Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

https://imgur.com/a/HQUS726

Här är specs. De är rätt bra grejer i datorn, så bort med dina förutfattade meningar. Men problemet är ju då att de inte går 2 sladdar till GPU:n och eftersom vega 64 är ett kort som behöver två kablar för att inte få bluescreen så är det riktigt pissigt att Komplett ignorerat detta och kört med en sladd iallafall.
Jag köpte från komplett för att jag inte kan pilla med datorer. Men borde väl inte ha litat på det.

Vill även tillägga att det inte är coilwhine.

Bra grejer går väl att diskutera när TX750M har 756% more ripple 12V 100% än RM750X V2 enligt Toms.
Långsamm RAM, särskilt för ett Ryzen system.
Komiskt snålt för ett 20k system särskilt då den innehåller 2700X & VEGA64, motherboard verkar kompetent dock - om något hade jag förutfattade meningar att bygget skulle ge bra FPS för pengen.

När jag ändå är i vevan och nu kan se att den innehåller en AIO kan jag påpeka att den troligen är kass och källan till oljudet, särskilt om radiatorn inte är monterad i toppen.
Att lindra oljudet i så fall är att montera rad i toppen och försöka sänka pump RPM via BIOS.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Bra grejer går väl att diskutera när TX750M har 756% more ripple 12V 100% än RM750X V2 enligt Toms.
Långsamm RAM, särskilt för ett Ryzen system.
Komiskt snålt för ett 20k system särskilt då den innehåller 2700X & VEGA64, motherboard verkar kompetent dock - om något hade jag förutfattade meningar att bygget skulle ge bra FPS för pengen.

När jag ändå är i vevan och nu kan se att den innehåller en AIO kan jag påpeka att den troligen är kass och källan till oljudet, särskilt om radiatorn inte är monterad i toppen.
Att lindra oljudet i så fall är att montera rad i toppen och försöka sänka pump RPM via BIOS.

Köpte den för 15900 på REA. Hade nog aldrig pungat upp 21k för denna datorn haha Men den var bättre än de mesta i 15k prisklassen.
Ljudet kommer väldigt sällan. Låter nästan som att någon öppnar en burk-kola i andra rummet. Väldigt dovt och lågt ljud, och de varar bara i en sekund. Händer kanske en gång varannan timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

Köpte den för 15900 på REA. Hade nog aldrig pungat upp 21k för denna datorn haha Men den var bättre än de mesta i 15k prisklassen.
Ljudet kommer väldigt sällan. Låter nästan som att någon öppnar en burk-kola i andra rummet. Väldigt dovt och lågt ljud, och de varar bara i en sekund. Händer kanske en gång varannan timme.

Låter som en luftbubbla i pumpen det.
Anledningen till man vill ha rad i toppen är så att bubblorna hamnar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

Sen hör jag ljud från datorn som låter likt en HDD fastän jag bara har en m2 SSD i datorn. Ibland låter det som rinnande vatten i datorn.
Allt känns väldigt sketchy med den. Jag hade skickat tillbaka datorn men eftersom att den blackscreenar med så stora mellanrum utan några tecken på vad som triggar black screensen så blir de svårt att re-producera problemet framför en av era gubbar. Så det hade förmodligen slutat med att ni skickar tillbaka datorn precis som den är och problemet kvarstår.

Vad ska jag göra?

Hd ljud! Menar du då det "vinande" varvtalsljudet som låter när hd snurrar, heller "hårddiskknattret" när disken söker filer? Det är två rätt olika ljud.
Det är ju en vattenkylare i burken och om det är "hdknatter" du hör så skulle jag gissa på att det är luft/bubblor som kommer in i pumpen som då kan ge ett ljud som är åt/liknande hdknatter hållet.
Är det vinade du hör så kan det vara en fläkt heller pumpen i sig som låter, inte helt ovanligt att man hör dessa AIO pumpar en del.

När en vattenkyld dator flyttas så är det stor risk att man råkar ut för bubblor/luft ibland fixas det efter en viss tid, ibland får man ha pumpen igång och ställa/lägga/luta datorn på/åt olika sidor så att luften får det enklare att åka ut ur pumpen och till kylaren/vattentank.
Kan ta ett tag och hitta rätt sida/sidor/lutning och det kan även gå åt fel håll om man lägger/lutar åt fel håll men håller man på ett tag så märkar man ju vad som funkar o inte.
Och nej det är inget som komplett kan fixa då det är nästan säkert att det vid transport hem igen kommer att ändras igen har man stor tur så kanske det fixas men om datorn skickas med post/etc så är den risken nästan obefintlig.

