Permalänk
Medlem

Vilken skärm?

Jag funderar på att skaffa ny skärm, en 19 eller 20 tummare TFT. Men hur är det med widescreen? Är det att rekomendera på en 19 tummare?
Jag vill inte heller ha några döda pixlar och hitills har jag bara hittat viewsonic som har total pixelgaranti.
Så nu vill jag ha lite tips i skärmljungeln! Tips på bra skärmar under 6000:-, ska fungera bra i spel och spela upp film bra. alltså hyfsad responstid. JAg kollade lite på http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX2025WM
vilken jag skulle ha slagit till på, bra kontrast, responstid, widescreen stor och i rätt prisklass men den har ju så lustig upplösning...
Kommer det att ställa till problem, den ska användas med dels ett gforce 6600 och dels ett 1800xt. Fixar de korten den lustiga upplösningen?

Permalänk
Medlem

Jag ser inget lustigt med den upplösningen och båda korten borde klara av den galant eftersom det är den upplösningen som oftast körs på widescreenskärmar i den storleken.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att 1680x1050 är standard för 20'' widescreen?
Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag

Permalänk
Medlem

Min NEC 20wgx2 kör samma upplösning. kostar dock 6200kr annars en jäkligt najs 6ms skärm.
Här finns förövrigt en bra review
http://www.behardware.com/articles/610-1/nec-20wgx-an-ips-equ...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Ang. Nec 20WGX2 så finns det en tråd om den här som du kan kolla på:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56132...

Tette, du har inte lust att slänga in ett inlägg om vad du tyckte om skärmen?

Permalänk
Medlem

verkar iof ganska bra, men lite dyr. Behövde du ställa in nåt speciellt på grafikkorten för den upplösnningen?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på den här och jag är väldigt sugen på att köpa en. Eller NECen som nämndes ovan, vet inte riktigt hur mycke pengar jag kan lägga ut än.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Gäst

LG har zero pixel garanti på ett par av sina skärmar

Permalänk

Har lite svårt att förstå varför man väljer widescreen. Det är ju nästan 10% färre pixlar, dvs. mindre arbetsyta. Och för vad? För att filmerna blir "hela" 80 pixlar bredare?

Dessutom saknar de flesta widescreen-skärmar pivot-funktionen, vilken är otroligt användbar när man programmerar m.m.

Jaja, är väl upp till var och en, antar jag

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

tja, det blir kanske färre pixlar, men de pixlarna i bredd är ju mer intresanta, som widescreen på en tv. Även om man arbetar med photoshop eller whatever, så flyttar jag i alla fall hellre fönstret åt sidan istället för uppåt eller neråt...
Men visst jag funderar lite på en vanlig skärm också men det är tufft med widescreen!