Permalänk
Medlem

Nu pratar ni i förkortningar jag inte kan.

NIS + NFS/sNFS/samba bör väl kunna ge samma inställningar/userdir oberoende vilken maskin man loggar in på iaf.

Permalänk
Medlem

ner: jag gjorde ett litet fulhack en gång. delade ut hela /home från servern, samt /etc/passwd till klient-datorerna, på såsätt fick man sin nätinloggning. men de va ju totalt okontrollerbart. dessutom är det nog segt att montera upp NFS med kanske tusentals homedirs.

Problemet är ett det finns ingen koppling mellan systemet i sig, och en LDAP server i Linux. Till skillnad från Mirosofts AD-koncept.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
SMS är väl, om jag förstått saken rätt, ett uppdateringshanteringsverktyg med managementfunktioner - och sådana finns det rejält gott om för *nix, så det är nog inga problem. Gruppprinciper tror jag dock att du kan ha rätt om

show me

Permalänk

Smidigheten i MSI-paket tillsammans med SMS är svår att överträffa.

Att göra egna installationer med alla inställningar av ett program och sedan skjuta ut till klienter har jag i alla fall inte hittat något verktyg till *nix som har lättheten i. Visst går säkerligen att fippla till på en massa möjliga sätt men att få med helheten och även sedan låta en billig arbetskraft drifta det utan större problem.

Jag håller nog med maDa... visa mig vad det finns och hur det används i företag/organisationer i någon större skala. Med kontor placerade ute i vischan osv. Tyvärr håller det inte... Om några år då Novell fått SUSE att mogna kanske.

Permalänk
Medlem

På skolan har vi något slags modulsystem. Där kör de ju iofs SUN. Men man tar upp en konsole och kör ett kommando (kommer inte ihåg vilket) och får en lista över program som finns tillgängliga för min användare. Sen är det bara att "aktivera" det programmet och det dyker upp i menyerna och funkar.

Edit:
Läste lite om NIS tidigare. Har själv tänkt prova köra det hemma på de två burkarna jag har. Såvitt jag fattade så delar NIS-servern ut user/passwd till NIS-clienterna i nätverket. Sen måste bara homedir mountas på något sätt.
På så sätt behöver inga användare sättas upp på clientburken överhuvudtaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Men jag har från polare med mer insyn hört talas om att motsvarande nätverksbaserade inställningssystem för den grafiska miljön är på g i KDE respektive Gnome.

W

Något otroligt önskevärt om man ska köra det i större nätverk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Smidigheten i MSI-paket tillsammans med SMS är svår att överträffa.

Att göra egna installationer med alla inställningar av ett program och sedan skjuta ut till klienter har jag i alla fall inte hittat något verktyg till *nix som har lättheten i. Visst går säkerligen att fippla till på en massa möjliga sätt men att få med helheten och även sedan låta en billig arbetskraft drifta det utan större problem.

emerge är både lättare och snabbare. Började nästan gråta när jag fick se för första gången hur primitivt paketeringssystemet(n) i Windows fungerar jämfört med något så genomtänkt som portage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
emerge är både lättare och snabbare. Började nästan gråta när jag fick se för första gången hur primitivt paketeringssystemet(n) i Windows fungerar jämfört med något så genomtänkt som portage.

Snabbare kan du lägga i en påse och gömma direkt. Kompilera större program och libs tar enormt med tid.

Hur ser du till att vissa användare har vissa program och vissa inte har, och sen, hur gör du för att anpassa default-inställningar för programmen innan dom nu, installeras på något sätt på datorerna.

Nu är vi inne på en storskalig disskussion, vad du gör hemma på din dator är inte intressant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
emerge är både lättare och snabbare. Började nästan gråta när jag fick se för första gången hur primitivt paketeringssystemet(n) i Windows fungerar jämfört med något så genomtänkt som portage.

Men snälla du... att man kan installera program på olika sätt på sin hemma pc är väl en helt annan sak än att skicka ut en anpassad företagsinstallation utan att användaren behöver bry sig.

Man måste skilja på vad man gör hemma och hur det ska fungera med 10.000 klienter och uppåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Men snälla du... att man kan installera program på olika sätt på sin hemma pc är väl en helt annan sak än att skicka ut en anpassad företagsinstallation utan att användaren behöver bry sig.

Man måste skilja på vad man gör hemma och hur det ska fungera med 10.000 klienter och uppåt.

Portage skulle rätt lätt kunna användas för att distrubera skräddarsydda applikationer, och ja kompilerade och konfigurerade. Men visst blir det krångligare att få ihop än att bygga en MSI.

