Permalänk
Medlem

Ännu en ny Passiv grafikortskylare?

Surfade runt lite och såg denna kylare.

http://aero-case.com/condor_data.html

Prestandan är ju rätt bra för att vara passiv.
X1900XT 77c

Sätta en fläkt på undersidan skulle väl ge lite hyggliga oc resultat

Deras egna test: http://aero-case.com/preview.html

Och deras lilla modell: http://aero-case.com/raven_tech.html

Verkar rätt lovande. Kunna ha en tyst dator med passivt kyld x1900xt.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Den ser väldigt amatörmässig ut, men den kanske är bra.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, det ser ut som om kylflänsen sitter tryckt mot chassisidan, svårt att vara säker på att det verkligen kommer så mycket luft förbi.

Dessutom: I och med att flänsen sitter ovanför CPU så kommer CPU att få varmluft från grafikkortet, eller tvärtom, blåsa varmluft på grafikkortskylaren.

Kort sagt så tror jag inte på konceptet utifrån deras spec. Temperaturen är jag också skeptisk till.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Dessutom får minnena ingen kylning på det viset.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Man ska inte köra passiv på sånna kort.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Dessutom: I och med att flänsen sitter ovanför CPU så kommer CPU att få varmluft från grafikkortet, eller tvärtom, blåsa varmluft på grafikkortskylaren.

Vart har du din cpu på ditt moderkort nånstans?

Om du kikar lite noggrannare så ser du att kylaren kommer att peka neråt i burken.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekner_85
Vart har du din cpu på ditt moderkort nånstans?

Om du kikar lite noggrannare så ser du att kylaren kommer att peka neråt i burken.

Hmm nja inte enligt den här bilden om det inte är möjigt att montera den nedåt. Om den går att montera nedåt så har jag en 92mm i min låda som skulle blåsa kall luft direkt på den, kanske skulle funka bra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

om du ser på bilderna på deras hemsida (inte den lilla modellen) så är den monterad neråt, men det borde gå och montera den åt båda hållen, det verkan iof så.

EDIT: Bilden du länkar till är den lilla modellen som bara har 2 heatpipes, den större är monterad neråt och har 3 heatpipes.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Tanken skulle inte slå mig att mosa på en sån på mit x1900xtx !! Minnena blir ju helt okylda... dom har ju till och med kylning med orginal kylaren så de måste finnas en anledning till att dom har det!

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
Tanken skulle inte slå mig att mosa på en sån på mit x1900xtx !! Minnena blir ju helt okylda... dom har ju till och med kylning med orginal kylaren så de måste finnas en anledning till att dom har det!

Det är väl bara att köpa Zalman minneskylare och en lätt blåsande fläkt på de?

Citat:

Today we are testing a reversed wing version of the Condor which places the heatsinks facing down. This is the least effective position for the wing, as it is the farthest away from the rear case fan. This option should be used only when the user has a large tower CPU heatsink which is taller than 4.5” (120mm)

http://aero-case.com/order_condor.html
Vem vågar testa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Dessutom: I och med att flänsen sitter ovanför CPU så kommer CPU att få varmluft från grafikkortet, eller tvärtom, blåsa varmluft på grafikkortskylaren.

Tror det inte skulle bli några problem i ett P180 chassi.

<<<----Frågade Aerocase---->>>
Är det skillnad mellan Full tower och midtower. Och när en review skulle komma.
There is no difference in the options; it is just our way of tracking the type of case you have. As for reviews, you will see them at Madschrimps.com and SilentPCReview.com within a week or so.

Thank you for your interest.

Sales Support

Aerocase, Inc.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Det låter spännande att SPCR och madschrimps ska recencera dem. Jag såg den här för flera månader sedan, men det verkade inte som det skulle bli något av den, den fanns inte tillgänglig någonstans då, och det har inte förändrats heller vad jag vet.

Skulle vara kul att få en recension av Arctic coolings nya passiva också.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Nu har madshrimps fått upp sitt test på Condor:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=477

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Nu har madshrimps fått upp sitt test på Condor:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=477

Jag tror dom slog världsrekord i förvirrande diagram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jag tror dom slog världsrekord i förvirrande diagram.

Mhmmmmm
Kan bara hålla med.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur bra den nu är.

