Permalänk
Medlem

Felsökning: dator som inte startar!

Hej,,

Jag har lite problem med min dator som inte vill starta upp efter att jag öppnat den.

Såhär är händelseförloppet: Jag öppnar datorn för att rensa fläktarna och kolla vad det är för märke på mina minne. Sagt som gjort, jag plockar ur CPU och grafikkortet och rensar fläktarna, kopplar tillbaka allting som vanligt.

När jag startar datorn så går inte skärmen igång, den står i "standby"-läge hela tiden... datorn går igång men den laddar inte mer än ett par sekunder, sen står den där utan att göra något.

Jag har försökt felsöka den så gott det går med att byta grafikkort, byta kabel till grafikkortet. Plockat ut hårddisk efter hårddisk... men till ingen nytta, skärmen är fortfarande svart.

Jag har haft detta problemet tidigare på andra datorer och det har bara varit att rensa CMOS, men det hjälpte inte här ett smack.

Hoppas någon där ute kan hjälpa till.... fler hjärnor tänker bättre än en (får jag hoppas :Z ).

Tack på förhand
typh00n
comp specs: 19" TFT, GeForce FX5900Ultra, 3HDD+1CD, ljudkort och kontrollerkort till usb/firewire kort...

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Gäst

Hur ligger det i Biosmenyn?
Ligger det rätt under alla menyer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Hur ligger det i Biosmenyn?
Ligger det rätt under alla menyer?

Att komma in i bios har varit mitt minsta problem, då skärmen är svart.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Om du kör 2x512 minnen kan du ju testa att ta ut dom och testa dom var för sig. Om inget händer kan du ju försöka få fingrarna på en annan sticka

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Gäst

Förmodade att du hade redan provat med en annan skärm för just kontroll i Biosmenyn.

Kika under felsökmenyn som är väl skrivet av den gode Ove
Det står alltid något matnyttigt och välinfomerade tips.Det kanske kan står något om ditt problem.

Länk/tips/felsök/med mera