Permalänk
Medlem

X2 3800+ eller X2 4200+

Tänkte ta att uppgradera min andra dator, behöver lite extra CPU för att köra WOW och Skype. Min 1700+ klarar inte riktigt detta

Tänkte köpa ett Asrock Dual Sata och en X2, behåller mitt 9800pro ett tag till och uppgraderar det efter jul.

Då är frågan om jag ska köpa en X2 3800+ och överclocka eller X2 4200+
Det skiljer endast 200kr men om det inte blir någon skillnad i prestanda så kan jag använda pengarna till annat.

Har köpt en 3800+ hittade ingen butik med 4200+ och asrock i lager.

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

jag hade samma fundering,min till slut bestämde jag mig för pure hastighet och ingen jävla klockning,ja tog 4200+ och klockar den lite istället.

Permalänk

2.2 ghz fungerar väll dåligt med minnena eller hur var det?

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

öh jaha? säkert.. men alla är så jävla fattiga och köper 3800+ och säger att alla andra processorer som har högre hertz är sämre,det ä lågt. men inte lika lågt som Glocalnet.... ha ha ha.

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt och prisskillnaden var typ 400kr, så det fick bli en 3800+ största anledningen var att jag inte kunde hitta en affär som hade 4200+ i lager.

Läste någonstans att 3800+ var bättre att klocka pga. multipeln är lägre... Nåväl vi får väll se.

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros

Läste någonstans att 3800+ var bättre att klocka pga. multipeln är lägre... Nåväl vi får väll se.

hehe. att multipeln är lägre är sämre i överklockningssynpunkt. krävs högre fsb för att uppnå samma hastighet som en cpu med högre multipel. man måste ha ett bra moderkort för att få upp fsbn högt.