Permalänk
Medlem

får aldrig PHP att funka

Har skrivit om detta förut, men frågar igen..
Försöker få igång PHP tillsammans med apache2 till min filserver så man kan pilla på någon framtida hemsida.

Har då kört "apt-get install apache2 php4" och allt går bra där. Går in i webmin och ställer om allt att passa apache2 och sedan så redigerar jag apache2.conf med AddType för PHP. La sedan till libphp4 som modul:
"LoadModule php4_module /usr/lib/apache2/modules/libphp4.so".

I webmin så finns mod_php4 med som modul, men får ingenting att fungera, försöker man visa en .php-fil så vill den bara ladda ner filen. Vad har jag missat?

EDIT:

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Har också samma problem fast jag har inte orkat att grejja med det seriöst änn.

Annars kan man ladda hem och packa upp XAMMP så får man med mySQL, PHP5, Apache + lite annat

fast det är inget snyggt sätt att installera men det funkar iallafall

Permalänk
Medlem

Har fått det att funka med php nu tack vare XAMMP, men problemet är nu att exempelvis bilder inte kan visar (rätt sökväg och filnamn såklart), stylesheets laddas inte o.s.v....vad är felet?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

libapache2-php4

Tror jag paketet heter, synd att de finns så många paket till de hära grejorna i debian.

Permalänk
Medlem

Det vore faktiskt en aning lättare att hjälpa nissar som ni, om ni meddelar övrigt folk om vad ni kör för distribution.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

sorry sorry...kör debian.

Saken är ju att xammp inte kör med paket, så libapache2-php4 löser liksom inget.

Det går nu att köra php-filer genom webservern, men problemet är att alla grejer man inkluderar som bilder, stylesheets o.s.v inte kommer med :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Har du letat efter en apachehowto för debian? Har du sökt i debians paketdatabas för ett apachepaket?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Om du hade läst vad jag skrivit i första posten så hade du fattat att jag redan har installerat alla paket som man ska, men att det inte funkar. Nu kör jag istället på XAMMP som har med allt fungerande från början och felet är att alla saker som ska inkluderas på sidorna inte kommer med....läs..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

fungerar det att göra en phpinfo(); ?

Permalänk
Medlem

jo altså php fungerar perfekt. Felet är att om försöker lägga in en bild så blir det som att bilden inte finns, och ja, den finns. Samma om man försöker ladda en .css-fil. Så nåt fel är det att inkludera grejer..

Som exempel så försöker jag köra phpsysinfo (eller va de heter), men sidorna saknar bilder och stilmallar...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

märkligt.. så de blir error 404 på alla andra saker.. eller?

Permalänk
Medlem

nja, altså sidorna funkar som dom ska, förutom att det blir kryss för bilderna och att inga stilmallar laddas = fult :S

Ändrade om ducument-root i apache-configen till min egna, men det ska väl typ räcka + system-root?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Kolla error.log, kanske är 403-fel? Permission denied. Kolla så att apache har läsrättigheter på alla filer, samt read+execute på mapparna det måste kunna läsa i.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Just det, stod nånting om de när jag försökte öppna en bild direkt, men sedan så pillade jag med chmod och satt säkert nåt annat fel. Vad ska man sätta för att få rätt rättigheter på mappen?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

bild.jpg
bild.JPG

inte så att du missat case sensitive ?

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

nooooope....fatta, det är rätt sökvägar och filnamn o.s.v....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Jag har ett liknande problem fast det är bara om jag länkar till bilder osv om de ligger i undermappar. Är det samma sak för dig?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kanske var jag som gjort nåt så de inte funkade, så jag tog bort xammp och installerade det igen, men när man ska visa deras testsida så är det ju samma fel, och det funkade första gången jag testade det

Vad ska jag köra för att testa att sätta hela mappen på rätt behörighet?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

bara för att testa kan du ju köra chmod +R 777 på hela mappen (stort eller litet r? kan inte komma ihåg, aja skitsamma)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Funkar inte, fan att det ska krångla så förjävligt, vill ju bara få igång en webserver med php

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

För det första är "Installera om" ett rent windows-tänkande bara, det är inget som brukar hjälpa i Linux världen.

För det andra.. Vilken distrubution är det vi pratar om? antar det är någon debian-besläktad, men alla skiljer sig ändå enormt när man använder dem.
Jag hade skippat hela xamp/lamp tramset och kört med distens egna lösning.

