Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
varför tas det här upp? Alla vet ju redan att AMD bankar skiten ur intel, eller?

din K5a vs min P4C, givetvis maxklockade ?

edit: lol, Vicotniks svar nedan är bättre

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
varför tas det här upp? Alla vet ju redan att AMD bankar skiten ur intel, eller?

All statistik jag sett i ämnet säger precis tvärt om; Intel är större än AMD, tjänar mer pengar än AMD, säljer fler processorer än AMD osv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
En tumregel när det gäller elektronik öht är väl att en ökning i temperatur med 10C halverar livslängden? Hur väl det stämmer och i så fall för vilken typ av elektronik och i vilket temperaturintervall vet jag inte. Men jag tycker ändå man generellt kan påstå att lägre temp har positiva effekter på livslängden.

Ja, men vad handlar det om för tid för en vanlig modern processor? Om den håller i 250 år istället för 1000 år när man kör den i 30 grader istället för 50 spelar det ju inte så stor roll.

Ska kanske nämna att jag aldrig sett en processor som bara lagt av utan att nån pillat på den. Hårddiskar skär ihop efter en viss tid, kondensatorer på moderkort och nätdelar torkar ut efter några/många år men processorer verkar hålla hur länge som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
All statistik jag sett i ämnet säger precis tvärt om; Intel är större än AMD, tjänar mer pengar än AMD, säljer fler processorer än AMD osv.

Och Microsoft är större än alla sina konkurrenter. Det behöver inte säga nått om kvalitén på deras produkter... men var det produkterna eller företagen tråden handlade om?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
Moderatorn verkar inte fattar själv vad han pratar om, TRÅDEN HANDLAR OM VAD SOM ÄR BÄST ALTSÅ I SAMMA FART OSV...

Vi säger en intel och en amd som har ungefär samma prestanda viken är allämnt bättre? en amd genererar mindre värme än en intel och amd håller längre på grund av det, och nu snackar jag inte om dom dyraste och nyaste modellerna. en intel brukar oftast vara trög i spel medans en amd snabb och intels ghz är överreklamerat för att dom använder någon konstig mätning för det. medans amd har rätt fart

@Vicotnik
kan du sluta prata om pentium m vi snackar om vanliga processorer hur dom står sig mot varandra inte nya super!

@dzidzius
säg till din kompis att han är en fett nolla och att han kan dra åt *******

Han vägrar inse. Det är därför jag tar upp detta. Vill få en feeeeeeeeeet tråd om detta för att bevisa för den envisa idioten att det han säger är FEL!!!!!!!!! Pentium M var faktiskt imponerande kall men så att t.ex. en Athlon 4000+ knäckte den på flera punkter... Startar fan en omröstning om detta också..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Och Microsoft är större än alla sina konkurrenter. Det behöver inte säga nått om kvalitén på deras produkter... men var det produkterna eller företagen tråden handlade om?

hehe, men frågan som Vicotnik citerar nämner inget om pocessorerna som företagen tillverkar, därför är hans svar tom mer korrekt än att anta att frågan gäller processorer och utgå ifrån det i sitt svar

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

JAJAJA MEN ALLA VET ATT AMD BANKAR SÖNDER INTEL PUNKT SLUT...

SÄG INGET MER ANNARS BLIR JAG ARG.

Permalänk
Medlem

Du skall bli arg. Alla 80000 SweCare borde bli arga.. Det är syftet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
JAJAJA MEN ALLA VET ATT AMD BANKAR SÖNDER INTEL PUNKT SLUT...