För de riktigt stora grejjerna så finns det dock inte vad jag vet någon bra Open Source lösning jämfört med de komersiella alternativen.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Ni är ju inte allt för insatta om ni tror att det krävs någolunda mer ansträngning för att bygga paket med portage än med +50000-kronorsapplikationer till Windows... Om ni tror att man måste kompilera och konfigurera programmen på varje dator så har ni en del att lära er. Det är ju inte direkt svårt att skriva ett kommando på prompten för att bygga ett paket gentemot att sitta och scanna hårddisken före och efter en programinstallation i Windows för att kunna bygga paket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Ni är ju inte allt för insatta om ni tror att det krävs någolunda mer ansträngning för att bygga paket med portage än med +50000-kronorsapplikationer till Windows... Om ni tror att man måste kompilera och konfigurera programmen på varje dator så har ni en del att lära er. Det är ju inte direkt svårt att skriva ett kommando på prompten för att bygga ett paket gentemot att sitta och scanna hårddisken före och efter en programinstallation i Windows för att kunna bygga paket.

Har du något exempel på vart dom har detta system i produktion i någon större skala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Ni är ju inte allt för insatta om ni tror att det krävs någolunda mer ansträngning för att bygga paket med portage än med +50000-kronorsapplikationer till Windows... Om ni tror att man måste kompilera och konfigurera programmen på varje dator så har ni en del att lära er. Det är ju inte direkt svårt att skriva ett kommando på prompten för att bygga ett paket gentemot att sitta och scanna hårddisken före och efter en programinstallation i Windows för att kunna bygga paket.

Nej de sant, att bygga MSI-paket eller Zenworks-paket är ett rätt mödosamt jobb. ibland måste man göra snapshot installationer, där man scannar innan och efter som du säger. Rätt idiotiskt egentligen. Men de fungerar, de det viktigaste.

Hur gör du för att installera t.ex Firefox och samtidigt göra en shortcut i XFce4/Gnome/KDE menyn till det, samt importera lite default bookmarks och lägga till Flash-player. Sen göra detta på ett smidigt sätt på ca. 4000 datorer.

Min tanke är att baka ett rpm/deb/whatever-paket som själv lägger alla saker på rätt plats, detta kan t.ex köras vid inloggning. Dock lägga in i menyer vet jag inte hur man automatiserar rikigt.

Berätta gärna hur du hade gjort... Att säga "det är bara att skriva emerge XXX så är allt fixat" räcker inte tyvär..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
show me

Administratrionssytem för *nix? RHN, till exempel, får väl anses vara ett sådant system. Huruvida det är fullt likvärdigt med SMS vågar jag inte uttala mig om. Men vad gäller tid på marknaden osv. så är de båda ju likvärdiga, så man skulle ju kunna spekulera i att de hunnits utvecklas åt liknande håll vad gäller funktionalitet osv.

W

Permalänk

För surfstationer eller simpla workstation med ett office paket går det nog att få en simpel fungerande *nix miljö. Men med en uppbyggnad på större företag har jag väldigt svårt att tro att det finns något som verkligen lyckas komma upp i MS nivå.

Det spelar liksom ingen roll att deras operativsystem är sämre och dyrare. Hur lätt det är att använda GPO, AD och SMS avgör. Att det sedan är hyfsat lätt att använda över olika orter osv gör ju vinsten större.

Jag tror heller inte något företag hoppar på en produkt som inte testat på något mer än i ett testrum eller 20 maskiner. Man vill nog gärna se att någon kört det fullt ut.

Däremot tror jag på en Terminal miljö i *nix då detta skulle vara lättare att lösa men fortfarande inte fullt ut.

Idag är det väl även lättare att använda *nix maskiner i en Windows miljö än tvärtom.

Permalänk
Medlem

Problemet för större organisationer att byta plattform är sällan administrationen (av grupper&användare och systemuppdateringar) eller funktionen överlag (typ att OpenOffice funkar att använda), utan dels att man har en massa andra program som bara finns för Windows, dels att det kostar en väldig massa tid att byta (framför allt utbildning av användare).
Offentliga organisationer (t.ex. kommuner) verkar vara mer sugna än företag på att byta från Microsoft. Till viss del kan det kanske bero på att de har mer lättflyttad miljö, men förmodligen mestadels på att de har längre ekonomisk långsiktighet. Om det går att "räkna hem" ett byte på kanske 5-10 års tid är det möjligt för en kommun att få igenom det, medan ett vanligt aktiebolag sällan får hålla på med sånt (det måste betala sig på kortare sikt för aktieägarna).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Nej de sant, att bygga MSI-paket eller Zenworks-paket är ett rätt mödosamt jobb. ibland måste man göra snapshot installationer, där man scannar innan och efter som du säger. Rätt idiotiskt egentligen. Men de fungerar, de det viktigaste.

