Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Debian/Ubuntu XMMS hotkeytips

Permalänk
Medlem

Debian/Ubuntu XMMS hotkeytips

Jag skickade in Ubuntu häromdagen sedan en några månader med en Linuxfri desktop, tänkte det vore kul att kolla hur långt rackarna har kommit. Hittils är jag imponerad. Jag känner mig nästan omyndigförklarad av Ubuntueländet - sattyget sköter sig ju självt! (inte omöjligt att jag lägger in Debian igen snart p.g.a. detta)

I vart fall. Första steget vid nyinstallation av vilket OS som helst är ju att kunna sköta mp3spelaren enkelt... D.v.s. play/stop/next/prev/toggle main/toggle pl.

De första fyra är ju inget problem (xmms -h), men de andra två fick man googla lite för. Tidigare har jag haft mp3spelaren på en annan burk av lathet, men ibland har man ju inget bättre för sig än att Googla sig medvetslös av envishet.

Att toggla main/playlist i XMMS via kommandon visade sig vara enklast genom att lägga in pyxmms-remote paketet - när man lagt in detta har man tillgång till _allt_ i XMMS via konsollen. (http://people.via.ecp.fr/~flo/2002/PyXMMS-remote/pyxmms-remot...)

Det jag pillade ihop för att kunna köra hotkeys till main/pl fönstren blev dessa simpla skript:

--- main_win_toggle -----------------------------
#!/bin/bash
if [ `pyxmms-remote is_main_win` == 1 ]
then
pyxmms-remote main_win_toggle 0
else
pyxmms-remote main_win_toggle 1
fi
-------------------------------------------------------------
--- pl_win_toggle ----------------------------------
#!/bin/bash
if [ `pyxmms-remote is_pl_win` == 1 ]
then
pyxmms-remote pl_win_toggle 0
else
pyxmms-remote pl_win_toggle 1
fi
-------------------------------------------------------------
--- xmms_start_minimized ---------------------
#!/bin/bash
xmms -p &
sleep 5s
pyxmms-remote main_win_toggle 0
pyxmms-remote pl_win_toggle 0
-------------------------------------------------------------

Kanske har någon nytta av detta. Om inte så har jag haft möjligheten att skriva på ett forum istället för att hitta på massa andra dumheter i 10 min.