För det tredje.. För att sätta world-wide läsbarhet på en katalog skriver du
chmod -R 777 /var/www t.ex

För det fjärde måste det peka rätt i httpd.conf eller apache2.conf (beroende på dist, somsagt) Där gör nästan alla jag vet fel. Du har en ServerRoot, en DocumentRoot. Därefter har du <Directory> statements på dem som du får kolla.

Även detta måste finnas i httpd.conf/apache2.conf
"LoadModule php4_module modules/libphp4.so"
"AddApplication appliaction/x-httpd-php .php"

I Linux fungerar inte många saker "by default" direkt efter en installation, detta är därför irritera naiva och lättretade nybörjade.
Själv förstår jag inte det, hade jag varit utvecklare hade jag bidragit med en fungerade config med som standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
För det första är "Installera om" ett rent windows-tänkande bara, det är inget som brukar hjälpa i Linux världen.

För det andra.. Vilken distrubution är det vi pratar om? antar det är någon debian-besläktad, men alla skiljer sig ändå enormt när man använder dem.
Jag hade skippat hela xamp/lamp tramset och kört med distens egna lösning.

För det tredje.. För att sätta world-wide läsbarhet på en katalog skriver du
chmod -R 777 /var/www t.ex

För det fjärde måste det peka rätt i httpd.conf eller apache2.conf (beroende på dist, somsagt) Där gör nästan alla jag vet fel. Du har en ServerRoot, en DocumentRoot. Därefter har du <Directory> statements på dem som du får kolla.

Även detta måste finnas i httpd.conf/apache2.conf
"LoadModule php4_module modules/libphp4.so"
"AddApplication appliaction/x-httpd-php .php"

I Linux fungerar inte många saker "by default" direkt efter en installation, detta är därför irritera naiva och lättretade nybörjade.
Själv förstår jag inte det, hade jag varit utvecklare hade jag bidragit med en fungerade config med som standard.

Det är en vanlig Debian (nätversionen) som jag kör.

Det roliga är att även när jag förut hade tagit bort apache2 så var det fortfarande startat, så därför var jag alltid tvungen att stoppat för att kunna köra xammp...löste den grejern genom att ta bort /etc/init.d/apache2, men nu när jag installerar apache2-paketet igen så skiter den ju såklart i att kolla om alla filer finns kvar och den förblir borttagen....baaah!

Det är inte heller så att jag kan ta ner nåt helt paket för att plocka ut en liten fjuttig fil ur då jag sitter på 56k...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

chmod -R 777 /var/www t.ex

Varför i hela friden skrev jag +?
Måste ha varit tillfälligt sinnesförvirrad

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som er för ett tag sedan, lösningen är som följer:

Citat:

#EnableMMAP off #EnableSendfile off

Remove the # at the beginning, save and restart XAMPP. Now everything should be fine.

Det är alltså i httpd.conf ni ska ändra.

/opt/lampp/etc/httpd.conf

Edit: Oops, ska vara httpd.conf och inte php.ini.

Permalänk
Medlem

de raderna fanns inte ens med i min php.ini-fil, att lägga till dem utan # fungerade heller inte...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Jag hade samma problem som er för ett tag sedan, lösningen är som följer:

Det är alltså i php.ini ni ska ändra.

/opt/lampp/etc/php.ini

Det dära är Apache2-statements, har inget med PHP att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det dära är Apache2-statements, har inget med PHP att göra.

Haha, givetvis menade jag i httpd.conf. My bad.

Permalänk
Medlem

...och jag var dum nog för att inte fatta det

Iaf så funkade det perfekt nu

Det jag undrar nu är om man på nåt sätt kan göra så att alla filer jag lägger under katalogen "/home/***/www" kan lägga sig automatiskt i "/opt/lammp/htdocs"?

Är så att jag lägger grejerna i home-mappen då jag enkelt kan komma åt den genom samba och ftp, men samtidigt så finns det under xammp lite bra verktyg som phpmyadmin o.s.v som man kunde använda sig av...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima

Är så att jag lägger grejerna i home-mappen då jag enkelt kan komma åt den genom samba och ftp, men samtidigt så finns det under xammp lite bra verktyg som phpmyadmin o.s.v som man kunde använda sig av...

Ja t.ex.. Lägg dina webrelaterade grejor i /home/www t.ex
sen ändra det i apache.conf eller httpd.conf

Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

jo det vet jag, var det att jag ville köra med lite grejer som var med xammp, men saker som phpmyadmin funkade ändå efter att jag ändrade dokument-rooten till min egna mapp

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower