Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

NetGear SC101

Vet att detta "kanske" ska ligga under lagringsrelaterade frågor enligt nån övernitisk admin, MEN det är dock inget fysiskt lagringsrelaterat utan snarare mjukvaran i Netgears SC101 som är rena förbannade skiten(lika bra att vara ärlig).
Jag har via en polare hört att de skulle finnas någon typ av linux firmware till SC101 man kan flasha den med så att den fungerar lite mer som en fileserver.
Ungefär åt samba-hållet. Den som knäcker nöten och lyckas googla fram tråden där jag får reda på hur man får in linux på skiten får min eviga tacksamhet!!!
Snälla hjälp mig! (desperat!!!) btw, köp aldrig en Sc101!

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

"Jag har via en polare hört att de skulle finnas någon typ av linux firmware till SC101 man kan flasha den med så att den fungerar lite mer som en fileserver."

Aldrig hört talas om..

Själv har jag kört SC101:or längre än de flesta, och jag har då aldrig haft några större problem med dom... senaste versionen fixade också otroligt mycket problem..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"Jag har via en polare hört att de skulle finnas någon typ av linux firmware till SC101 man kan flasha den med så att den fungerar lite mer som en fileserver."

Aldrig hört talas om..

Själv har jag kört SC101:or längre än de flesta, och jag har då aldrig haft några större problem med dom... senaste versionen fixade också otroligt mycket problem..

alltså ingen officiel fimware ffs ;), nått som nån kille knåpat ihop själv och flashat sin sc101 med. Den nuvarande firmwaren är ju fruktansvärt värdelös, behöva installera mjukvara på varje klient, idiotiskt om du frågar mig.

Ska man nu fortsätta klaga så finns de inte ens en Off/On knapp, man kan inte stänga av Mirroring om man kör 2 diskar(jo genom att slita ut en disk och hålla på och krångla, som sagt, mjukvaran är helrutten)

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkepenke
alltså ingen officiel fimware ffs ;), nått som nån kille knåpat ihop själv och flashat sin sc101 med. Den nuvarande firmwaren är ju fruktansvärt värdelös, behöva installera mjukvara på varje klient, idiotiskt om du frågar mig.

Ska man nu fortsätta klaga så finns de inte ens en Off/On knapp, man kan inte stänga av Mirroring om man kör 2 diskar(jo genom att slita ut en disk och hålla på och krångla, som sagt, mjukvaran är helrutten)

Vad i hela friden ska du med On/Off-knapp till?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Köpte, tyvärr, den när den kom ut på marknaden och någon större skitprodukt har jag inte sett!

Jag försökte koppla den till min W2K3 server men lyckades inte (hängde när den försökte bygga raid0 och/eller raid1).

Dom största nackdelarna är:

1) Endast Windows drivrutiner
2) Kör man RAID1 och en disk går sönder så kan man inte bara byta ut den trasiga disken och "synka" in den utan man måste bygga om och formatera om speglingen! Patetiskt!

Eller som en datortidning skrev när dom testade den: "den ser ut som en brödrost och blir varm som en brödrost men en riktig brödrost har fördelen att man kan rosta bröd med den, vilket man inte kan med SC101'an"

Så har dom inte förbättrar programvaran/drivrutinerna radikalt så rekomenderar jag ingen att köpa den!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD

2) Kör man RAID1 och en disk går sönder så kan man inte bara byta ut den trasiga disken och "synka" in den utan man måste bygga om och formatera om speglingen! Patetiskt!

För det första stöder den varken RAID1 eller RAID0.

Det är en egen variant av spegling och mer en JBOD-liknande variant av spanning...

Men jag kan hålla med, det suger som fan att man inte kan återskapa spegeln!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det brukar ju förvisso vara allmänn vetskap att man inte ska köpa Netgear, ty deras produkter har en tendens att suga.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Usch. Jag hatar hemma routers och sådana saker. Alla har buggiga firmwares. Förstår inte att sådana saker med buggar får säljas. Man borde kunna reklamera produkten(kanske man kan) om det finns någon vital bugg.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det brukar ju förvisso vara allmänn vetskap att man inte ska köpa Netgear, ty deras produkter har en tendens att suga.

Alla nätverksprodukter för under 1000kr har en tendens att suga för l33t datoranvändare som tokanvänder sitt internet.

Routrar runt 500 är ju faktiskt gjorda för Arne 40 år som nyss fått sin andra hempc och vill dela ut internet till den. Inte för kalle 20 som vill toktanka allt som finns på internet med 1000 sessioner över BitTorrent...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

givetvis har jag inte köpt denna skiten, blev över på jobbet, den fungerade inte =P..

vad förvånad man blev

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkepenke
givetvis har jag inte köpt denna skiten, blev över på jobbet, den fungerade inte =P..

vad förvånad man blev

Vilken Skit?

SC101'an?

Handhavandefel skulle jag säga, rätt av...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vilken Skit?

SC101'an?

Handhavandefel skulle jag säga, rätt av...

Googla på SC-101 och läser recensioner och kommentarer så verkar merparten vara missnöjda med burken av olika anledningar.

Tyvärr så var (är ?) SC-101 inte en färdig produkt och skulle aldrig ha släppts på marknaden. Det finns andra bättre(?) produkter på marknaden.

Ex. en Linksys NSLU2 ihop med ett par USB diskar. Speciellt eftersom man kan slånga in en Linux på den och få mera funktionalitet.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D