a. renderingstiderna. Den må vara mer matematiskt korrekt eller whatever, men jag har inte sett någon rendering gjort med Maxwell som inte har sin motsvarighet (kvalitetsmässigt) med någon annan renderare.

När jag sa att de flesta andra använder det syftade jag på Sketchup användare, jag skulle varit mer tydlig på det. På Sketchups forum är det i princip 2 renderare som används, Maxwell och Artlantis. Anledningen till det är troligtvis kompabiliteten mellan moddelering och rendering. Jag tror inte v-ray,mental ray eller brazil ens har stöd för Sketchup. Efter lite googling såg jag att det kom en betaplugin för ett år sen till vray, men verkar inte ha blivit något mer utav det. Så jag har alltså 2 val att välja mellan, Artlantis eller Maxwell, valet blev Maxwell, pågrund av att kvaliten blir mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Tar bört för att jag precis som scsi missuppfattade Happen >_<
For the record tror jag Mentalray är vanligast inom reklam och liknande i Sverige

Hursomhelst så är här en uppdatering på min cocacolabild, troligtvis rätt slutgiltig, kanske sätter flarran i nån annan miljö eller så dock..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
När jag sa att de flesta andra använder det syftade jag på Sketchup användare, jag skulle varit mer tydlig på det. På Sketchups forum är det i princip 2 renderare som används, Maxwell och Artlantis. Anledningen till det är troligtvis kompabiliteten mellan moddelering och rendering. Jag tror inte v-ray,mental ray eller brazil ens har stöd för Sketchup. Efter lite googling såg jag att det kom en betaplugin för ett år sen till vray, men verkar inte ha blivit något mer utav det. Så jag har alltså 2 val att välja mellan, Artlantis eller Maxwell, valet blev Maxwell, pågrund av att kvaliten blir mycket bättre.

Av någon underlig anledning så antog jag att du använde 3ds Max till rendering. Ber om ursäkt.
Läste för ett tag sedan att Maxwell följer med Sketchup. Utöver det vet jag inget mer om programmet i sig.

Edit: Snyggt endorphin!
Blir sugen på att göra en colaflaska själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Edit: Snyggt endorphin!
Blir sugen på att göra en colaflaska själv.

Tack, men gör inte det, iomed att den är 5 sidad längst ner och 10 sidad resten.. förutom mitten och toppen som ska vara helt runt.. ett helvete med topologin kan jag säga

Permalänk
Medlem

Hehe, nu måste jag ju verkligen testa... Skulle du vilja dela med dig av klistermärket? Den enda flaskan jag har hemma saknar den. =/

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Eh fan, tråden är i liv! vackra bilder ni postar iaf, fortsätt så.

Visa signatur

Intel C2D E6600 @ 2.4ghz, 2048MB RAM, Geforce 8800GTS 640mb.