OM det är en hd och man har datorn igång (man kan ju koppla ur pumpen och köra den med en separat 12v nätdel) så bör man helst koppla ur strömen till den heller i alla fall vända/vrida datorn väldigt sakta då gyro effekten på hd plattor som snurra 5700-7200rpm är stor och sliter på motor/lager och om man vrider/vänder snabbt kan göra att läs/skriv huvud kommer i kontakt med plattytan=extremt dåligt.

Rinnade vatten kan även det vara luft men då rätt mycket luft så vattnet rinner i nån slang/kylaren oftas inget problem i och med kylförmåga utöver ljudet förstås.
Det kan ju givetvis vara läckage med men är det rinnade vatten du hör så borde det ju synas väldigt fort och även ta slut.
Kan ju även vara komplett som skrivit fel i beskrivning (inte direkt ovanligt i dom flesta butiker tyvärr) och det är en hd istället för en M.2 heller en hd utöver M.2.

Och ja du har rätt i att det är stor risk (jag skulle säga extremt hög risk) att dom inte skulle hitta något fel och skicka tillbaks datorn.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skäggig legend

Till komplett: Jag skulle verkligen vilja byta mina thermalpads på mitt Vega 56. Detta har ni sagt, dödar garantin. Går det att komma runt på något sätt?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Komplett.se

@XHI: Tyvärr inte. Det är tillverkaren som sätter villkoren för garanti på produkten. All form av modifiering tenderar att annullera garantin.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Till komplett: Jag skulle verkligen vilja byta mina thermalpads på mitt Vega 56. Detta har ni sagt, dödar garantin. Går det att komma runt på något sätt?

Läs i villkoren för produkten ta ev kontakt med tillverkaren per e-post så du har alla svar m.m skriftligen - det är upp till tillverkaren att sätta regler kring garantin men även om tillverkaren godkänner det så kan det bli som så att den inte kommer omfattas av reklamationsrätten vid ett senare tillfälle pga. du har modifierat produkten.

Man har som konsument en viss garantitid som sätts av tillverkaren men den kan inte avtala bort konsumentköpslagen.
Och den lagen säger:
6 månader från inköpsdatum så är det tillverkaren som har bevisbördan.
Sedan dom resterande 2,5åren har du bevisbördan.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem

Hur är Komplett med garantiärenden/RMA?

Jag har ett Vega 64, som har betett sig riktigt konstigt det senaste, se tråd nedan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544817-grafikkortsfla...

Som skrivet i tråden, har jag provat kortet i en polares dator, jag har även provat nytt nätaggregat, även detta utan framgång.
Ominstallation av samtliga drivrutiner är gjort, samma med Windows.

Nu till min fråga.
Eftersom dessa grafikkort inte säljes längre antar jag att jag får ett utbyteskort, alltså ett med likvärdig prestanda.
Jag har dock läst mig till, att de Vega 64 som komplett har inte presterar som mitt Vega.
• MSI Air Boost har inte Samsungminnen likt referenskorten.
• Och Strix Vega 64 har problem med kylning av VRM. Får dessutom inte plats i mitt chassi..
• 1080 säljes inte längre heller.

Jag har svårt att tro att Komplett skulle skicka över ett 2070 istället. Antar att pengarna tillbaka återstår då?

@Komplett

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

Hej Komplett!

Har haft ett GTX 2080 inne hos er pga missljud från en fläkt men ni hittade inget fel, så jag skickar in det till er än en gång. Skickade ett mejl till er med ett videoklipp i måndags 18/02, dagen innan ni skickade tillbaka grafikkortet till mig som ni fortfarande inte har kollat/svarat på? Ärendenummer: 1507023

@Komplett

// William

Permalänk
Medlem

Hallå @Komplett

En fråga ang 2060 kampanjen som kanske fler är intresserade utav förutom en själv.
Varför skiljer det nästan 460:- mellan er och Webhallen egentligen?

Det är ju samma vara och samma spel.
Något som kan justeras framöver?

https://www.komplett.se/product/1120658/datorutrustning/dator...
https://www.webhallen.com/se/product/295722-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Hallå @Komplett

En fråga ang 2060 kampanjen som kanske fler är intresserade utav förutom en själv.
Varför skiljer det nästan 460:- mellan er och Webhallen egentligen?

Det är ju samma vara och samma spel.
Något som kan justeras framöver?

https://www.komplett.se/product/1120658/datorutrustning/dator...
https://www.webhallen.com/se/product/295722-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Webhallens -20% erbjudande är nu borta.

Priset på komplett är del av Asus kampanj, det är alltså inte komplett som sänkt kortet. De höjde priset 250kr dagen innan denna kampanj. Så att det nu hamnar på 4449:- istället för 4200:- om de inte hade höjt priset.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Webhallens -20% erbjudande är nu borta.

Priset på komplett är del av Asus kampanj, det är alltså inte komplett som sänkt kortet. De höjde priset 250kr dagen innan denna kampanj. Så att det nu hamnar på 4449:- istället för 4200:- om de inte hade höjt priset.

