Permalänk
Medlem

Ikea Hylla

Samma princip som den Lack hyllan som finns här på sweclockers men byggd på ett helt annat sätt. inkl. Nätagg och standardkomponenter finns innuti lådan. Plus lite udda design.

http://www.nyteknik.se/art/43700

Permalänk

han som byggt föregående "LACK" datorer eller har grabbarna snott åt sig äran för idén?

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Fan vad lågt att försöka sno åt sig äran. Det var ju inte de som kom på det.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

iofs har ju inte han patent på idén, men man kan ju nämna att min fick inspiration från ett bygge man såg på nätet..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk

men detta är riktigt lågt, han har ju inte patent på de, men lack datorn var ju en riktig succé, fy fan

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

har en sådan hylla, har själv tänkt tanken, men iom. att jag inte är världens händigaste så var det lika bra att lämna ideén på skrivbordet

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är att den första modell av lack datorn är byggd på epia kort å slimline dvd/cd. Denna är byggd helt på ett annat sätt, vanlig dvd och inbyggt moderkort. Inspirationen finns men den det kvittar vad det är för uppfinningar så finns det alltid nån som gjort nåt liknande. Du kan inte få patent för nåt sånt här.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara intressant att se insidan av skapelsen, så man får en uppfattning om hur tight det är.

Permalänk

Vadå, det är inte "ekoman"?
Men oj, det var fan lågare än Glocalnet...

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

lycka till o få in "vätskekylning" i den, inte heller en "värsting dator"
ballistic, har för mig att man får se insidan i orginalets lack dator..
heter det inte "lägre" tomburken :p?
sen nyteknik verkar bara komma med gamla saker.. eller inte direkt gamla kanske, men ingenting speciellt iaf.. som t.ex. den där pedofilen som hade byggt in sin dator i en stereo, han vart kallad ett "tekniskt geni" L.O.L ;p

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
lycka till o få in "vätskekylning" i den, inte heller en "värsting dator"
ballistic, har för mig att man får se insidan i orginalets lack dator..

Jo, originalet har jag sett, men den här skulle ju ha andra delar. Alltid kul att se hur folk har löst saker och ting.

Permalänk
Medlem

ne, tror inte det är ngt som skiljer sig.. en vanlig cd-rom är ca. 42mm, lack hyllan är 40mm.. skulle med säkerhet kunna säga att det är epia mobo i den också.. totalt rip off skulle jag säga.. det är ju nästan som att köpa ett sunbeam chassi o stoppa i lite slangar o ta åt sig äran för orac3 eller ngt.. (ok, lite sarkasm )

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, personligen tycker jag nog inte att det kan vara så svårt att få plats med delarna, men eftersom SpeedCat säger att den är byggd på ett helt annat sätt än originalet så kan det vara intressant att se skillnaderna.

Permalänk
Medlem

mjo, om det nu är som han säger, att det inte är samma hårdvara..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på att de har "snott" idén. Visst är det ju högst troligt att de har, men det spelar ingen roll.
Ingen KAN få patent på ett sådant bygge. För det är IKEA som äger patentet vad gäller LACK!

Nog sagt om det. Personligen Älskar jag alla LACK-byggen för idén är riktigt bra. Fram ur era hålor och bygg mera lack

Visa signatur

Fight crime, shoot back!
-----------------------------------------------------------------------------
Shuttle AV49N | Celeron 2,5 | Radeon 9200 | Seagate 40Gb | Maxtor 200Gb | RAM 1024 | Håller på med nytt bygge!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timynator
Jag förstår inte varför ni hänger upp er på att de har "snott" idén. Visst är det ju högst troligt att de har, men det spelar ingen roll.
Ingen KAN få patent på ett sådant bygge. För det är IKEA som äger patentet vad gäller LACK!

Nog sagt om det. Personligen Älskar jag alla LACK-byggen för idén är riktigt bra. Fram ur era hålor och bygg mera lack

Tycker precis som dig! Ännu roligare att någon utvecklar lack hyllan viadre tycker jag! Denna är ju bäst hittills!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timynator
Jag förstår inte varför ni hänger upp er på att de har "snott" idén. Visst är det ju högst troligt att de har, men det spelar ingen roll.
Ingen KAN få patent på ett sådant bygge. För det är IKEA som äger patentet vad gäller LACK!

