PANIK! Graffet funkar inte!

Permalänk
Medlem

PANIK! Graffet funkar inte!

När jag försökte starta upp datorn idag så gick det inte!
Efter lite felsökning så har jag kommit fram till att det måste vara grafikkortet som inte fungerar.
Det är ett 1800xt 512 mb.
Datorn bara står och typ försöker starta, utan bild på skärmen och efter ett tag så börjar den pipa lite (samma pip som när ajg tog bort grafikkortet helt). Och det gick att starta när ajg satte in ett annat grafikkort. Så det är nog inget snack som saken, det är grafikkortet som itne fungerar.
JAg har satt dit en vf900 och även om det blev lite varm(strax över 80) när jag splade oblivion för länge så kyler den ganska bra. Om det hade lagt av mitt under ett oblivionspel så hade jag förstått att det hade blivit för varmt, men jag har inte spelat oblivion på 2-3 dagar och inget annat speciellt grafikkrävande heller.
JAg har helt enkelt användt den mestaldes till att spela musik, surfa och ladda ner lite grejs.

Så jag undrar om nån har någon idee om hur jag skulle kunna få liv i det igen, och hur garantin fungerar om man har satt på en ny fläkt själv? + hur noga de brukar kolla sånt, om man bara sätter på den gamla... kommer de att märka nåt... (jag har inte överklockat grafikkoret)

Permalänk
Hedersmedlem

Skall inte vara något problem så länge du inte repat något på kortet så sätt tillbaks origenalkylaren och lämna in kortet.

Testa först att använda en annan strömlina från nätagget till grafikkortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ähhh byta strömlina hjälpte inte, samma sak...

Permalänk
Medlem

Om du startar upp utan extra strömmatningen ansluten, får du då upp texten som ber dig stänga av datorn och ansluta strömmen? Eller blir det bara blackscreen och sedan graphicscard failure error beepcode.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

jag har iof inte testat det, men jag får ingen bild alls så jag skulle tvivla på att jag får det om jag drar ur en elsladd...

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur lång tid du har haft kortet? har du testat kortet i en annan dator?

Permalänk
Medlem

jag har haft det i en månad ungifär, jag har iof inte testat det i en annan dator men jag har testat ett annat i min dator och det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det glapp i grafikkortet. Brukar hjälpa om man vridr lite på graffet

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid byta tillbaks till stockkylaren och skicka in det. Jag råkade ha sönder stockfläkten vid fläkt byte och sen senare så pajade kortet och så tänkte jag att jag kunde försöka få det utbytt fast stockfläkt kablarna var av..Och det tog en tid men till sist fick jag ett nytt..Varför det tog länge sa dom att dom inte hade varan i lager, men sen kollade jag på deras hemsida och såg att dom hade i lager och mailade dom, så fick jag ett nytt..Så byt tillbaks och skicka in!!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För att vara 100% säker bör du testa kortet i en annan dator. Funkar det inte där så sätter du tillbaka orginal kylaren och skickar in kortet.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

ja det låter ganska vettigt, ska testa att vrida till det lite försiktigt, och hoppas att det fungerar

Permalänk
Medlem

Good Luck

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det behöver jag...