Hur gör du för att installera t.ex Firefox och samtidigt göra en shortcut i XFce4/Gnome/KDE menyn till det, samt importera lite default bookmarks och lägga till Flash-player. Sen göra detta på ett smidigt sätt på ca. 4000 datorer.

Min tanke är att baka ett rpm/deb/whatever-paket som själv lägger alla saker på rätt plats, detta kan t.ex köras vid inloggning. Dock lägga in i menyer vet jag inte hur man automatiserar rikigt.

Berätta gärna hur du hade gjort... Att säga "det är bara att skriva emerge XXX så är allt fixat" räcker inte tyvär..

KDE/Gnome/Xfce använder alla .desktop filer för menyn, så allt du behöver göra är att skriva en .desktop fil och baka in den i ditt paket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
För surfstationer eller simpla workstation med ett office paket går det nog att få en simpel fungerande *nix miljö. Men med en uppbyggnad på större företag har jag väldigt svårt att tro att det finns något som verkligen lyckas komma upp i MS nivå.

Det spelar liksom ingen roll att deras operativsystem är sämre och dyrare. Hur lätt det är att använda GPO, AD och SMS avgör. Att det sedan är hyfsat lätt att använda över olika orter osv gör ju vinsten större.

Jag tror heller inte något företag hoppar på en produkt som inte testat på något mer än i ett testrum eller 20 maskiner. Man vill nog gärna se att någon kört det fullt ut.

Däremot tror jag på en Terminal miljö i *nix då detta skulle vara lättare att lösa men fortfarande inte fullt ut.

Idag är det väl även lättare att använda *nix maskiner i en Windows miljö än tvärtom.

Det är ju inte bara MS produkter som klarar det, det finns ju även komersiella *nix alternativ. Vad som blir billigast/lättast beror ju helt på vem som administrerar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, vi kör unix-burkar på skolan, SUN. Där funkar det mycket smidigt. Vi sitter inte på tunna klienter utan kör på riktiga maskiner. Jag kommer inte ihåg kommandot men, du tar upp en konsole, kör kommandot, får en lista över vilka programvaror som din användare har behörighet till, väljer programvara ur listan genom samma kommando med lite växlar bakom och vips så finns programmet installerat, länkar i menyerna/skrivbordet mm. Funkar mycket bra. Vad det heter det finns idag det vet jag ingenting om. Dessutom är det ju så att i många kommuner har ett väldigt stort antal (jag säger absolut inte alla) fått sin dator utbytt samtidigt till samma som alla andra. Det bör väl betyda att eventuella source kompileringar verkar onödigter kan jag tyvärr inte säga.

Om nog många kommuner/företag m.fl går över till Linux kommer dessa verktyg att komma. Jag tror inte att det är omöjligt att hantera i Linux-miljö.

Jag spekulerar:
Säg att kommunen/företaget kör debian/ubuntu och i varje maskin definierar en lokal repository i /etc/apt/sources.list. Den lokala repositoryn består väl valda paket som någon administrerar över / tankar hem från de ursprungliga repositorierna.
Till detta någon form av script för automatisk installering av .deb via apt-get mot den lokala repositoryn lämpligt länkade via K-menyn i kde. Användarprofilernas genvägar i meny till till expempel firefox består endast av en länk till ett script som installerar och ersätter scriptgenvägen med en genväg med samma namn men som nu leder till det verkliga programmet. Borde inte det funka?

Alltså den lokala repositoryn innehåller _alla_ paket som används inom företaget/kommunen. De "clienter" som finns i nätverket får alltså aldrig tillgång till de repositories som finns på nätet.

Sen är det ju en licensfråga i Windows-världen vem som ska ha tillgång till vilka programvaror i mångt och mycket. Men den delen blir ju i mångt och mycket i Linuxvärlden onödig. Därav kan de allra flesta utan problem ha tillgång till den mesta mjukvaran. Med det säger jag inte att de har tillgång till alla databaser/filer på företaget/kommunen.