SÄG INGET MER ANNARS BLIR JAG ARG.

sluta skrika, och läs Vicotniks inlägg ovan en gång till
vissa av AMDs processorer är i vissa sammanhang bättre presterande än vissa Intels processorer - ja
men inte i ALLA (sammanhang), inte ALLA (av AMDs processorer), inte bättre än ALLA (Intelprocessorer)
det finns alltid något som det andra företagets processorer i samma prisklass är bättre på

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Skulle säga att AMD är bättre på det mesta..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Skulle säga att AMD är bättre på det mesta..

av det du gör

mitt personliga favoritexempel är hur Athlon64 inte får/fick de mer "välavlönade" SSE2-uppgifter tilldelade i Folding@Home, vilket gjorde att P4orna gav minst lika hög avkastning... med mindre optimerade uppgifter hade (Prescott-)P4orna på senare tid svårt att hålla jämt med Athlon64or med samma rating (AMDs prollar var råstarka i just F@H är känt sedan tidigare)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

haha sluta nu intel e bra faktiskt amd är inte så överdrivet bra som du påstår (men jag föredrar amd)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
... men var det produkterna eller företagen tråden handlade om?

Ja, det är frågan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Kan folk sluta vara osakliga och dra in massa skitsnack!?

Om man har en gnutta grå massa bakom pannbenet så kan man ju räkna ut att det menas A64 mot P4. Inget annat. Kom inte och dra in extremmodeler, mobila modeller eller framtida modeller. Ej heller utdaterade modeller från 96 är önskvärda.

Så jämför man A64 mot P4 så är A64 generellt sett snabbare och billigare. Man kan inte säga att någon är hållbarare än den andra, men att AMD är så mycket svalare borde medföra att processorn kan överleva längre. Dock har processorerna längre livstid än dom kommen användas ändå.
Läser man på anandtech, xbitlabs eller någon annan trovärdig sida kan man se detta. Bara att gå in där och visa några benches. Toms hardware däremot är opålitliga.

Edit: Full idag igen, ha överseende med stavfel och dylikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kan folk sluta vara osakliga och dra in massa skitsnack!?

Om man har en gnutta går massa bakom pannbenet så kan man ju räkna ut att det menas A64 mot P4. Inget annat. Kom inte och dra in etremmodeler, mobila modeller eller framtida modeller. Ej heller utdaterade modeller från 96 är önskvärda.

Så jämför man A64 mot P4 så är A64 generellt sett snabbare och billigare. Man kan inte säga att någon är hållbarare än den andra, men att AMD är så mycket svalare borde medföra att processorn kan överleva längre. Dock har processorerna längre livstid än dom kommen användas ändå.
Läser man på anandtech, xbitlabs eller någon annan trovärdig sida kan man se detta. Bara att gå in där och visa några benches. Toms hardware däremot är opålitliga.

Så sant, så sant.

Blir bara lite irriterad på folk som envisas med AMD, Intel, AMD, Intel, AMD, Intel... Ska man jämföra processorer ska man jämföra processorer och inget annat. Nån som har fått för sig att P4an är bättre än A64an är bara marginellt mer "n00b" än den som inte kan hålla isär tillverkare och processorer imho.

Nån som skränar "JAJAJA MEN ALLA VET ATT AMD BANKAR SÖNDER INTEL PUNKT SLUT" framstår i mina ögon inte som en påläst person som förstår fördelarna med A64an jämfört med P4an, utan som en fanboy. Och finns det något värre än en fanboy när det gäller hårdvara?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Men då upplyser vi dom. Inte drygar oss på ett sätt som inte får dom att lära sig. Tror du någon lär sig av massa drygt svammel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men då upplyser vi dom. Inte drygar oss på ett sätt som inte får dom att lära sig. Tror du någon lär sig av massa drygt svammel?

Ibland tröttnar man. Förlåt.

Om du läser mina första inlägg i tråden ser du att jag till en början försökte iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Hehe, inte mig du ska be om ursäkt till.
Men jag förstår ju själv. Ibland tröttnar man.
Tror jag fått en och annan moderator efter mig ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
JAJAJA MEN ALLA VET ATT AMD BANKAR SÖNDER INTEL PUNKT SLUT...

SÄG INGET MER ANNARS BLIR JAG ARG.

Din Caps Lock är aktiverad.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intel erkände ju att de "fått utstå hårt tryck" och att om det inte var för "Israelerna" (pentium M) så hade de varit illa ute. + Att de inte vågade komma till Amds dual core duel är mer eller mindre ett erkännande från Intel själva att deras produkt är sämre. Då till och med Dell började nosa på Amd i och med att Suns (läs: Amd) servrar sparkade skiten ur Dells (läs: Intel) förstärker bara detta. Men Intel kommer sällan släppa Dell.

