Ledsen, ännu en fråga om grafikkortsråd.

Permalänk
Medlem

Ledsen, ännu en fråga om grafikkortsråd.

Skulle behöva köpa ett nytt grafikkort, har fastnat så enormt för linux och xgl. Hade ett ati x800 innan, men ati's drivrutiner till linux... slutar i svordomar. Vad jag har förståt (och efter egna test) så ska nvidias kort vara grymt mycket bättre på linux, och deras drivrutiner likaså. Så då kommer den stora frågan. Har en budget på ca 2000 kr, så efter diverse sökningar så kom jag fram till att ett 7600 GT kanske vore ett bra köp.

Är det någon som har något som verkar emot detta? Och vilken variant av detta grafikkort är bäst i så fall? Famlar igenom alla specifikationer, men dem säger mig inte så mycket...

Tacksam för svar snarast, skulle kännas dumt att vandra tillbaks från butiken och vråla i frustration för att jag precis insett att det var ett dåligt köp eller liknande ;).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet noll om Linux men när det kommer till modell av 7600GT så är priset det viktigste då det som skiljer är om korten är klockade från fabrik och vad för spel och program som följer med, drivrutiner är dock samma.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är hårdvaran i sig något värt att vara glad över?

Permalänk

7600GT är en ordentlig lyft från X800 och nVidias linux drivers är väldigt beprövade och stabila.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Re: Ledsen, ännu en fråga om grafikkortsråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxie
Skulle behöva köpa ett nytt grafikkort, har fastnat så enormt för linux och xgl. Hade ett ati x800 innan, men ati's drivrutiner till linux... slutar i svordomar. Vad jag har förståt (och efter egna test) så ska nvidias kort vara grymt mycket bättre på linux, och deras drivrutiner likaså. Så då kommer den stora frågan. Har en budget på ca 2000 kr, så efter diverse sökningar så kom jag fram till att ett 7600 GT kanske vore ett bra köp.

Är det någon som har något som verkar emot detta? Och vilken variant av detta grafikkort är bäst i så fall? Famlar igenom alla specifikationer, men dem säger mig inte så mycket...

Tacksam för svar snarast, skulle kännas dumt att vandra tillbaks från butiken och vråla i frustration för att jag precis insett att det var ett dåligt köp eller liknande ;).

Nvidias kort har generellt bättre drivrutiner för Linux, men tyvärr vet jag inte hur det ser ut för 7600-serien som ju är ganska ny. 6600- och 6800-serien vet jag säkert att de har bra drivisar för Linux.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, tack :). Är 7600 något att ha till windows och annat också? Eller är det värt att klippa gräs x antal gånger för att fixa ett 7800/7900 kort? ^^

Permalänk
Hedersmedlem

7600GT duger fint för allt idag men man får dra ner lite i de nyaste spelen och väljer man ett av de billigaste är dom mycket prisvärda..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Sidan verkar aningen skum. Kan man verkligen köpa ett kort för 0,00 kr, och vem är buggy?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxie
Sidan verkar aningen skum. Kan man verkligen köpa ett kort för 0,00 kr, och vem är buggy?

Var något fel där och när jag går in på Datorhandels sida finn inte kortet längre så bort med den länken.

Dom har ASUS.
http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/E...

Inno
http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/G...

MSI finns tydligen.
http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/N...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ah, tack ^^. Kommer nog köpa från inet iofs. MEn tack så hemskt mycket ändå :). Och MSI.. jag har fått små hemska minnen av msi korten som jag såg i skolans datorer, så, skulle inte vilja ha ett msi kort i min dator =D

Permalänk
Hedersmedlem

Dom har ofta undermåliga kylare men nu har dom ändrat sig men man kan fortafarande få ett av dom med dålig kylare om man har otur...

Leadteck ser bra ut.
http://www.inet.se/Datortillbehoer/Grafikkort---TV-kort/LeadT...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Datorhandel en av världens mest oseriösa datorbutiker köp aldrig därifrån."!!!!

Permalänk
Medlem

säja att det är bättre i windows än x800 håller jag inte med om , med onekligen ett bra alternativ om du inte har så höga spel krav .

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epoxy
säja att det är bättre i windows än x800 håller jag inte med om , med onekligen ett bra alternativ om du inte har så höga spel krav .

Det beror ju på vilket kort i X800-serien man talar om. Det enda kort som är bättre i X800-serien är väl X850XT PE (har dock ej stöd för SM3). 7600GT presterar ungefär som 6800Ultra och om du kollar på jämförelser mellan X800-serien och 6800Ultra, så hamnar 6800Ultra ungefär jämbördigt med X850XT (Ultra är bättre i OpenGL och X850XT i DirectX).
X800GT, X800GTO, X800XL, X800Pro och X800XT är sämre än 6800Ultra.

7600GT är ju dessutom ett väldigt mycket svalare kort än X850XT/PE (förbrukar nästan hälften så mycket effekt vid last) och med en bra kylare klockar kortet för det mesta riktigt bra.

Visa signatur

~Pelle~