Se hit alla med intresse för problemen med 7900GT

Permalänk
Medlem

Se hit alla med intresse för problemen med 7900GT

HEJ IGEN!

JAG BEHÖVER HJÄLP AV ER....

Först har jag uppdaterad info rörande 7900gt-korten.

Kom ihåg att jag är ingen expert på varken grafikkort eller frågor rörande ström men konstaterar bara att risken för att detta är sanning är överhängande då ni kollar mitt inlägg.

PRODUKTIONSFEL FRÅN NVIDIA
----------------------------------------
Jag spenderade mesta delen av natten med att gräva runt på olika forum i natt och konstaterade att det verkar röra sig om ett "produktionsfel" från Nvidia. Detta fel visar sig genom "artefakter" och skumma fel i många kända spel. Ett sätt att kolla ditt kort är att köra "deep freeze"-testet i 3DMARK06 en eller flera gånger. Har du ett av de dåliga korten ger det till slut upp.

De fabriksöverklockade korten slutar fungera fortare men även 7900gt-kort med defaulhastighet på core och memory har gett upp för många användare efter 1-30dagar. Verkar ganska logiskt i alla fall.

Detta verkar gälla de flesta nvidia 7900gt kort.
ALLA korttillverkare (Asus, MSI, eVGA, XFX, BFA bl a) skall tydligen ha detta problem eftersom de flesta använder i stort sett samma grafikbräda (från Nvidia) med mindre ändringar innna de trycker ut korten till oss konsumenter. Det verkar i alla fall ha gått riktigt fel någonstans denna gång.

Många som handlade sina gt-kort f o m maj-06 ungefär och fram till slutet av juli-06 och kanske även idag har fått dessa problem (tydligen skeppades det ut en ny upplaga nya (defekta) kort vid den tiden). Jag märkte inte av samma "storm" på forumet om problem med gt-korten då de släpptes i våras vid feb-mars detta år.

FELET
-------
Det verkar som om de lite mindre mintgröna kondensatorerna som sitter längs med kanten på samma sida där du kopplar in den "extra" strömkabeln på gt-korten är defekta (för dåliga, för små, u name it expert).

Det finns andra kondensatorer i samma område på gt-korten som är märkta med mörklila färg på kanterna men dessa två kondensatorer sitter lägst ute på kanten bredvid varandra och är märkta med mintgrönt. Felet verkar alltså ligga hos de kon-formade mintgröna kondensatorerna längst nere till höger på detta (referens) gt-kort:

http://www.pctuning.cz/ilustrace2/stefek/GF7900/Fotky_nvidia/...

En person har tagit två foton med en värmekamera på sitt defekta gt-kort som tydligt visar att det är über 80 grader celsius i det aktuella området ungefär precis mittemot de aktuella kondensatorerna på andra sidan kortet, och enligt honom så hittade han specifikationer på denna typ av mintgrönt märkta kondensatorer och de skall tydligen klara max 70-80 grader celsius.

Bilden är här, kolla lite längre ner på sidan så ser du bilderna taget med värmekameran som klart och tydligt visar att det är über 80 grader (vitt ljus) i det aktuella området:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99895

TYDLIGEN HAR DET BÖRJAT TILLVERKAS NYA FIXADE 7900GT KORT.
DET SKALL TYDLIGEN SYNAS GENOM ATT DE MINTGRÖNA KONDENSATORERNA SOM SKALL HA ORSAKAT FELET SKALL HA BYTTS UT MOT MÖRKLILA KONDENSATORER.

MEN INTE ALLA KORTTILLVERKARE HAR TYDLIGEN BÖRJAT GE UT SINA NYA FIXADE KORT, I DETTA FALLET TYCKER JAG SYND OM DE KONSUMENTER DÅ MÅNGA TVINGAS SKICKA TILLBAKA SINA KORT FLERA GÅNGEN OCH KANSKE INTE BLIR AV MED VÄRMEPROBLEMET SOM I DETTA FALL VERKAR ORSAKAR ALLA FEL.

Här har ni länken som jag bygger mina påstående på, välj själv att tro på dem eller inte, men jag blir avskräckt att köpa en "stekpanna" (jag menar ett 7900GT kort) när jag läser och kollar in dessa bilder. Jag skickar länken till forumtråden.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99895

Denna förklaring låter ganska logisk tycker jag och därför har jag letat reda på samt skrivit ner allt detta fast jag inte har någon utbildning vare sig på grafikkort, ström eller kondensatorer.

Ni som nyss (inom en vecka) har köpt ett GT-kort skulle jag hemskt gärna vilja veta om ni har fått gt-kort med de mintgröna (defekta) kondensatorerna eller de nya fixade korten med mörklila kondensatorer.

Skriv gärna ner detta och hjälp mig och andra i våra grafikkortsköp.