edit: stavfel
edit2: förtydligande

Permalänk
Inaktiv

Vet inget om vår kommun, men som ett litet project har vi, ett par, på min skola fått i uppdrag att sätta upp ett litet linux nätverk, på skolan. Det rör sig om en ca 13 datorer, minns inte exact. Vi har till påsklovet på oss att få allt att fungera. Sen blir det demonstration för rektorerna på skolan och om allt går vägen. - kanske en skola mindre med M$.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner
Jag spekulerar:
Säg att kommunen/företaget kör debian/ubuntu och i varje maskin definierar en lokal repository i /etc/apt/sources.list. Den lokala repositoryn består väl valda paket som någon administrerar över / tankar hem från de ursprungliga repositorierna.
Till detta någon form av script för automatisk installering av .deb via apt-get mot den lokala repositoryn lämpligt länkade via K-menyn i kde. Användarprofilernas genvägar i meny till till expempel firefox består endast av en länk till ett script som installerar och ersätter scriptgenvägen med en genväg med samma namn men som nu leder till det verkliga programmet. Borde inte det funka?

Alltså den lokala repositoryn innehåller _alla_ paket som används inom företaget/kommunen. De "clienter" som finns i nätverket får alltså aldrig tillgång till de repositories som finns på nätet.

Låter som några förnuftiga idéer.
Men det är bara en bråkdel av det hela problemet och uppgiften tyvär. Sen har du administrationsbiten med av det hela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Vet inget om vår kommun, men som ett litet project har vi, ett par, på min skola fått i uppdrag att sätta upp ett litet linux nätverk, på skolan. Det rör sig om en ca 13 datorer, minns inte exact. Vi har till påsklovet på oss att få allt att fungera. Sen blir det demonstration för rektorerna på skolan och om allt går vägen. - kanske en skola mindre med M$.

Där ser man.. Intressant..
Återkom gärna med hur det gick och hur ni löste det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner

Om nog många kommuner/företag m.fl går över till Linux kommer dessa verktyg att komma. Jag tror inte att det är omöjligt att hantera i Linux-miljö.

Jag spekulerar:
Säg att kommunen/företaget kör debian/ubuntu och i varje maskin definierar en lokal repository i /etc/apt/sources.list. Den lokala repositoryn består väl valda paket som någon administrerar över / tankar hem från de ursprungliga repositorierna.
Till detta någon form av script för automatisk installering av .deb via apt-get mot den lokala repositoryn lämpligt länkade via K-menyn i kde. Användarprofilernas genvägar i meny till till expempel firefox består endast av en länk till ett script som installerar och ersätter scriptgenvägen med en genväg med samma namn men som nu leder till det verkliga programmet. Borde inte det funka?

Alltså den lokala repositoryn innehåller _alla_ paket som används inom företaget/kommunen. De "clienter" som finns i nätverket får alltså aldrig tillgång till de repositories som finns på nätet.

Sen är det ju en licensfråga i Windows-världen vem som ska ha tillgång till vilka programvaror i mångt och mycket. Men den delen blir ju i mångt och mycket i Linuxvärlden onödig. Därav kan de allra flesta utan problem ha tillgång till den mesta mjukvaran. Med det säger jag inte att de har tillgång till alla databaser/filer på företaget/kommunen.

edit: stavfel
edit2: förtydligande

Licenskostnader för program kommer du inte komma ifrån. I företag kan tex alla MS licenser vara en liten del motför vad en 4anv licens för något styrprogram kostar. Det är här det blir svårt. Först ska du lyckas porta över något som utvecklarna gjort för MS och sedan hålla dig till avtalet.

Om du kollar på vilka program som används i företag går det inte att ersätta dessa med freeware/open source.

Att det seda skulle börja dyka upp verktyg eftersom kan jag förstå, men för företag idag som tänker på standardklienter och admininstration mer än licenskostnader blir det svårt att byta.

Jag vill också förtydliga att jag inte sitter och hyllar MS och klankar ner på *nix. Oftast är fallet att Windows är ett ostabilare och dyrare alternativ men just i detta fallet blir det svårt att inte välja MS.

I skolmilö tycker jag dock verkligen att man ska kolla över *nix och tex openoffice då maskinerna mestadels inte används till något mer. Man behöver inte regional settings osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Licenskostnader för program kommer du inte komma ifrån. I företag kan tex alla MS licenser vara en liten del motför vad en 4anv licens för något styrprogram kostar. Det är här det blir svårt. Först ska du lyckas porta över något som utvecklarna gjort för MS och sedan hålla dig till avtalet.

Om du kollar på vilka program som används i företag går det inte att ersätta dessa med freeware/open source.

Att det seda skulle börja dyka upp verktyg eftersom kan jag förstå, men för företag idag som tänker på standardklienter och admininstration mer än licenskostnader blir det svårt att byta.

