Permalänk
Medlem

Tjena!

Har en d4396 och körde just 3DMark05. Fick 7380 med bitcomet och HP image zone igång mm. Vad kan man förvänta sig för värden? Körde "run" direkt vid start så jag vet inte exakt parametrarna på Mark:en...

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Skruvis: Jag trodde alla moderkort följde den standarden sen typ 90-talet?
Ungefär samtidigt som dom började med PC99-kontakterna eller vad dom nu heter(alla kontakter fick sina färger)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
Jag känner mig kluven. Är just nu på dreamhack och datorn känns lite småjobbig. Funderar på att köpa "Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX" från datorbutiken.com som är här och säljer. Moderkortet kostar 920kr.

Men frågan är då om detta vore ett bra val till en 4296'a? Visserligen SLI men detta är det enda pci-e kortet som finns kvar.

Konstigt nog så har vi inte hört någonting alls om reperation eller sådant, trots att farsan jobbar på ica och den är köpt via mercor. Har testat att ringa men suporten kände inte till att någon lösning fanns. :S
Iallafall, om vi snart skulle få datorn lagad så ljudbuggen försvinner, skulle ni ändå rekomendera att byta moderkort?

Och ni som jobbar på ica, vet ni vad avtalet säger om att byta moderkort? Om jag själv fick välja skulle jag köpt nytt moderkort för länge sen. Dock är det inte min dator och farsan vill av någon anledning inte att jag ska byta några komponenter...

Har en "Asus A8N5X, nForce4, Socket-939, GbLAN ATX, S-ATA, Raid, Ljud, PCI-Ex16" på väg hem, kostar bara 699kr på komplett.se

Shit, är det skilnad på PCI-Ex och PCI-E?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

x symboliserar gånger dvs x16. Det är fortfarande PCI-E. PCI-E x16 är alla grafikkort(fysiskt även om dom bara går i 8x med SLI men det behöver vi nog inte gå in på nu )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
Skruvis: Jag trodde alla moderkort följde den standarden sen typ 90-talet?
Ungefär samtidigt som dom började med PC99-kontakterna eller vad dom nu heter(alla kontakter fick sina färger)

Nope, t.ex. mitt A8N32 följer inte den standarden, men vad jag vet så följer t.ex. Asrock Dualsata2 samt MSI K8N den.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
x symboliserar gånger dvs x16. Det är fortfarande PCI-E. PCI-E x16 är alla grafikkort(fysiskt även om dom bara går i 8x med SLI men det behöver vi nog inte gå in på nu )

Kom på det med efter en stund, bara någon som tolkat fel när dom skrivit.

Men det roliga är när jag sökte på google så är det inte så lite folk som skriver fel... typ x:et är med i produkt beskrivningen fast utan nuffran 16

Dock så blev jag lite skraj att det skulle vara helt annan sockel än PCI-E, vill ju inte få fel moderkort

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

oblivion

Är det någon mer än mig som har problem med oblivion med eran nya ersättningsdator? Får det klassiska felet att "oblivion har stött på ett problem och måste avslutas" På 4196an gick det kanon o hängde sig aldrig. Men på 4496an som jag har nu med Intel Pentium D 940 och 7900gtx och xfi kortet fungerar de inte alls bra... kan spela som mest cirka 5minuter innan problemet kommer upp.. någon mer än jag som har detta problemet? eller till och med vet vad som kan vara fel..? tror jag har de senaste drivrutinerna på allt och har provat o ändra grafik inställningar osv.

//micke

Permalänk
Medlem

Har liknande problem som dig beatruff.

Enda sättet jag fått pc'n att funka är att köra orginal drivarna, dvs 83.91.

Fps'en är skandal men det går att spela utan hängninar och programfel.

fattar inte vad som är fel.

3dmark resultat är normala.
10300p med dator 3. jag hajjar noll.

Textur fel får jag hela tiden också. fel färger på texturer och kommer in lite konstiga färgluttar här och där.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Har liknande problem som dig beatruff.

Enda sättet jag fått pc'n att funka är att köra orginal drivarna, dvs 83.91.

Fps'en är skandal men det går att spela utan hängninar och programfel.

fattar inte vad som är fel.

3dmark resultat är normala.
10300p med dator 3. jag hajjar noll.

Textur fel får jag hela tiden också. fel färger på texturer och kommer in lite konstiga färgluttar här och där.

hur får man fram fps på oblivion?