Just nu känns det nämligen vädigt osäkert att köpa ett 7900GT-kort

MED VÄNLIG HÄLSNING
Dankoza

Permalänk

jag har mintfärgade på mitt grafikkort men jag har en lila längs där kontakten ska sitta.. jag får artefakter i endel spel sen startar datorn om sig helt plötsligt bara. välidigt träligt.. :/

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Tur att man valde ett X1900XT då
Men som sagt hade faktiskt tänkt att köra Nvidia i den ena PC'n men nu får man väl vänta och se tills detta har fixats till.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Danne__05

Du har tydligen fått ett defekt kort.

Kör deep freeze (3dmark06) några gånger och se om kortet klarar sig igenom det, för ett normalt fungerande kort skall det inte vara några problem.

Annars får du helt enkelt lämna tillbaka det där du köpte det ifrån, om de inte tror dig, be dem köra 3dmark06 som innehåller sekvensen deep freeze.

Vad har du för typ av kort Danne__5, tillverkare?

/Dankoza

Permalänk
Medlem

jag har också ett defekt kort. har ju iofs märkt en del artefakter i spel o så. i oblivion så ballar kortet ur helt med sträck o allt möjligt överallt när jag har max på allt. får väl tanka 3dmark06 o döda kortet, fast ja som får zalman kylare till de imorrn.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det visade ju sig fungera bra genom att placera kylflänsar på det varma området på graffet som du länkade till. Killen hade ju inga fortsatta problem efter det. Testa det!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

fuer_frei, vad har du för färg på de aktuella spänninsregulatorerna?

Jag tycker även att du skall göra som du sade, du vill inte sitta med ett sånt kort längre fram, det blir bara värre...

Clowiser, det visar sig tydligen att man bara drar ut på "lidandet" på kortet på det sättet, verkar som sagt vara ett produktionsfel från grunden. Jag läste även att de som plockade på heatsink och en massa annat lull-lull pajade sina kort inte långt efter också, verkar vara de där regulatorerna. Dessa tre kort (+en med heatsink) från MSI är den nya revisionen på 7900GT-kort tydligen:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99895&pa...

jämför med det här (gamla) kortet nedan och lek "finn fem fel". Jag har åtminstone hittat TVÅ.

http://www.msi.com.tw/images/product_img/vga_img/NX7900GT-T2D...

1. de har bytt ut de aktuella mintgröna spänninsregulatorerna mot lila nya fina+säkert lite andra kretsar och skit :).

2.De har bytt ut flänsen så den täcker även minnena på de nya korten=bättre kylning.

Man skall inte behöva "uber".modda sitt nya graffekort för 2500-3000kr för att få det att fungera normalt.

mvh/Dankoza

Permalänk
Medlem

Nu är det väl lite väl hårt att kalla kondensatorerna för regulatorer. Dom gör ju trots allt bara halva regulatorns jobb

Permalänk
Medlem

"Kom ihåg att jag är ingen expert på varken grafikkort eller frågor rörande ström o dyl."

Fortsätt Lovan, du verkar kunna mer, hit me!

:)Dankoza:)

Hittade denna review av det nya MSI kortet (som har kommit lite innan). Det är en jämförelse med några andra "7900gt- problembarn".
http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1983&cid=3&p...

Tycker den här bilden visar vad hela 7900-problemet handlar om. Kolla tempen på transistorerna, ohh my....
http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1983/Temp....

De andra nya GT-versionerna kommer om några veckor tydligen (Hoppas att Asus har gjort sin läxa också, för min egen skulle eftersom jag har beställt ett sånt kort.)

Permalänk

detta gäller även 7950 kort, ja eller nej?

för om ja så hade jag väl tur, mit har funkat felfritt 1 över 1.5 mån. nu... (BFG Tech)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Verkar inte som din modell har varit utsatt, alltså nej... enligt mina forskningar på forumen.

Jag har iofs bara letat efter saker om 7900GT korten så...

Folk som har fel på sina grejer finns det alltid, men inte i samma utsträckning som folk har haft med 7900gt-korten, någonting måste ha blivit fel i produktionen på ett stort lass med kort från någon fabrik typ

/Dankoza

Permalänk

Tja, nu har jag kört deep freeze 2 ggr men inga vertex.. klarade sig fint igenom.. körde dessutom dawn of war som jag fick vertex hela tiden och jag va tvungen att starta om förut det kunde ja köra nu igen :S.. så mitt kort verkar funka när det själv känner för det.. XFX GeForce 7900GT eXTreme 520MHz har jag, tänkte vara lite smart att köpa ett överklockat kort redan så slipper jag göra det.. plus att då har jag garanti på det.. men vad fick man för det. Jo ett defekt kort :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dankoza
Danne__05

Du har tydligen fått ett defekt kort.