Med främre fläkten på 7V och bakre på 12V har de identiska temperaturer med mitt kort. Mitt kort (6600GT) är lika varmt (eller svalt, hur du nu vill se det), och det kyls enbart med en fläkt i chassit, 120mm nexus på 7V bak i lådan. Jag använder en BeQuiet! Polar Freezer. Det hade varit spännande om de inte tagit det svalaste kortet på marknaden (i den klassen) utan ett som lämnar lite värme, samt jämfört med en del andra kylare. Passiva kylare är ju väldigt känsliga för hur du utformar luftflödet i burken. Ta bort en PCI-täckplåt och du kan få en temperatursänkning på 10C.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

hur pass känsligt är de att inte ha nån direkt kylning på minnena, jag har beställt en ny dator med x1900xt. men kollar på vattenkylningar så är de ju inte många vga block som kyler både gpu och minnena men de funkar väll ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
hur pass känsligt är de att inte ha nån direkt kylning på minnena, jag har beställt en ny dator med x1900xt. men kollar på vattenkylningar så är de ju inte många vga block som kyler både gpu och minnena men de funkar väll ändå

Ingen större fara skulle jag säga. När jag tog bort orginalkylningen på mitt grafikkort så såg jag tjocka kuddar med värmeledande tejp eller liknande i alla fall som satt på minnena. Detta kan verkligen inte leda så väldigt bra till den minst sagt värdelösa kopparyta som inte heller kunde leda värst bra. Nä orginalkylningar är inte mycket att hurra för.

Minnena på grafikkort är oftast inte lönt att kyla mer än med några flänsar.

Vattenblock som i värsta fall kostar över 1000kr som bara passar en viss modell är i min mening totalt värdelösa, de med kylning för både gpu och minnen alltså.
Jag kör med mitt gamla maze3-block på mitt kort och det funkar kanon. Sen har jag ett par minnesflänsar på minnena bara. Maze3-blocket kan jag behålla och sätta dit på mitt nästa grafikkort som jag verkligen inte skulle kunna göra om jag hade ett heltäckande block.

Köp ett enkelt maze-block för bara gpun, det kommer att funka kanon! Mitt maze3-block kommer jag inte att byta ut i första taget.

Tempen jag har på gpun i full load med block på både cpu och gpu är runt 50grader i full load. Detta är med en fläkt på radiatorn som går på 5volt och hörs inte. Då är båda klockade rejält med. Ett X1800gto och en X2 3800+@2.6ghz

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen har reagerat.... Det är rena vansinnet att montera kylare så att hetpipen måste försöka transportera upp vätska till värma punkten, för att koka till gas, och sen tryckas ner till kalla ändan, för att kondenseras. Effektiviteten på en heatpipe monterad så är bara en bråkdel av en korrektmonterad. Varma gas stiger upp, vätska rinner ner. I ett BTX chassi monterar man den på ena hållet, i ett ATX på andra... i ett desktop / rackchassi kan man eventuellt välja, eftersom "ner" är mot grafikkortet i båda fallen här.

det spelar ingen roll om det är 1, 3 , 5, eller 18 heatpipes.. deras totala effektivitet är i alla fall bara en bråkdel av va dess maximal, om den monteras på fel håll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Eftersom ingen har reagerat.... Det är rena vansinnet att montera kylare så att hetpipen måste försöka transportera upp vätska till värma punkten, för att koka till gas, och sen tryckas ner till kalla ändan, för att kondenseras. Effektiviteten på en heatpipe monterad så är bara en bråkdel av en korrektmonterad. Varma gas stiger upp, vätska rinner ner. I ett BTX chassi monterar man den på ena hållet, i ett ATX på andra... i ett desktop / rackchassi kan man eventuellt välja, eftersom "ner" är mot grafikkortet i båda fallen här.

det spelar ingen roll om det är 1, 3 , 5, eller 18 heatpipes.. deras totala effektivitet är i alla fall bara en bråkdel av va dess maximal, om den monteras på fel håll.
B!

Man kan välja. Upp eller ner design.

Normala är den madshrimps testade och man kan välja en "reverse" som är neråt.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte läste... Det är för att den ska peka uppåt i 2 olika sorters chassi. BTX måste den peka åt ena hållet, och ATX åt andra, för att i båda fallen peka uppåt. Din valfrihet inkluderar inte möjligheten att välja att låta den peka neråt, efter som du med fördel ersätter heatpipsen med solida kopparstavar då. Kapilärkrafter gör att du får en marginell funktion även "på fel håll" men den är just det, ytterst marginell.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är förra generationens heatpipes. De nya fungerar i princip lika bra oavsett riktining, det skiljer som mest 10% mellan helt rätt och helt fel. Det är inte bara en vätska som förångas och sedan rinner tillbaka, utan den använder sig av kapillärkrafter för att ta sig tillbaka. Zalmans VF900 använder sig ju också av inverterade heatpipes. Nästan alla grafikkort som inte har något på baksidan av kortet samt använder sig av heatpipes, tvingas fungera på detta sätt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag har gjort ett ovetenskapligt test genom att värma på en heatpipe med en tändare. Höll den i handen uppåt eller nedåt och jag brände mig lika jävligt vilket som. Detta var en 2 - 3 år gammal heatpipe från en passiv gpukylare. Oventenskapligt, visst, men jag tycker mig ha konstaterat att det inte är någon stor skillnad på rätt och fel håll för en heat-pipe. Fråga mig bara inte hur det kan komma sig att den fungerar upp-och-ner för det förstår jag INTE! Om ni har någon bra informationssida om tekninken får ni gärna dela med er.

