Min första dator, Varning: Många bilder!

Permalänk

Ricktigt vacker måste jag säga.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Wow... det var inte många som vågade sig på AMD på den tiden eftersom de ansågs vara halv inkompatibla med Intel-CPUer. Jag hade själv en plåtlåda med en Intel 386 DX25. Kul att tänka tillbaka på den tiden. Köpte man en DX33a så var den enormt mycket snabbare än DX25an (vi snackar alltså 8 mhz). När man körde en "dir" i DOS så hann man med att se vad som dök upp på upplistningen.

Permalänk
Medlem

Cooolt :D!

haha vilka minnen

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Vilken skönhet, Vilken nostalgi

Permalänk

Mmm...Skönhet... De var en vacker pryl. Har kvar min första dator. En 386a den med. Men disken börjar ge upp. Missfärgad också =(

Din var iaf i fint skick.

Visa signatur

<Insert something here>

Permalänk
Medlem

Hittade datorn idag och tänkte leka lite med den. Tyvärr bootar den inte längre och batteriet har läckt Iaf så har jag bestämt mig för att försöka få igång den igen. Efter lite google:ande har jag kommit fram till att det är ett vanligt problem jag råkat ut för så förhoppningsvis så kommer jag få igång den snart!

Problemet är att den stått utan ström för länge och på så vis har CMOS-batteriet laddat ur, förhoppningsvis kan man låta den ladda upp genom att ha i laddaren någon dag vilket jag tänkte börja försöka med. Ifall inte detta fungerar får jag ta och leta upp en diskettstation så jag kan testa att boota med "Reference Diskette" och göra vissa inställningar som tydligen kan få liv i datorn igen

Jag kan hålla er uppdaterade ifall intresse finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Hittade datorn idag och tänkte leka lite med den. Tyvärr bootar den inte längre och batteriet har läckt Iaf så har jag bestämt mig för att försöka få igång den igen. Efter lite google:ande har jag kommit fram till att det är ett vanligt problem jag råkat ut för så förhoppningsvis så kommer jag få igång den snart!

Problemet är att den stått utan ström för länge och på så vis har CMOS-batteriet laddat ur, förhoppningsvis kan man låta den ladda upp genom att ha i laddaren någon dag vilket jag tänkte börja försöka med. Ifall inte detta fungerar får jag ta och leta upp en diskettstation så jag kan testa att boota med "Reference Diskette" och göra vissa inställningar som tydligen kan få liv i datorn igen

Jag kan hålla er uppdaterade ifall intresse finns!

Gör så alltid roligt att se gamla klenoder arbeta igen!

lägg gärna ut nya bilder

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

Gör så alltid roligt att se gamla klenoder arbeta igen!

lägg gärna ut nya bilder

Såg precis att bilderna inte fanns kvar, lägger upp dom imorgon igen!

Sådär, nu är första sidan uppdaterad med bilder, tyvärr kommer inte bilderna finnas tillgängliga 24/7 eftersom dom ligger på min stationära dator.

Uppdatering av inlägg #1
Permalänk
Skrivet av dole_95:

Hittade datorn idag och tänkte leka lite med den. Tyvärr bootar den inte längre och batteriet har läckt Iaf så har jag bestämt mig för att försöka få igång den igen. Efter lite google:ande har jag kommit fram till att det är ett vanligt problem jag råkat ut för så förhoppningsvis så kommer jag få igång den snart!

Problemet är att den stått utan ström för länge och på så vis har CMOS-batteriet laddat ur, förhoppningsvis kan man låta den ladda upp genom att ha i laddaren någon dag vilket jag tänkte börja försöka med. Ifall inte detta fungerar får jag ta och leta upp en diskettstation så jag kan testa att boota med "Reference Diskette" och göra vissa inställningar som tydligen kan få liv i datorn igen

Jag kan hålla er uppdaterade ifall intresse finns!

Fyfan, disketter för att göra inställningar i bios, det hade min farsas gamla Thinkpad 700C också.
Den är tyvvär i himmlen nu då i princip allt på den hade gett upp, hårddisken fick man plocka ur och slå ett hörn i bordet så startade den.
Man var tvungen att ha extern skräm då den interna inte satt fast i datorn lägre och hade trasig backlight.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Fyfan, disketter för att göra inställningar i bios, det hade min farsas gamla Thinkpad 700C också.
Den är tyvvär i himmlen nu då i princip allt på den hade gett upp, hårddisken fick man plocka ur och slå ett hörn i bordet så startade den.
Man var tvungen att ha extern skräm då den interna inte satt fast i datorn lägre och hade trasig backlight.

Haha, gött med extern skärm på en bärbar dator! Finns ju visserligen idag också.

Jag kan meddela att den inte startade efter 24h laddning, kanske inte så konstigt eftersom man antagligen behöver gå in och göra vissa inställningar i BIOS först. Förhoppningsvis är CMOS-batteriet uppladdat nu iaf!

Kommer eventuellt få tag i diskett och diskettstation till helgen så på måndag kommer förmodligen nästa uppdatering!

Permalänk
Medlem

Ska bli grymt kul att se
Har inte sett några bilder, men jag antar att datorn endast tar in sådana bamsestora disketter?
Är väldigt dålig på benämningar på dåtidens hårdvaror/lagringsmöjligheter.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

Går det inte att byta Cmos batteriet då?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av dole_95:

Haha, gött med extern skärm på en bärbar dator! Finns ju visserligen idag också.

Jag kan meddela att den inte startade efter 24h laddning, kanske inte så konstigt eftersom man antagligen behöver gå in och göra vissa inställningar i BIOS först. Förhoppningsvis är CMOS-batteriet uppladdat nu iaf!

Kommer eventuellt få tag i diskett och diskettstation till helgen så på måndag kommer förmodligen nästa uppdatering!

Med extern skärm menar jag alltså en vanlig stationär

Orginalskärmen var visserligen extern den med, med det var för att datorn hade fått så många slag på hörnen att båda gångjärnen lossat från datorn

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Tack för bilderna! Skulle ha varit kul och ha en sån.. som fungerar lika bra som din.

Hittar man en sån idag fungerar den säkert inte

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick tillslut tag på en diskettstation och en dator med Win98 som klarade av att köra programmet för att skapa "BIOS"-disketten. Jag körde sedan igenom disketten, efter några timmar var den fortfarande kvar på samma ställe så jag stängde ner locket och tänkte att den kunde gå över natten. Tyvärr så pep det till och skärmen blev svart efter jag stängde locket. Aja, fick iaf igång den igen och gjorde ett nytt försök. Denna gång gick det på ungefär 30sekunder men datorn fungerar fortfarande inte som den ska.

Det som händer är att jag startar datorn och får upp felkoderna 161 samt 163, kör disketten och datorn startas om. Nu kommer det inget felmeddelande men den vill inte boota. Stänger man sedan av datorn och startar den igen får jag återigen 161 och 163 (beror på CMOS-batteriet).

Nästa steg är att kolla upp vad den använder för typ av batteri och införskaffa sig ett sådant! Jag hoppas innerligt att det inte är hårddisken som är sönder då en "ny" sådan kostar ca. 1000:-.

Jag tog några bilder på setup-programmet, ifall någon är intresserad kan jag lägga upp dessa (är inte så mycket att se dock).

Permalänk
Medlem

om det är en ibm så måste cmos batteriet vara friskt (eller inte stendött) annars hinner den nolla sig själv medan den startar om. Har varit med om det själv på min PS/2a Ofta räcker det med att modda in ett 3V knappcellsbatteri så går den i många år till

Permalänk
Avstängd

Finns det ingen liknande tråd? Rätt så kul att se folks första dator. Min första dator var dock en C64 och jag har inga bilder på det. Men här har jag en bild på min första PC.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

min första var en HP vectra VE tror jag den heter. Den står kvar under min säng och samlar damm men ibland drar jag fram den och spelar lite quake eller liknande nostalgispel
200Mhz Pentium MMX och jag har fortfarande kvar allt till den som skärm, mus, modem, skrivare (som fortfarande är kvar i drift deskjet 400), böcker, skivor mm. Högtalarna har jag tyvärr gett bort (sönderspelade) och hårddisken började bli korrupt så den blev utbytt mot en seagate 2GB istället för den vidrigt högljudda Quantum fireballen som var org

Permalänk
Medlem

skulle gärna vilja se datorn kan erbjuda dig plats på min server åt bilderna http://raptor.sytes.net

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

vf gjorde du inte ett galleri för ?

Permalänk
Avstängd

Min första dator som jag sabbade när jag var 3år

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Har inte någon bild på min första data men det var ialf en Compaq, pentium 133 Mhz (kommer inte ihåg vad fanns mer i den).... Körde Windows 95 på den

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

vf gjorde du inte ett galleri för ?

Fanns inte när jag skapade tråden (2006). Efter förra uppladdningen av bilder så visste jag inte att det fanns, men nu ligger dom där iaf! Tack för tipset!

Första posten är nu uppdaterad med bilderna!

Permalänk
Medlem

Min första (egna) dator.