Jag vill också förtydliga att jag inte sitter och hyllar MS och klankar ner på *nix. Oftast är fallet att Windows är ett ostabilare och dyrare alternativ men just i detta fallet blir det svårt att inte välja MS.

I skolmilö tycker jag dock verkligen att man ska kolla över *nix och tex openoffice då maskinerna mestadels inte används till något mer. Man behöver inte regional settings osv.

Vad pratar du om? Vad skulle det finnas för 'reginoal settings' i windows som inte finns i *nix?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Har nån här erfarenhet av tex SLES eller RHEL? Är ju lite mer rättvist att jämföra enterprise-versionerna av Linux och Windows än tex Enterprise 2003 och Debian...
Fast ni kanske har det, jag vet inte då jag inte har använt dem, men jag misstänker att Novell och Red Hat försöker underlätta sådana saker.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av enterprise-versionerna. Men såvitt jag kan tänka mig så lär det finnas företag (kanske inte i detta avlånga land) som inte använder sig av MS överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att de flesta företag och kommuner skulle kunna byta till Linux på deras Webb-/mail-/dns-servrar utan problem. När det gäller inloggning och hemkataloger kan det vara lite knivigare att lösa på ett smidigt sätt idag och därigenom kanske man drar sig för att prova på det. Ett problem med att byta mailservern till en *nix variant är att det inte riktigt finns något såvitt jag vet bra ersättare till Exchange server och dess kopplingar mot Outlook med kalender och globala adressböcker.

På kontorsmaskinerna tror jag nog att det skulle kunna gå efter viss utbildning att enbart använda *nix. Dock är inloggningen ett problem där. Man skulle också kunna tänka sig en lösning där man i ett första steg byter ut Microsoft Office mot OpenOffice för att påbörja övergången på ett mer smidigt sätt.

Personligen skulle jag gärna se att fler kommuner och företag går över till att använda opensource operativsystem och program men jag ser också problemet med detta. Många (speciellt företag) kör egenutvecklade applikationer och tjänster som är hårt intregrerade med Microsoft och deras operativsystem så att en övergång skulle ta en såpass lång tid och kosta en stor summa pengar så att det antagligen inte skulle bli en jättevinst ens på längre sikt.

Detta är dock bara mina spekulationer i ämnet och jag har ingen större praktisk erfarenhet om hur det fungerar inom företag och kommuners nätverk mer än det jag sett när jag genom min utbildning har praktiserat inom detta område.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Jag satt och googlade lite igår, hamnade på linux.com där jag hittade en intressant artikel.
Artkeln handlade om tänkvärda saker vid migrering till Linux från windows, enterprise lösningar då.

snipp

SUSE can make a great deal of sense for companies used to managing their desktop environment with systems management tools like ZenWorks and SMS.

snapp

http://enterprise.linux.com/article.pl?sid=04/07/23/2219257

Permalänk
Medlem

Novell har väll köpt upp SUSE så det är klart att de försöker få ut en del av sina produkter via Linux också. Rätt smart drag, de borde nog kunna ta några marknadsandelar genom det.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk

jag har försökt att hitta någon bra artikel om det skulle vara något på gång med group policy i gnome, men jag hittar ingen.

Ingen som har någon bra på lager?

Permalänk
Medlem

Nu är det även klart att SMHI ska börja använda GNU/Linux, deras val vart Red Hat Enterprise(utvecklas den fortfarande?)

"Med satsningen på Linux hoppas man höja driftsäkerheten och samtidigt minska kostnaderna."
Skriver Datormagazinet i nr 2 2006

Som jag tolkar artikeln har dem använt GNU/Linux på diverse servrar tidigare men nu så skulle det bli en "nyckelkomponent" i organisationens IT-ifrastruktur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är är bra ! Vad mcket pengar varje kommun som byter till linux kommer att spara, i licenspengar !
Tråkigt bara för dom ska installera oset, då det finns en hel del datorer !

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Nu är det även klart att SMHI ska börja använda GNU/Linux, deras val vart Red Hat Enterprise(utvecklas den fortfarande?)

"Med satsningen på Linux hoppas man höja driftsäkerheten och samtidigt minska kostnaderna."
Skriver Datormagazinet i nr 2 2006

Som jag tolkar artikeln har dem använt GNU/Linux på diverse servrar tidigare men nu så skulle det bli en "nyckelkomponent" i organisationens IT-ifrastruktur.

Eller inte om man frågar tidningarna och Microsoft.
http://web04.microsoft.se/sverige/references/ref_description/...
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200503/02/200503020...

Fast att de kör Linux på sina uträkningskluster och sånt vet väll alla.