Permalänk
Medlem

datorn startar inte :/

Tjenare jag köpte en ny burk igår och jag började sätta ihop den när jag kom hem.
Det jag köpte var följande: http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?cartId=165665

Anyway
Jag kopplade ihop allt och det gick relativt fint, Enda saken jag noterat är att min Zalman kylare inte gick dit så enkelt, Var tvungen o skruva rätt hårt för att få den fast.

Anyway, När jag skulle starta den så startar allting ( fläkt,moderkort,grafikkort) allt lyser och så, Sen efter 6-10 sekunder så stänger den av sig själv :/

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Kanske är så att du inte har någon rpm-signal från CPU-fläkten och att BIOS då tror att processorn inte får någon kylning. Då stänger den av. Ställ in i BIOS att den inte ska stänga av för det eller fixa en rpm-signal.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in i Bios, Får inte upp något på skärmen på så kort tid :/
Jag har satt CPU fläkten i "sys-fan" kontakten.
Fanns även Cpu-fan men där får den ingen ström. men den stängde av sig lika fort på båda.
Hur fixxar man en RPM signal?

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Det finns i de vanliga fläktanslutningarna. Vanligaste källan till problem med rpm-signal uppträder då man ansluter fläkten med en molex-kontakt.

Kanske är det något annat fel i ditt fall.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Re: datorn startar inte :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtjoO
Jag kopplade ihop allt och det gick relativt fint, Enda saken jag noterat är att min Zalman kylare inte gick dit så enkelt, Var tvungen o skruva rätt hårt för att få den fast.

Anyway, När jag skulle starta den så startar allting ( fläkt,moderkort,grafikkort) allt lyser och så, Sen efter 6-10 sekunder så stänger den av sig själv :/

Det skulle kunna vara ett värmeproblem. Det tar inte många sekunder innan CPU:n blir så varm att den stänger av sig. Att du hade problem med att få dit kylaren stöder detta.

Om jag vore du skulle jag ta bort kylaren och ta reda på varför det var besvärligt att sätta den på plats. Installera den sen pånytt, det borde inte vara så svårt att få dit den.

CPU-fläkten borde kopplas till CPU-fan uttaget. Åtminstone tills du kan stänga av varningarna i BIOS.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

Gör som ebu säger.
En annan sak som kan göra att datorn stänger av sig själv direkt är om du missat distanserna till moderkortet.

Just det, har man ingen fläkt i CPU-fläkts uttaget så finns risken att datorn inte startar upp.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Men saken är den att fläkten snurrar inte om jag har den i Cpu-fan uttaget, :/

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Hmm... du har monterat alla strömkablar till moderkortet?

Sett till att du inte har för många distanser bakom moderkortet så det är kortslutning nånstans?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ok nu har det ändrat sig lite här, nu när jag stoppar in elen i datorn börjar fläktarna snurra ( Cpu + chasifläktarna) på rätt lågt varv utan att jag startat datorn :S

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Återigen kolla så det inte är någon kortslutning mellan moderkort och chassi.
Testa att plocka ut moderkortet ur datorn och lägg det på ett icke ledande material trä eller allra helst vanlig kartong.
Använd ESD-armband. Ha endast nätagg, grafikkort, CPU och minnen inkopplat.
(Skärmen till grafikkortet också så klart.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

ok thx

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Du får skriva ner sen hur det gått. Ifall den startar.

Vi gör en sammanfattning.
Montera om CPU-kylaren och se så att allt är rätt.

Ha moderkortet på ett ickeledande material med nätagget bredvid och kör minimum. Alltså grafik, cpu och minne.

Gå igenom instruktionsboken till moderkortet och se till att minnena sitter rätt och att du inte glömt någonting.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Blev ingen skillnad :/
Dock så snurrar inte dem andra fläktarna brevid CPU fläkten heller ( 2 småbaktill på moderkortet) som har sitt eluttag brevid cpu fläktens, Är det ingen Extra sladd förutom 24 pins ATX saken som ska vara inkopplad, Moderkortet kan ju inte vara pajj uppe i hörnet tycker jag? :S
En Mus lös även när jag stoppa in musen ( optiskt)

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk
Medlem

Du skall koplla in två sladdar till. En 4-pins (två svarta och två gula sladdar) och en vanlig molex, ifall den kontakten finns på ditt moderkort.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Ofan i knew it jag har ingenting i den Högra där, Till höger om processorn! :S
Men jag har ingen sladd som når dit, Har en som det står "p4 på" blå sladd som passar, Ska jag köpa en förlängning o hoppas eller?

Och vad heter det där hålet om jag ska skaffa en förlängning?

Känns inte som mitt grafikkort ger bild till skärmen, Nu går datorn okej dock, Men får ej fram bios

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Hur fasiken kan den inte nå dit? Den är ju precis under nätagget?

Stod det inget i instruktionsboken för moderkortet eller instruktionsboken för nätagget?
Tycker ju att du borde läst de när du installerade allt, förutsatt att du inte köpt allt i superbulk.

Do I absolutely HAVE to plug in the ATX12V 4pin connector on P4 motherboards? (gäller visst även en del AMD-kort)
http://www.neoseeker.com/Hardware/faqs/kb/12,17.html

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nah har en P180 , Är annorlunda där
Iaf köpte förlängning kylning funkar
Löste GFX och bilskärmsproblemet med att resetta bios och nu installerar man windows
Tack alla! <3

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Härligt. Alltid skönt när det lyckas.

Stor eloge till ebu som kom på felet.
Alltid svårt med felsökning på distans.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Bra att det ordnade sig.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|