Permalänk

fasiken asså, inte fått tillbaka min dator ännu, dom va och hämtade burken den 8/6 och idag är den 20/6. 12dar inkl helg så lång tid ska de fan inte ta.....
Ville ju ha den nu innan midsommar, när man fixat ett nytt Lian Li chassi och allt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Aj aj aj

Ingen annan som fått tillbaka sin dator och kan rapportera om hur den funkar och hur det gick? Min funkar då klockrent fortfarande

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Ytterligare en dag har gått och idag ringde jag supporten för att höra vart datan va. Jodå den vart klar idag och jag fick ett kollinummer. Sen sa han allt dom gjort med datorn och de va följande. Bytt moderkort + cpu + minnen + bios + nätaggregat + ljudkort + lite kablar & slutligen hade dom lagt in xp recovery eftersom jag hade tagit bort partitionerna på båda diskarna :D...Så nu är de bara att vänta på att posten ringer om utkörning, de jobbiga är att man sticker till dalarna imorrn så jag hoppas att dom levererar den imorgon senast, annars får man stå ut tills nästa torsdag

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Bytt CPU och moderkort? Till vad?
Inget GF7900gtx?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
Bytt CPU och moderkort? Till vad?
Inget GF7900gtx?

Dom har nog bara bytt cpu & mobo som de satt i innan, alltså en X2 4400+ och nåt msi mobo. De hade ju inte varit fel med ett nytt graffe men det är inget dom bytt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

låter skumt att byta cpu. Nåja. Jag väntar på Pentiumburken men dom verkar inte vilja ha sin skruttburk tillbaka.

Permalänk

Dom säger att dom har bytt cpu, men de märker man när man byter ut fläkten, om de inte är samma stepping vill säga....:(
Och på mobot hade jag ritat på ett chip med en spritpenna så får se om den är borta också

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

4491

Jag fick min Hp4491 i mitten av maj och märkte direkt att fläktarna var mycket högljudda och gick i stort sett hela tiden. En koll med en kollega som fått exakt samma dator visade att hans dator var tyst och att inga fläktar överhuvudtaget gick när han körde sin dator. Min dator startade en fläkt i stort sett direkt vid uppstart, sen gick ett steg till igång efter ett tag och slutligen gick (förmodligen) grafikkortsfläkten igång och då lät det som en mindre hårtork. Och allt detta utan att datorn belastades speciellt (inget spel), den stod i stort sett bara påslagen.

Jag ringde till ATEA-supporten efter ngn vecka och efter diskussioner (där de bl.a. hävdade att denna dator var så kraftfull att det var nog OK att fläktarna gick och var så högljudda) så lyckades jag efter 2-3 veckor få dom att acceptera att det var ngt fel.

Dom kom och hämtade datorn i början av juni (vecka 23). I efterhand så skulle jag nog ha kollat lite mer själv och kanske provat med inställningar i BIOS, fläktstyrning eller t.om. kanske bytt fläktar själv.

Jag ringde efter 2 veckor och kollade hur det gick och supporten visste bara att de väntar på en reservdel. Vilken reservdel det var visste dom inte, dom har spekulerat i moderkort, fläktar mm.

Efter några ytterliagre samtal är läget status quo, supporten vet fortfarande inte vad felet är, vilken reservdel som ska komma, när den förväntas komma....kort sagt dom vet ingenting.
Dom skyller på att de har stora problem med HP som centralstyr alla leveranser vilket gör att allt tar tid...

Nu ska jag ringa igen på fredag och om de fortfarande inte har ngn mer info ska jag ge dom till måndag att ta reda på vad som är felet, vad som behöver bytas och om de inte har ngn rimlig tidpunkt på när datorn är lagad så får dom skicka hit den så fixar jag det själv.

Permalänk

Re: 4491

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzeman text

Jag hoppas att du körde med deras windows, för där är alla drirutiner som styr fläktarna och sånt installerade och sänker fläktarna så fort du inte belastar datorn.
Deras windows funkar kanon men jag lyckas inte få AMD qool'n quiet att funka bra på mitt egna, vet inte riktigt vad jag gör för fel, så där går fläktarna på högvarv hela tiden, använder speedfan för att sänka hastigheten manuellt.

Permalänk

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?lc=sv&cc=se&d...

då jag har en av denna modell som kom med bios 3.33 och efter några hängningar så hittade jag sidan ovan tankade ner 3,47 vilket gjorde att fläktarna tog fart från att varit en helt tyst men antagligen mycket varm burk så gick den nu stabilt men högjudd. Så skaffade ett stycke Zalman
http://www.tomshardware.com/2006/04/25/six_coolers_for_amd_pr...
och en 12 cm chassifläkt visserligen så är chassifläkten lite för stor men går få fast i bakplåten och med nya processorfläkten har jag nu en helt fantastisk tyst grym spelburk

Permalänk
Medlem

Re: Re: 4491

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek
Jag hoppas att du körde med deras windows, för där är alla drirutiner som styr fläktarna och sånt installerade och sänker fläktarna så fort du inte belastar datorn.
Deras windows funkar kanon men jag lyckas inte få AMD qool'n quiet att funka bra på mitt egna, vet inte riktigt vad jag gör för fel, så där går fläktarna på högvarv hela tiden, använder speedfan för att sänka hastigheten manuellt.

