Permalänk
Medlem

PCI-raser

Är som så att jag ska bygga en liten filserver baserad på ett itx-kort.
Då jag ska ha den till för att lagra data på så har jag tänkt mig köra ett 1000MBit/s pci-nätverkskort och sedan även fixa framtida plats för ett kontrollerkort så man får extra plats för diskar

Saken är ju då att jag behöver en PCI-raiser med 2st platser. Sedan så är ju raisers nästan alltid vända bort ifrån moderkortet, men jag kommer inte ha plats för det så måste ha en vänd inåt..

Hittade denna pci-raiser på komplett som verkar vara samma som denna.

Kollar man på bilden så ser det ju ut som att man borde kunna vända kortet "bak-o-fram" och på så sätt få det åt andra hållet..Då kommer ju dock själva slot:en till pci-korten åt fel håll, men om man då kör med kort som exempelvis detta så borde man väl kunna vända det åt andra hållet igen?

Hoppas ni förstår vad jag menar med min lite luddiga text ^^

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Varför ha riser till en filserver ? Om du vill ha många diskar blir det ju ett ganska stort chassi ändå... Heller har du tänkt ut det på nått annat smart sätt ?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Att han behöver en riser beror väl på att ITX-kortet bara har en PCI-slot?

Skulle knappast tro att det går att vända kortet bakochfram och få det att funka. Är inte den extra lilla biten av kontakten typ för 64-bitars PCI eller nåt sånt? Hursomhelst blandas ju alla pinnarna på kontakten om helt om du vänder den, så det lär inte funka om kortet inte är gjort för att vändas på det hållet.

Vet inte om du tänkt dig att vända först risern bak-och-fram och sen korten bak-och-fram i risern, och att detta skulle ta ut vartannat så att kortet är rätt kopplat till moderkortet elektriskt, men risken är nog stor att det inte funkar ändå pga. att där sitter komponenter på kortet, att vissa stift kanske är sammankopplade eller att vissa stift kastas om mellan de olika PCI-slotsen. Är det bara en rak koppling och PCI-bussen ser likadan ut bakochfram som på rätt håll så skulle det kunna funka, men sannolikheten är nog rätt stor för att inte risern är så enkelt uppbyggd, speciellt som den ju delar upp en slot till två.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju det jag tänkt på också, ville bara höra
Får väl jaga en raiser som är vänt inåt moderkortet med ett par slots då... (om någon har kan ni kontakta mig )

Erkaa^: ska göra ett litet fyrkantigt chassi med diskarna på höjden över moderkort och nätagg, så de sitter på en rad på höjden....varför ha ett "vanligt" server-chassi?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Det det finns raisers med kabel..dock vet jag ej om nån av dom har dubbla kontakter

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Det det finns raisers med kabel..dock vet jag ej om nån av dom har dubbla kontakter

I så fall kan man ju bara koppla två stycken i varandra... När du väl har kabeln kan du väl bara koppla in en riser till som du sen kan vrida hur du vill.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Men behöver inga med kabel, räcker med att det är ett kort som vänder pci-korten inåt mobot..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Ja men var det inte det som var problemet? Att du inte får tag på någon sådan?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

vill inte behöva beställa från nåt annat land, så tänkte om det funkade..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Om du har lust att vänta till efter jul så kan jag kontakta dig och säga om det funkar eller inte funkar. om du orkar dårå. (beställer prylarna så fort som möjligt efter den 24:e)

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

ska du testa det lite fulare sättet som jag tänkte på?

Det är ju om du vågar, vill inte att du sla pajja saker i onödan.. Får helt enkelt leta upp en rasier som är som jag vill ha den

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal riser med 3pcislots på, den är vänd innåt, dock är det massa annat kraffs på den då den tillhör en dator jag nog tänker behålla. Men snacka med Hinken här på forumet, han jag köpte datorn av. Han kanske har någon sån kvar?

PM

Permalänk
Medlem

snackat med honom. Raisern han har vänder iaf pinouten, men ändå åt fel håll

Funderar på ett kort som fanns på linitx.com som var med kabel, då skulle man ju kunna vända den lite som man vill
Tyvärr så verkar inte sidan funka för tillfället så kan inte skicka löänk...

EDIT: var denna jag tänkte på:
http://linitx.com/product_info.php?cPath=26_122&products_id=4...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

fortfarande åt fel håll....

Känns verkligen som att det inte finns:(
Men känns ändå som att borde göra det...

EDIT: frågan är om man skulle köra med en förlängare likd denna:
http://linitx.com/product_info.php?cPath=26_122&products_id=5...

Sedan efter det en vanlig raiser...bet borde väl gå, även om det kommer kosta lite?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower