AMD Athlon 64x2 3800+ eller thlon 64 3700+?

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64x2 3800+ eller thlon 64 3700+?

Behöver ett enkelt svar med en liten motivering, vilken är egentligen bäst av dessa?

AMD Athlon 64 x2 3800+ / 2.0GHz Socket 939 Dual Core (Box)
AMD Athlon 64 3700+ 2,2GHz / 1024KB Socket 939 (Box) (90nm) (Rev E4) (San Diego)

Det verkar som om singel processorn är snabbare, men jag tycker det verkar lite ologiskt.

Så, om ni fick välja, vilken skulle ni ta, och varför?

Permalänk

För att programmen idag är inte kodade för dualcore, samt att 3700+ kan du klocka mera än X2:an.

Hoppas det räcker som förklaring!

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Men jag måste säga att jag tycker du har en väldigt kort siktig inställning, då fler och fler utvecklar prog som nyttjar Dualcore.

Jag ska iofs använda min burk för att spela, och då skulle ni ändå välja 3700+? Hmm... förstår inte riktigt varför.

Permalänk
Medlem

Då det är speciellt spel som INTE är anpassade till dual core....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte välja 3700+ om du har råd med 3800+!
Drivrutinera är optimerade för dual core nu så i de flesta spel går redan 3800+ snabbare vid en lägre klock, skulle du sitta med DC och några andra småsaker i bakgrunden blir fördelen med 3800+ ännu större. Föreställ dig då alla titlar som kommer de närmaste halvåret där själva spelet och inte bara drivrutinerna är optimerade?

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Helt klart dualcore. Drivisar och sånt är gjort optimerade för dualcore. Dessutom så är den framtidssäker. Det enda som skiljer X2 3800+ och 3700+, utöver dubbla kärnor, är 200 MHz klock och 512 Kb cache. Och cachen är inte det vikgigaste i spel. Så helt klart en X2 3800+.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd

dual core lätt. köper du en dator idag är det dual core som gäller.

Permalänk
Medlem

Dual core, har haft min i en vecka nu och jag ångrar mig inte ett dugg att jag valde den framför en single core.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Dualcore absolut , det kommer mer och mer sådant i spel och allt möjligt.
Köper man en cpu i dagens läge tycker jag definitivt att det är värt att satsa på en dc.

Permalänk
Medlem

3700+ klockar som en gud. Jag är uppe i 2.8 Ghz Original VCore, standard kylning. Utan problem. Själv hade jag (gjorde iofs. det) den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

de som säger duacore har hittils saknat som jag tycker det _relevanta_ argument. Det som nämnts är "framtidssäkert" vilket inte känns säkert relevant då framtidssäkert varken är möjligt att förutspå eller gäller en period längre än ett år eller två.

Nej kom gärna med reviews/tester som visar att spel (kanske tom de spel trådskapar har för avsikt att spel) gynnas av dualcore.
Ha gärna med i beräkning att Single Coren antagligen kommer att kunna klockas högre än DC.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
de som säger duacore har hittils saknat som jag tycker det _relevanta_ argument. Det som nämnts är "framtidssäkert" vilket inte känns säkert relevant då framtidssäkert varken är möjligt att förutspå eller gäller en period längre än ett år eller två.

Nej kom gärna med reviews/tester som visar att spel (kanske tom de spel trådskapar har för avsikt att spel) gynnas av dualcore.
Ha gärna med i beräkning att Single Coren antagligen kommer att kunna klockas högre än DC.

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=237&m...

En databas där man kan jämföra processorerna mot varandra. Problemet är ju såklart att det endast visar originalhastigheter.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Då det är speciellt spel som INTE är anpassade till dual core....

Inte alla spel, det finns spel som är flertrådige, och fler är på väg

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=237&m...

En databas där man kan jämföra processorerna mot varandra. Problemet är ju såklart att det endast visar originalhastigheter.

Är BF2 det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
de som säger duacore har hittils saknat som jag tycker det _relevanta_ argument. Det som nämnts är "framtidssäkert" vilket inte känns säkert relevant då framtidssäkert varken är möjligt att förutspå eller gäller en period längre än ett år eller två.

Nej kom gärna med reviews/tester som visar att spel (kanske tom de spel trådskapar har för avsikt att spel) gynnas av dualcore.
Ha gärna med i beräkning att Single Coren antagligen kommer att kunna klockas högre än DC.

Kolla bara på en recension av FX-60 med flertrådade drivrutiner, presterar i fler fall bättre än FX-57 som körs i 200MHz högre och i fråga spelen nyttjar inte SMP. Tom X2 4800+ presterar bättre än FX-57 i enstaka icke SMP spel med. Drivrutinerna för SMP är ju än så länge inte på topp så det kan finnas mer att ge. Inte pga spel jag skulle välja SMP/Dualcore dock, men alla har vi våra inviduella användningsområden.