Nog sagt om det. Personligen Älskar jag alla LACK-byggen för idén är riktigt bra. Fram ur era hålor och bygg mera lack

Det vi menar är att dom får publiciteten för att dom gjorde (bra att dom gjorde de) en grej som en annan kille kom på, kul att folk moddar, men inte lika kul att fel personer får publiciteten.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

nån som har en länk til den gamla?

Visa signatur

P4 Prescott S478 3.2 @3.84MHz | Asus P4P800-E DLX | 2X512MB Infineon pc3200 | Maxtor 120GB | Radeon9200SE | Radeon7000 | 2X fujitsu-siemens MCM21T2

Permalänk
Medlem

Dem får ju publiciteten för det dem gjore, om nu nyteknik nappa på va dem såg, vad jag vet på en utsällning som deras skola hade kan ju inte dem hjälpa att nyteknik gjore ett reportage om dem. Deras hylla är ju dessutom inte som förgångarna!

Det är ju såhär med allt, det var mycket möjligt någon som gjorde/hade lack idén innan den kom ut på sweclockers också. Vem vet.

Permalänk

Så jävla LÅGT!

Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem

Undrar om man får in en XBOX i en sån hylla. Dags att ta fram verktygslådan igen.

Permalänk
Medlem

Mailbomba Ny Teknik med att "Lack"-datorn fanns redan i början på 2004 & bifoga länken till galleriet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Många er verkar ju inte förstå att denna är annorlunda än den andra lack hyllan. Förstår inte er som inte låter nånting utvecklas, den ända aspekten som de finns en likhet emellan är att den är just i en lack hyla, men den första versionen har långt ifrån samma prestanda, inget nätagg, inget plexi och pga detta borde den vara uppbyggd på ett helt annat sätt än den nyaste ikea hyllan.

Permalänk
Medlem

they have stolen teh swec idé and got publicity 4 it! spam da bastards!!! (who will help me do it? i dont have a goddamn clue how to! )

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jävligt fjantigt av några av er.. :/

Permalänk
Medlem

Vadå fjantigt? Att försöka få upp Ny tekniks ögon för swecs galleri samt att grundidén att montera in en dator i en Lackhylla är gammalt numera?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det é ju inte att dom snott idén som är det "dåliga"... det är att dom inte ger orginalet någon cred som jag oxå kan tycka är lite dåligt.

"snor" man en idé och utvecklar den så är det ju jättebra i alla lägen, men jag tycker nog att ett litet tack till orginalet hade varit på sin plats. särskillt då det är så uppenbart att dom har fått i princip all sin inspiration från det.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedCat
Många er verkar ju inte förstå att denna är annorlunda än den andra lack hyllan. Förstår inte er som inte låter nånting utvecklas, den ända aspekten som de finns en likhet emellan är att den är just i en lack hyla, men den första versionen har långt ifrån samma prestanda, inget nätagg, inget plexi och pga detta borde den vara uppbyggd på ett helt annat sätt än den nyaste ikea hyllan.

Du verkar inte fatta att det står: "Datorn har de byggt som ett projektarbete och de har fått mycket uppmärksamhet för sin kreativa lösning." texten är saxad från deras hemsida. Haha kreativa bytt lite delar ffs. De kunde ju iaf skrivit att det fått idén eller inspirationen av en snubbe på nätet.

Visa signatur

(1)| Amd Xp 2000+ | Msi KT3 Ultra | 768mb Pc-2700 | 2.3Tb@15 Ide Hdd | GainWard Fx5600 Ultra |
(2)| Amd 64 3200+ | Msi K8N Neo4-SLI | 1024Mb Pc-3200 Dual Channel | 9Gb@1 Scsi Hdd | 80Gb@1 Ide Hdd | Xfx 7800Gt |

Permalänk
Medlem

Det finns ju en liten chans att dem inte känner till några andra Lack datorer och då har de ju kommit på idén helt själv. Inte alla datorintresserade människor hänger här på Swec.