För att förenkla: Amd är stöddiga för att de VET att de har bäst produkt. Då de GARANTERAT har läst Sun Tzus "Art of war" så inleder de alltså bara en strid som de först vet att de kommer att vinna. Och motsatta gäller också för Intel då man inte går med på en strid som man vet att man kommer att förlora (därav deras walkover) Stridskonst, med rustningen utbytt mot kostym...

Få Intel fanboys verkar ha läst Art of War utan har istället fullt upp med att spela "Don Quijote". All form av "fanboyism" är därav väldigt underhållande... Särskilt Ati vs NV. Där förövrigt bolagen själva inte tillämpar någon direkt stridkonst utan ett skyttegravskrig á la Första världskriget egentligen råder. Alltid lika roligt att läsa ett nytt lågvattenmärke på Inq eller se Nvidias små filmsnuttar och Atis bildspel. Intel vs Amd däremot... är mer sofistikerat och försiktigt likt ett schackparti. Att Intel t ex tidigt lånade Conroe-maskiner till anandtech och andra sidor med hög trovärdighet var ett snyggt drag. Killarna på anandtech blir sällan uppspelta men de blev det av Conroe (Intel visste att de skulle bil uppspelta, Art of war igen...) Sedan har de nyligen fått Macintosh som kund vilket ger pristige.

Om ett år är det nog Intel som styr över brädan igen. Intel har nämligen en mycket välplacerade dam: De ligger långt före Amd vad gäller fabriker vilket kommer innebära en massa bra saker för dom. Conroe verkar ju vara nått ordentligt i hästväg och vi får hoppas att det stämmer. Men jag gissar att det framför allt kommer att ge en väldigt positiv effekt på skruvis som då kan byta ut sin toledo

Permalänk
Medlem

mmm precis. Säg nu det till din kompis att Intel säger själv att deras processorer är sämre än AMDs =D

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bättre att han säger till sin kompmis att en AMD processor som motsvarar en P4 generellt presterar bättre,,, jag har inte läst något om att P4:an har kvalitéts problem & skulle hålla sämre på något sätt, det var på desktop segmentet & P4;an... när det kommer till det bärbara segmentet så är AMD mer eller mindre överkörda av Intel i kvantitét...

När det kommer till speciallösningar alá inofficiell sketadapter på socket 478 moderkort & pentium M så kan man dra följande slutsats, AMD tillverkade en processor som skulle slå ut Intel P4;a vilket dom gjorde med (om man nu vill kalla det en bedrift att få till en processor som presterade bättre än P4;an).. det som är mer skrämmande är att plötsligt dök det upp en s479 -> s478 adapter som gjorde att man kunde köra en processor gjord för laptop segmentet som är baserad på en stenålders teknik på ett desktopmoderkort som började både köra ikapp & i vissa fall om AMD´s stateoftheart propp i ren spelprestanda.. imponerande AMD.. not.

Summasumarum... Intel har sin P4;a som enligt många är varm & presterar uruselt & AMD kom med en stateoftheart processor som slog ut den värdelöst dåligt presterande urusla P4;an..

Jag är så imponerad.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tycker att det är bättre att han säger till sin kompmis att en AMD processor som motsvarar en P4 generellt presterar bättre,,, jag har inte läst något om att P4:an har kvalitéts problem & skulle hålla sämre på något sätt, det var på desktop segmentet & P4;an... när det kommer till det bärbara segmentet så är AMD mer eller mindre överkörda av Intel i kvantitét...

När det kommer till speciallösningar alá inofficiell sketadapter på socket 478 moderkort & pentium M så kan man dra följande slutsats, AMD tillverkade en processor som skulle slå ut Intel P4;a vilket dom gjorde med (om man nu vill kalla det en bedrift att få till en processor som presterade bättre än P4;an).. det som är mer skrämmande är att plötsligt dök det upp en s479 -> s478 adapter som gjorde att man kunde köra en processor gjord för laptop segmentet som är baserad på en stenålders teknik på ett desktopmoderkort som började både köra ikapp & i vissa fall om AMD´s stateoftheart propp i ren spelprestanda.. imponerande AMD.. not.