Tack för mig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det du beskriver är förra generationens heatpipes. De nya fungerar i princip lika bra oavsett riktining, det skiljer som mest 10% mellan helt rätt och helt fel. Det är inte bara en vätska som förångas och sedan rinner tillbaka, utan den använder sig av kapillärkrafter för att ta sig tillbaka. Zalmans VF900 använder sig ju också av inverterade heatpipes. Nästan alla grafikkort som inte har något på baksidan av kortet samt använder sig av heatpipes, tvingas fungera på detta sätt.

Lustigt, jag tyckte jag nämnde kapilärkraften nyss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Kapilärkrafter gör att du får en marginell funktion även "på fel håll" men den är just det, ytterst marginell.

Ah, kolla, det gjorde jag.
Var du får 10% prestanda skillnaden från, vet jag inte, och att man använder en porös struktur invändigt i heatpipes är ingenting nytt. Trots de olika materialen man använder, presterar de alla bättre när den förångade vätskan ska stiga uppåt för att kylas, och den kondenserade vätskan fritt kan rinna ner för att förångas på nytt. Därför bör du välja kylare efter vilket håll den ska monteras, så att vätskan altid ska rinna "ner" till utgångspunkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag har gjort ett ovetenskapligt test genom att värma på en heatpipe med en tändare. Höll den i handen uppåt eller nedåt och jag brände mig lika jävligt vilket som.

Du producerar ett par gånger mer värme än vad gpu'er och cpu'er gör med en tändare, och kokar bort vätskan, till följd blir hela heatpipen fyld med förångad vätska, som ganska snart inte kondenseras någonstans. Givetvis blir heatpipen varm, men den transporterar inte värmen från en punkt till en annan effektivt. Effekten är att du eldar på en bit koppar, och blir förvånad över att du bränner dig.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Ah, kolla, det gjorde jag.
Var du får 10% prestanda skillnaden från, vet jag inte, och att man använder en porös struktur invändigt i heatpipes är ingenting nytt. Trots de olika materialen man använder, presterar de alla bättre när den förångade vätskan ska stiga uppåt för att kylas, och den kondenserade vätskan fritt kan rinna ner för att förångas på nytt. Därför bör du välja kylare efter vilket håll den ska monteras, så att vätskan altid ska rinna "ner" till utgångspunkten.

http://www.silentpcreview.com/article186-page4.html

Där har du. Testet visar väl inte exakt det du pratar om, men det visar att positionering inte har så drastiska följlder som du vill göra sken av.

Förångas och förflyttas i sidled eller vertikalt åt fel håll, kvittarna nog, med hjälp av de kappilärkrafter som redan omnämnts.

Permalänk
Medlem

Ja, vad konstigt att den kylflänsen fungerar ungefär lika bra oavsett om de två nedersta heatpipsen arbetar ineffektivt eller inte, det kan ha med att göra med det faktumet att där är 5 totalt, och att det är en helt konventionell kylfläns, där luften inte bara kyler heatpipens kylarea.

Tyvärr är kapilärkraften behäftad med ett problem, nämligen att hastigheten för hur fort vätskan sugs upp är begränsad, och ovanpå det, försöker den avdunstande vätskan ta sig uppåt, och först när den av gastrycket tvingats ner i den kalla ändan kondenseras den. Det att jämföra med att nykondenserad vätska rinner ner längs utsidan på den porösa strukturen, och inte är begränsad enbart till att sugas fram invändigt, den rinner ovanpå det fortare genom den porösa massan än vad den sugs, tack vara gravitationen, och sen stiger avdunstad vätska upp till den kylda delen av heatpipen. Av den anledningen står det i installationsanvisningen till XP-120 att man inte bör installera kylaren med "böjen" uppåt. Mer exakt eftersom gasen kondenseras i den bortre ändan, och sen tar väldigt lång tid på sig att lyckas hitta tillbaka till den varma ändan, vilket minskar heatpipens effekt. (Vid hög belastning kan det helt enkelt bli så att vätskan helt enkelt är "slut" på varma sidan. Då dröjer det ett tag innan det fuktar fram vätska, så att heatpipen börjar fungera med nedsatt effektivitet. Det syns på att tempen stadigt klättrar, för att efter en stund sjunka och stabiliseras, trots att lasten är stabil. Sån tur är de flesta moderkort försedda med sockeln på ett sådant sätt att det inte är ett problem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/article650-page1.html

Där har du recensionen. Heatpipes pekar nedåt och den verkar fungera hyfsat. Dock tror jag min Polar Freezer fungerar bättre faktiskt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.