Jodå, jag har bara kört datorn exakt som den kom...och detsamma har min kollega vars fläktar är helt tysta. Så det Windows som var installerat i min dator fungerade inte vad beträffar att hålla hastigheten på fläktarna nere...

Det dumma var ju att jag kollade inte ngt själv innan jag felanmälde...jag hittade denna tråd på Sweclockers efter att de hämtat burken. Jag skulle väl ha gjort lite försök själv...öppnat och kollat exakt vilka fläktar som väsnades, kollat tempen på CPU mm, och kanske försökt hitta några inställningar som styrde fläktarna. Men som sagt, jag gjorde inte det. Nåväl, jag får se vad som händer i morgon när jag ringer supporten igen....
det kanske blir så att jag får bekosta ngn Zalman-grej själv till slut.

Permalänk

Fördelen med Zalman fläkten är att den drar luften nerifrån uppåt mot nätagget så grafikkortet får friskare luft vilket möjliggör klockning av 7800 kortet. som det är nu inget större behov av detta då BF2 går med max på rubbet stabit med 100fps. Men helt säkert kommer det komma tyngre saker framöver.
sen låter zalman fläkten inget jämfört med den lilla jäveln som satt standard mest av anledningen att en stor fläkt inte kommer upp i samma vansinniga varvtal det är mer luftströmmandet man hör än fläktbladens tjut

fördelen med den större chassifläkten är den drar redan vid låga varv ur lådan så den fördröjer tidpunkten för den första höjningen av varvtalet

En intressant grej en kompis har exakt samma burk fick datorerna levererade samma dag och sitter i ett litet rum med flera andra datorer där värmen lätt ligger mot 30 grader. Och har ej haft några hängning omstarts problem så han kör fortfarande med den tysta bios där fläktarna inte någonsin varvar upp.

Permalänk
Medlem

Fick P4 burken idag. Det första jag gjorde var givetvis att öppna den och slita ur alla onödiga kort. Fick en smärre chock när jag såg cpu-kylaren. Stor passiv kylare.
Sedan har dom kört på två stycken 1gb stickor istället för fyra stycken 512mb som det var på X2 burken. Smart drag.
Hårddiskarna är utbytta mot WD. Nu vet jag inte om det är så mycket bättre än vad Maxtordiskarna var som var i förra...
Dock är jag inte direkt tillfreds med moderkortet. Den hänger sig i bios när jag kör en reboot.
Så det får bli ett nytt moderkort till den här burken oxå. Sen åker Cheetah-diskarna in

Permalänk

Fick tillbaka min burk idag efter många dagar. Dom hade bytt en hel del grejer som mobo,cpu,minne & ljudkort. Allt fungera klockrent när jag startade upp den. Sen ville jag ju testa om den klarade 2st super pi 32mb samtidigt och här är resultatet.

Är detta nåt man kanske ska ringa supporten om, kan inte fler som har 4196 modellen köra dubbla super pi för at se om ni får samma resultat.

EDIT: Har bios 3.48 nu och varje gång jag startar om burken får jag upp nåt meddelande om att cpu fan failed press F2 to continue. Hittar inget i biosen om att stänga av nånting. Fler med samma prob?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

det går köra 2st super pi 32mb med inte från samma map du får fixa 2 "super pi "

Permalänk

Nu får jag inte igång ljudet. Fick ju ett X-Fi ljudkort nu, inga konflikter eller nåt annat fel i enhetshanteraren. Har dragit hem nya drivrutiner, men inget ljud. Har testat med både hörlurar & högtalarna. Vad kan vara fel, måste jag ha nån sladd inkopplad på kortet för att de ska funka eller?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Har du ström till x-fi kortet?

Permalänk
Medlem

vad gör ni med datan, jag har en precis likadan data. Det finns verkligen inget att klaga på.

Visa signatur

OiDA

Permalänk
Medlem

Kolla så att det är inställt på att använda just x-fi kortet oxå. Det inbyggda kanske är aktiverat och är förvalt istället...

Permalänk

Har prövat både auto & disable på de integrerade ljudkortet & allt ställt på X-fi i windows, men ändå inget ljud. Sen har jag fortfarande problemet vid uppstart utav datorn att den säger till om cpu fläkten och att jag måste trycka på F2 för att komma vidare. Men förutom de funkar ju datorn klockrent.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Det är alltså Amd moderkortet? Har tyvärr ingen lösning på det. Låter som moderkortet inte får någon signal från fläkten.
Jag gillar verkligen inte moderkorten hp skickar med. Jag har redan beställt ett nytt moderkort till Intelburken som jag fick i torsdags.