"Webhallens -20% erbjudande är nu borta."
Noterat detta också - att erbjudandet på 3 990kr inte längre finns hos Webhallen.

Jämfört med Komplett.
+259kr t.o.m om man kikar på prisjakt.
Och genom detta så blir rabatten på 800kr. Inte mer än 541kr som man sparar på riktigt.

Tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem

Jag har handlat hos Komplett i 15 år och alltid försvarat dem men nu börjar jag lessna på riktigt...

Beställde en mus i fredags. Fanns inte i lager (ja jag vet, lagersaldo är en hel vetenskap och mycket av det ligger utanför Kompletts möjlighet att påverka), men iaf, beräkades komma in i lager 24, dvs i söndags. Idag står det samma sak, 24/2.. Däremot finns samma vara i en annan färg vilket är helt OK för min del. Kontaktar chat för att byta. Svaret blir givetvis att det går inte, trots att varan är identisk förutom färgen, samma pris, ordern har inte börjat packas ännu men nej, det går inte ändå. Blir erbjuden att ta bort den ur beställningen (fanns andra varor) och sedan själv beställa den i annan färg. Tackar nej till det, det hade jag ju kunnat lösa själv, plus att musen kostar 489:- så ska jag köpa den löst kostar det 49:- i frakt (fri frakt på köp över 500:-). Kompletts representant försvinner då, utan att säga något mer, ur chatten. Efter SJU minuter kommer h*n tillbaka, inte ett ord om de sju minuterna, och föreslår att det läggs upp en offert med frakten avdragen, som jag då ska trassla med att godkänna och betala igen.

Köpte den just från Inet. Samma pris, ingen fraktkostnad, snabbare leverans dessutom. Tror min kärleksaffär med Komplett är över.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@komplett Under er superrea idag, så har jag inte lyckats lägga något i kundvagnen och inga köp kunnat göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

@komplett Under er superrea idag, så har jag inte lyckats lägga något i kundvagnen och inga köp kunnat göras.

Detta står på deras sida nu.

Citat:

Vi fick dessvärre tekniska problem under kvällens rea, men vi lovar att komma tillbaka med mer information om en ny rea så fort som möjligt. Vi är ledsna över att många av er inte kunde handla och arbetar hårt med att lösa problemet!

Permalänk

Spanar lite på komplett och har lagt ihop en kundkorg, jag bygger inte ny burk så ofta nu som i ungdomen glada dagar, kanske var 3:e år nu mot minst 2ggr. per år innan

Iaf. plockat ihop en korg för ca 35k. tänkte ta lite på delbetalning (betala ca. 17.5k direkt och då ca: 17.5k på delbetalning) på kanske 1-2 år..

Men jisses, ränta på 20% (30% effektiv.)

Trodde inte Komplett va ockerhandlare på detta sättet, i stort sett alla deras konkurrenter har allt från 0% till normala 5% ish

Hur kan komplett ha denna lösningen idag 2019?

Dags att leta annan butik!?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att nya rean inte hade samma priser eller sortiment som den som hade problem. Var intresserad av sonos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

I förra veckan fick jag hem en ny TV ifrån komplett.se. Efter några dagars användning så har jag börjat se tydliga spår av clouding. Då det är en budget-modell så hade jag väntat mig vissa effekter, men en av fläckarna är dessvärre rätt tydlig och syns t.o.m. i relativt ljusa scener.

Vad finns för policy kring detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hej!

I förra veckan fick jag hem en ny TV ifrån komplett.se. Efter några dagars användning så har jag börjat se tydliga spår av clouding. Då det är en budget-modell så hade jag väntat mig vissa effekter, men en av fläckarna är dessvärre rätt tydlig och syns t.o.m. i relativt ljusa scener.

Vad finns för policy kring detta?

Jag kan inte svara på om det finns garantier för sånt. Men om du beställt den över nätet så kan du lämna tillbaka den inom två veckor efter mottagen vara oavsett om det finns fel eller inte. (Distansköplagen)

Permalänk
Medlem

@Trunk: Så är det ju, men då är ju risken att någon annan stackare råkar ut för den istället. Dessutom har jag hunnit kasta kartongen då jag upptäckte detta först efter ett par dagars användande (hade inte en tanke på att behöva skicka tillbaka 40kg tv). I dagsljus är det såklart inte direkt märkbart bland annat blänk, men så fort det blir lite mörkare så kommer fläcken fram och då även i relativt ljusa scener. Har försökt mixtra med ljusinställningar och olika bildlägen, men det hjälper inte.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus RTX2060 Rog Strix OC på komplett i förrgår, och ser idag att man sänkt grafikkortet med ca 300kr (samtidigt som deras lager på det grafikkortet tog slut)

Har Komplett någon sorts prisgaranti som gäller vid sådana här tillfällen?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köpte ett Asus RTX2060 Rog Strix OC på komplett i förrgår, och ser idag att man sänkt grafikkortet med ca 300kr (samtidigt som deras lager på det grafikkortet tog slut)

Har Komplett någon sorts prisgaranti som gäller vid sådana här tillfällen?.

https://www.komplett.se/kampanj/61608/kundloften-prismatchnin...
Första träffen på google.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Jobbar du på komplett?