Summasumarum... Intel har sin P4;a som enligt många är varm & presterar uruselt & AMD kom med en stateoftheart processor som slog ut den värdelöst dåligt presterande urusla P4;an..

Jag är så imponerad.

Du glömde dual core.

Sedan kan man ha Turion i desktop oxå vilken har liknande prestanda som pentium M till bättre pris till billiga 754 brädor.

http://www.silentpcreview.com/article300-page1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Du glömde dual core.

Nej, jag tyckte inte jag behövde nämna den.. men men för vad en X2 3800+ kostar får man (ungefär) både en D805, moderkort & minne.. vill man endast ha ett dual-core system (varför man nu skulle vilja det) & inte jagar max prestanda är Inteln oslagbar.

& nej jag kommer inte att byta ut Toledon, möjligtvis att min son ärver den så småningom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, jag tyckte inte jag behövde nämna den.. men men för vad en X2 3800+ kostar får man (ungefär) både en D805, moderkort & minne.. vill man endast ha ett dual-core system (varför man nu skulle vilja det) & inte jagar max prestanda är Inteln oslagbar.

& nej jag kommer inte att byta ut Toledon, möjligtvis att min son ärver den så småningom.

Bara tanken vid att ha en dubbel netburst får mig att må dåligt. Men visst är den billig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
"Knäcker två pojkar rätt bra här.. "

Helt rätt Vicotnik! Ge dom bara! Trådskaparen verkar ju inte riktigt veta vad han vill bevisa själv så.. Men Vicotnik Har ju helt rätt i det han säger men det verkar inte trådskaparen förstå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kan folk sluta vara osakliga och dra in massa skitsnack!?

Om man har en gnutta grå massa bakom pannbenet så kan man ju räkna ut att det menas A64 mot P4. Inget annat. Kom inte och dra in extremmodeler, mobila modeller eller framtida modeller. Ej heller utdaterade modeller från 96 är önskvärda.

Så jämför man A64 mot P4 så är A64 generellt sett snabbare och billigare. Man kan inte säga att någon är hållbarare än den andra, men att AMD är så mycket svalare borde medföra att processorn kan överleva längre. Dock har processorerna längre livstid än dom kommen användas ändå.
Läser man på anandtech, xbitlabs eller någon annan trovärdig sida kan man se detta. Bara att gå in där och visa några benches. Toms hardware däremot är opålitliga.

Edit: Full idag igen, ha överseende med stavfel och dylikt.

Tack så mycket för att jag slapp skriva det där.

Och varför tror folk att jag inte vet vad jag pratar om?

Idioten säger till och att det INTE är sant att en Athlon på 2.2Ghz knäcker en Intel 3.0Ghz. Det är en av sakerna han inte vill inse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Han gör rätt i att inte lita på THG..

Men hur svårt kan det vara? Peka honom till några tester på Anandtech och Xbitlabs (har en del utmärkta test där effektförbrukning (=värmeutveckling) tas upp).

Vill han inte se verkligheten så är det hans förlust. Ignorera honom och gå vidare.

Förresten, vilka processorer är det ni pratar om? AMD och Intel är företag, inte processorer. Om din kompis t.ex. pratar om Pentium M så har han rätt till viss del.

Varför ska man inte lita på THG?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem

Yonah är mkt trevlig. Måste säga att 1.66 yonah i min bärbara ofta känns snabbare än min 4000+ a64 i min main.

Å andra sidan är det multitasking jag pratar om, och då vore det väldigt konstigt om en dual core inte slog en single

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Och inte att glömma att Athlon 64 får det väldigt jobbigt när det handlar om multitasking*

*singelcore

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Bara tanken vid att ha en dubbel netburst får mig att må dåligt. Men visst är den billig.

Spelar ingen roll om det är netburst eller inte, billig är den & jag tycker att det skulle vara skoj att prova på en sådan...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless