Permalänk

Undervolta/underklocka?

Nu på sommaren har jag börjat få lite värmeproblem med min dator. Och eftersom det tyngsta programmet jag använder är Warcraft3 så tänkte jag att jag kunde underklocka eller undervolta processorn lite (eller mycket och få en tyst dator på köpet).
Men jag har aldrig klockat förut...

Jag har en Athlon XP 2000+ (Palomino) och ett VIA KT266/333 moderkort. I BIOS kan man ändra volten, och klocka uppåt men inte ned.

Kan jag bara ta och sänka volten nåt steg, köra memtest (hur länge?) och repetera tills jag hittar nån bra setting?

Tacksam för all hjälp, datorn är knappt användbar nu (CPU temp ligger på ca 55 grader bara efter några minuter i BIOS).

EDIT:
1.65 V (1.75 V default) 4h stabilt i prime95 iaf (kollade på bleach och tappade koll på tiden lite... damn-you-"to be continued"-i-nittioelva-avsnitt-i-rad-argh!). Har fortsatt neråt, är nu på 1.55 V och det går fortfarande bra. Tempen har sänkts ett par grader (och det blir väl inte mycket mer intensivt än prime-uträkning?)
Men jag har upptäckt att processorfläkten låter nästan inget alls. Undrar om det är nätagget eller GPU-fläkten som låter... Jag känner hur fanatikern i mig samlar styrka!

Permalänk
Medlem

Re: Undervolta/underklocka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Nu på sommaren har jag börjat få lite värmeproblem med min dator. Och eftersom det tyngsta programmet jag använder är Warcraft3 så tänkte jag att jag kunde underklocka eller undervolta processorn lite (eller mycket och få en tyst dator på köpet).
Men jag har aldrig klockat förut...

Jag har en Athlon XP 2000+ (Palomino) och ett VIA KT266/333 moderkort. I BIOS kan man ändra volten, och klocka uppåt men inte ned.

Kan jag bara ta och sänka volten nåt steg, köra memtest (hur länge?) och repetera tills jag hittar nån bra setting?

Tacksam för all hjälp, datorn är knappt användbar nu (CPU temp ligger på ca 55 grader bara efter några minuter i BIOS).

Du kan aldrig riktigt lita på tempsensorn då den kan vara missvisande... Du skall bara använda den som riktlinje..
Vad har du haft för temp förut typ i vintras?

Om den nu har blivit varmare så kan du till att börja med blåsa rent i datorn, det kan sammlas mycket damm i kylflänsarna!

Det är riktigt tillvägagångssätt du beskriver, men prova att köra prime95 ist. då detta belastar processorn mer änn memtest...

prime95: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Hoppas att det går bra o du får en kallare cpu!

Mvh Henke

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2

Permalänk
Medlem

Med en XP 2000+ så känns det lite "underkill" att underklocka den. Då 2000+ säkert behövs för att driva WC3 på ett bra sätt.

Annars sänker du FSBn bara. Och sen sänker du Vcore (spänningen till CPUn)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Med en XP 2000+ så känns det lite "underkill" att underklocka den. Då 2000+ säkert behövs för att driva WC3 på ett bra sätt.

Annars sänker du FSBn bara. Och sen sänker du Vcore (spänningen till CPUn)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
I BIOS kan man ändra volten, och klocka uppåt men inte ned.

Permalänk
Medlem

Ups sorry.
I vilket fall som hälst så tror jag inte du ska försöka underklocka den om du vill spela WC3. Går det sänka multipeln? I så fall sänker du den ett snäpp bara.

Annars drara du bara ner spänningen tills den inte är stabil längre då ökar du lite. Prova spela och använd datorn som vanligt. Funkar det så är det ju bra. Funkar det inte så ökar du spänningen ett steg.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Under 1.5V ville den inte gå, men den ligger 8 grader kallare nu så jag är klart nöjd! Har testat prime i 4 timmar ungefär, ska ta en längre omgång nån gång när jag ska lämna datorn på.

Multipeln är den som går att öka, men inte sänka, tyvärr. Men som sagt, jag är nöjd nu. Har ändå skitminnen kom jag på så klockning skulle kanske inte vara så bra.

Kul att jag kan vara så nöjd med en PC min farsa hittade i en fyndhörna i ett grovsoprum och gav till mig :D.