Tänkte på raden "Prislöfte gäller inte på kampanjer eller erbjudanden med ett begränsat antal." då kortet är inhandlat med Asus 20% rabatt (och den kampanjen pågår fortfarande)
Då är frågan, gäller denna prisgaranti ändå i detta fall?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Sinery: Jobbar du på komplett?

Tänkte på raden "Prislöfte gäller inte på kampanjer eller erbjudanden med ett begränsat antal." då kortet är inhandlat med Asus 20% rabatt (och den kampanjen pågår fortfarande)
Då är frågan, gäller denna prisgaranti ändå i detta fall?.

Nope.

Yep, ej begränsad produkt.
Source: Har utnyttjat prisgaranti själv på varor med nedsatt pris.

Permalänk

@komplett Beställde precis Total war: Three Kingdoms, betalningen gick igenom men inget bekräftelse-mail. Beställningen står som "öppen" på min sida, men har fortfarande inte fått någon kod. När jag nu 5 minuter efteråt, går in på varans butiksida "finns inte längre produkten i sortimentet".. Har bara pengarna reserverats, eller bör jag förvänta mig en kod?
https://www.komplett.se/product/1107018#

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Sebbenyao:

@komplett Beställde precis Total war: Three Kingdoms, betalningen gick igenom men inget bekräftelse-mail. Beställningen står som "öppen" på min sida, men har fortfarande inte fått någon kod. När jag nu 5 minuter efteråt, går in på varans butiksida "finns inte längre produkten i sortimentet".. Har bara pengarna reserverats, eller bör jag förvänta mig en kod?
https://www.komplett.se/product/1107018#

Hej Sebbenya!

Det kan som regel ta en stund innan beställningen behandlas från dess att den beställts. Däremot, om du fortfarande inte fått ett mejl och om koden inte finns tillgänglig under www.komplett.se/digital får du gärna kontakta oss på www.komplett.se/kundservice/ så får vi undersöka saken närmare.

Med vänliga hälsningar,
Noa OR, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Vad fan Komplett!? Skriv inte att pick up point Gbg har öppet till 18 när den stänger 16! Hyggligt irriterad på er.
Till råga på det så tog det er hela förra veckan att leverera en beställning dit som gjordes helgen innan.
Bottennapp!

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

@Komplett och övriga som handlat Asus kort.

Hör det inte till rutinerna att spelkuponger brukar skickas via e-post?
Har inte fått något mejl ifrån komplett, även kollat skräpposten.

Slog till och gjorde en restbeställning den 23/5 på ett Asus Geforce RTX 2060 ROG Strix Gaming OC, i samband med Asus hade sin kampanj. Den 29/5 nu i veckan kom ett nytt mejl som berättade att varan var på väg och hade skickats.
Första innehöll bara en bekräftelse om att varan hade beställts.

Men inte ett nys om spelkoder någonstans.
Inte ens innuti kartongen.

Order nr: 34342294

Ps. Har inte heller mottagit någon kvittens till min e-post adress (däremot ett bifogat informationsblad om ångerrätt). När jag loggade in nu senast så fanns där visserligen ett inlagt kvitto men inte fått något som skickats ut.

Vore jättesnällt om någon hade kunnat kolla upp vad som hänt.
I annat fall får jag väl höra efter med kundtjänst.

Mest spelkoderna man saknar..

Permalänk
Komplett.se

@Pope:
Hej! Vi ändrade öppettiderna för pick-up point igår. Informationen på sidan ändras under dagen: https://www.komplett.se/kundservice/frakt-och-leverans/pick-u...

Kan vara så att en gammal cachad sida syntes för dig. Får beklaga om så var fallet.

@Venke: Spelkoderna skickas på epost. Det kan ta upp till 4-5 arbetsdagar efter att ordern skickats innan din spelkod har genererats och skickats ut. Det är ett externt system som sköter detta, så jag kan tyvärr inte kontrollera det. Kontakta annars kundtjänst om du inte fått koden inom den här tiden.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

@Komplett:
Den fulingen går inte. I både SMS, mail och hemsida 18. Ingen information om att tiderna skulle ändras.
På både telefon och dator.
Men oroa er inte, ska hämta min order imorgon. Efter det slipper ni mig som kund.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.