Kör deep freeze (3dmark06) några gånger och se om kortet klarar sig igenom det, för ett normalt fungerande kort skall det inte vara några problem.

Annars får du helt enkelt lämna tillbaka det där du köpte det ifrån, om de inte tror dig, be dem köra 3dmark06 som innehåller sekvensen deep freeze.

Vad har du för typ av kort Danne__5, tillverkare?

/Dankoza

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Danne__5.

Tempen på transistorerna på bakre delen av dit kort vid belastning gissar jag är ungefär som de andra korten i detta test (FÖRUTOM DET NYA MSI-KORTET):

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1983/Temp....

fortsätt pusha kortet så ska du se att det kommer att ordna sig. Hoppas du har kvittot kvar.

/Dankoza

Permalänk
Avstängd

Hmm beställde nya datorn med 7900gt 1 augusti, har inte kollat om jag har en lila grej, får göra det när jag kommer hem!
Inga defekter eller liknande (ASUS Oklockat från fabrik)

edit: klarade mig igenom deep freeze 3 gånger!

Permalänk
Medlem

Fick mitt XFX GeForce 7900GT M470 (Overclocked) för ca 2 veckor sedan och mina två kondensatorer är lila. Dock finns det en del större kondensatorer på kortet som har en ljusblå färg. Har iaf hittils inte haft några problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dankoza
"Kom ihåg att jag är ingen expert på varken grafikkort eller frågor rörande ström o dyl."

Fortsätt Lovan, du verkar kunna mer, hit me!

:)Dankoza:)

Hittade denna review av det nya MSI kortet (som har kommit lite innan). Det är en jämförelse med några andra "7900gt- problembarn".
http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1983&cid=3&p...

Tycker den här bilden visar vad hela 7900-problemet handlar om. Kolla tempen på transistorerna, ohh my....
http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1983/Temp....

De andra nya GT-versionerna kommer om några veckor tydligen (Hoppas att Asus har gjort sin läxa också, för min egen skulle eftersom jag har beställt ett sånt kort.)

Tack för ett bra initiativ!

Men detta måste vara av den nya revisionen? Den inkom i lager för inte så länge sedan (drygt 1 månad sen alltså i samband med att det nya kortet släptes?) och har samma artikel nummer som de som de skrive om på forum.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=60674

EDIT: Hd modellen också: http://www.webhallen.com/prod.php?id=60908

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tack för en bra tråd!

Tyvärr så köpte jag ett 7900gt här om dan men hittils så har jag inte "framkallat" några fel genom hårt 3dmarkande. Dock så går min fläkt konstant i 100% och det går inte att sänka den "virituell".

Jag skall genast öppna burken och kolla vilka kondensatorer jag har.

EDIT: Jag hade lila längst ut på kortet och mintgröna i mitten.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Dankoza,
mitt kort är likadant som du hade på bild för defekta kort. ska ringa datorbutiken om 50min när kundtjänsten öppnar o höra när dom får in dom nyare korten, men ska klocka lite o se vart de ballar ur mest.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

finns ju typ redan 3 trådar om det här, även med tips om hur man(i vissa fall kan fixxa det med kylning, fungerade för mig)fixxar till det.

så det är ingen nyhet om vad som är fel men vissa har bytt nätagg eller bytt drv's och fått det att fungera, problemet verkar som sagt skumt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Kan säga att mitt BFG 7900gt kort (nu nästan 3 månader gammalt) ännu inte har ngra som helst problem... Mkt snack om alla andra märken men jag har fortfarande inte hittat en enda med ett bfg kort som har problem!

Kolla precis mina "regulatorer" och upptäckte till min förvåning att jag inte hade två mintfärgade utan hela 4 stycken! för inte bara de små på sidan är mintfärgade utan även 2 av de stora är det! ... när jag sedan sökte på internet fann jag att mitt kort inte ens ser ut som de vanliga BFG 7900gt OC... hitade inte en enda bild på ett som ser ut som min...

Jag köpte det ju trots allt för 3 månader sen så kan väl inte vara ny revision redan då?? även om man vet att BFG pillat väldigt mkt med sina kort så... Jag ska dra fram kameran senare ikväll så får ni en bild på det också

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

amparii.
Ja de där versionerna av MSI kort är de nya versionerna.
Den med HD-stöd och den utan. De skall vara tokbra kort enligt olika reviews.MSI har ansträngt sig lite och är ute först på marknaden med sådana 7900gt -kort.

Jag skall förövrigt köpa ett MSI 7900gt non-HD kort för de är lite billigare och har inget behov av HD-tv stödet heller :). Överger nog Asus 7900gt TOP kortet eftersom firman jag har beställt kortet på ändrade datumet då kortet skulle komma in från den "16/8 - Inte bekräftat" LOL. kan det bero på att Asus sitter och byter ut alla jävla mintgröna kondensatorer, kretsar o dyl. kanske, hahaha..

kattn_totte.
Grattis till köpet i såfall, du borde vara safe

fuer_frei.
Hoppas de är justa och byter det, annars får du helt enkelt "mobba" det tills det dör för att sedan få det utbytt :(.

Till Zeppan.
"Många som handlade sina gt-kort f o m maj-06 ungefär och fram till slutet av juli och kanske även idag har fått dessa problem (tydligen skeppades det ut en ny upplaga nya (defekta) kort vid den tiden). Märkte inte av samma "storm" på forumet om problem med gt-korten då de släpptes i våras vid feb-mars detta år."

Jag tror du fick ett kort från de första lasterna med 7900GT-kort och de verkar vara skonade från problemet.

Det verkar vara en last med kort som fraktades ut ca maj-juni/juli som är utsatta.

Aka_The_Barf.
Jag försöker bara få ner diskussionen på en lite enklare nivå och bl a komma fram till hur man kan försöka undvika att få ett "defekt" kort.

Det har visat sig tydligt att det är BL A de mintgrönt kantmärkta kondensatorerna som sitter längs nere till höger på detta kort nedan som är med och orsakar överhettning i kretsar o dyl.
(exempelkort bara)

http://www.pctuning.cz/ilustrace2/stefek/GF7900/Fotky_nvidia/...

/Dankoza

Permalänk

Joo det blir runt 80grader när ja belastar det ordentligt.. kvittot därimot vet ja inte riktigt vart det är hoppas dte ligger kvar i bilen tror ja tappade det där.. men men får se..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dankoza
Danne__5.

Tempen på transistorerna på bakre delen av dit kort vid belastning gissar jag är ungefär som de andra korten i detta test (FÖRUTOM DET NYA MSI-KORTET):

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1983/Temp....

fortsätt pusha kortet så ska du se att det kommer att ordna sig. Hoppas du har kvittot kvar.

/Dankoza

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Dankoza:
Ok, jo mitt kort var nog vid en last INNAN maj skeppningen... köpte i en butik (mycom) tror de fick in det mars-april eller ngt sånt

Danne_05
vart köpte du d?? från komplett o såna ska man väl kunna skriva ut ett kvitto bara

Jag märkte dessutom nu när jag bytt kylare att BFG hade en ganska så bra kylare med oxå... Nämligen hela kylaren är en Koppar Heatsink! gentemot bara vanlig plast som många verkar ha?? Vi snackar alltså en fulländad kopparbit med fläkt på bfg kortet!

Ska ta lite bilder senare ikväll på det också

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

jag köpte mitt på datorbutiken o får byta direkt om ja vill, men dom visste inte när dom nyare fixade korten skulle vara i lager.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

fuer_frei
GOD NEWS FOR YOU!
Kortet "slaktar" ju för det priset.

Skall ändra min beställning idag till ett MSI 7900gt utan hd-stöd (nya revisionen), som tur är finns det hos min näthandlare. Jag bor på Åland, pratar bara svenska och beställer från en finlandssvensk firma som heter multitronic.fi på fastlandet.

Finns ju inte så många "svenskspråkiga" bra nätbutiker i Finland nämligen.

/Dankoza

Permalänk

Jag köpte det på datorbutiken.se

Danne_05
vart köpte du d?? från komplett o såna ska man väl kunna skriva ut ett kvitto bara

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
Mkt snack om alla andra märken men jag har fortfarande inte hittat en enda med ett bfg kort som har problem!

Jag har skrivit i två andra trådar om min brors defekta BFG 7900GTX. FYRA stycken har han bytt innan det blev ATI x1900xt (som fungerar perfekt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

nu har ja zalman vf900 på mitt 7900gt. är förbannat tyst. hörs inte för 5 öre men kyler visserligen bara nån grad bättre idle. ska klocka skiten ur de nu. hörs

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Så är det verkligen Spänningsregulatorerna som är"kan vara" boven i daramat? ;P vart lite nyfiken flög ner och kolla genom plexiglaset och såg att jag hade iaf att kanterna var lila, då är kortet ett Inno3d 7900gt köpte för drygt 2,5 veckor sen har aldrig haft problem clockat minnena till 1400 och coren till 500 inga articfakts eller liknande har då orginal kylare fast med extra kyllflänsar på minnena som jag kommer åt "dubbel häftande värme ledande tejp ftw" på ett 550watts gembird nätt agg. Stoppade bara kylflänsar som förebyggande syftem, att läste nåt annan topic där folk just utepekade minnena.

Permalänk
Medlem

Jag har ett XFX 7900GT Extreme och mitt kort har 2st mintgröna regulatorer som på bilden.
Jag har inte haft problem med det, kör voltmoddat och klockat till 640/1720Mhz.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG